Misslyckad kurs för Peer Werner Vogel
Hejsan, jag tänkte bara skriva lite om en kurs jag var på i maj, med Peer Werner Vogel. Tyvärr var det en besvikelse. Han var inte alls så som det gav sken av i böckerna, där var han en människa med stor förståelse för hästar som aldrig skulle skada en häst. Men nix, dyrt var det också! Skulle ha haft råd med ca 7 privatlektioner hemma (bensinen) det kostade 150€ (sa att jag skulle få för 110€ när jag inte kunde ha min häst med, halt :/ jag skulle få låna en där, men sen fick jag inte ens det!) + mat o. övernattning så det blev 180€ Kursen varade i två dagar. Jag kommer att visa två saker som jag inte tyckte om! Nu skall jag visa den första saken jag blev lite upprörd av:
Se hur han drar! Han drog å drog, å precis här ger Romeo efter.. För att citera Per Werner Vogel (världskänd hästtränare) "Jag visste, att om jag skulle tvinga henne genom att dra hårdare i linan, kunde jag snabbt utlösa hennes flyktinstinkt - hon skulle kasta sig runt och sticka iväg. Jag kunde också släppa henne eller ta i hårdare och börja slåss med henne, men ingen av metoderna skulle förbättra hennes tillit till mig och det var ju det jag var ute efter. Så jag bara stod där med linan sträckt medan jag väntade. Efter en stund sänkte hon huvudet och blev genast belönad, genom att linan gav efter." Ur boken "Fyra hästar jag lärt känna" Jag tycker att han inte alls gör så som han skriver…eller såg jag fel? o.O Eller tänker jag fel?

Här kommer den andra saken.. en annan sak har jag inte tydliga bilder på, men han stressade många av hästarna, helt i onödan ><
Men till bilden, Peer röck och röck i linan så att Ted stegrade sig >< Han blev arg så han bara röck och röck och röck. Låt mig citera honom ur hans egen bok, "Fyra hästar jag lärt känna". "Okej, då fick jag vara lite tuffare. Jag gav honom ett lätt ryck i longerlinan. (Om du rycker för hårt riskerar du att få en häst som slänger upp huvudet och är livrädd för hastiga rörelser.)" Här röck han så hårt så att Ted stegrade sig! Bara för att han blev irriterad på Ted för att han var lite lat..
Suddig p.g.a. jag hade kameran avstängd och snabbt drog upp den å fota, å direkt jag tagit fotot gick han ner igen.
Jag skulle aldrig dra sådär i hästen!! :| Verkar ju inte riktigt klokt!! :/

Han fick ju hästarna att göra som han ville men inte utan våld eller tvång. Och det är fel, det är ju inte det nh går ut på! Förutom Ted, Peer orkade inte mera, eller något sådant.. Han sa att Ted var dum och korkad och ägaren bara jåå, jag skulle inte vilja att någon rycker i min hästs "lina" o. sen säger att den är dum! (jag vet att samma sak skulle ha hänt om jag skulle ha haft Dreki med, han var gska lik Ted, men Smári skulle det inte ha varit bekymmer med.. tror jag, beror väl på gubbisen) Men jag är missnöjd o. ångrar verkligen att jag inte sa något
Och inte minst att jag for dit!
Jag kan förstå att du blev besviken,det skulle jag också blivit.man undrar ju varför han gjorde så där,det fick man ju lära sig när man var liten att man inte ska rycka i hästen och att dra så där hårt när hästen har repgrimma på sig tycker jag är djurplågeri :(

jag tycker inte vi som inte var där ska dömma för hårt faktiskt. vi har ju ingen aning om hur hästen egentligen reagerade. Han är trots allt mycket erfaren och kan läsa hästens språk bättre än någon här på iFokus skulle jag tippa på. sen säger jag inte att han alltid har rätt, och jag vet heller inget speciellt om honom, men jag tycker personligen itne det där var så jättefarligt. hästar är inte gjorda av porslin och dom behandlar inte varandra som det heller om ni kollar i hagen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Undrar om inte många av de sk experterna är rena lurendrejarna. Jag är väldigt misstänksam mot sånt här.

Usch, usch, usch… =/
Förstår oxå att du är besviken. Har också läst den där boken..

Han gör ju inget fel. Tycker att du ska ta och läsa och titta på dokumentärer ang. hästhantering enligt horsemanship. Kan faktiskt vara så enkelt att ingen innan har satt presseller talat om för hästarna vad dom ska göra i olika situationer. Bara en tanke har ni funderat på detta
Suck, så töligt med sånt där. Lär de ut en metod i en bok ska de väl hålla sig till den annars också..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hmm, har läst den boken för lääängesen. :P
Jag tycker det låter fel, med det lilla jag vet om nh gör han inte rätt. Det han gör är nybörjarfel som att inte ge efter i tid och tappa tålamodet och bli arg. Gör man sånna fel eller inte vet hur han ska hantera en häst som är lite slö tycker jag inte man ska hålla kurser för sådana priser.
lurvponnyn.vimeddjur.se

såg ju inte ut som att han samarbetade med hästarna precis. vad har han gjort för böcker?

Tycker iaf att det där inte ser ut som kommunikation…

det syns ju väldigt tydligt att hans eftergift inte alls kommer då den ska på den första bilden, ser riktigt amatömässigt ut om man får säga så. sen behöver man inte dra utav bara helvete för att sedan ge eftergift utan det räcker med ett lätt tryck i nacken för man vill ju göra hästen så finkänslig som möjligt. nej jag tror dina känslor är helt befogade. hästar är så OTROLIGT känsliga och vi använder oss oftast av på tok för stora signaler när vi kommunicerar med dom. med rätt träning så kan du flytta din häst enbart med blicken och det är en otroligt häftig känsla. All NH är inte rätt NH, efterstäva lätthet så kommer du få en obrytbar och fin relation till din häst.
NH i alla ära, men jag har också reagerat ibland.
T.ex när en 3-åring står stilla helt oberörd i mitten av ett ridhus. Jag kan inte tycka att den känner sig trygg däremot "hjärntvättad". För mig är det något fel när en unghäst inte regerar på något alls som händer runtomkring. Ett visst intresse för det som händer borde väl ändå finnas?
Att hästen ska känna sig trygg är en sak, men att bryta ner den är en annan. Var finns livsgnistan hos många NH-tränade hästar?

#16. Jag har slagits av samma tanke. Endel har ingen glädje i sina ögon, verkar bara apatiska. Undrar hur mycket stryk de egentligen fått bakom husknuten.

#16,17 har tänkt mycket på det jag me. tror inte det är fysikt våld mest psykiskt….
#13 en jag vet är "Fyra hästar jag lärt känna". Har den här hemma. Fick den från pollux x)

Hästen är ju mkt starkare, dumt att dra då tycker man!