Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 846 ggr
Lyrik
0

Ridhuset

Tis: Gjorde iordning matburkarna. Tog in pållen, så han fick äta lite av sin middag först. Tog sedan ut honom på stallplan så jag kunde tvätta av leran på ben och hovar med svamp och hink. Det är fruset i hagen, men bara det översta lagret.

När jag hade tvättat av leran på hb hov såg jag att han hade trampat sig med en frambrodd på kronranden, ej blodigt men ett "hål" i kronranden + lite ovanför. Tvättade ordentligt rent innan vi gick in i stallet igen.

Borstade av, kratsade hovar och sprayade lilaspray över broddtrampet. Sadlade och la på ridtäcket, benskydd hoppade jag över eftersom benen var blötta. Tränsade med waterford-bettet.

Winnie och Erika skulle oxå till ridhuset, så vi hängde med dem. Båda pållarna var tittiga, värst var det vid växthuset och fåren.

Han var inte lika lugn som när vi var ensamma i ridhuset, men han lugnade ner sig efter en stund. Skrittade mest, tränade på det Anna hade lärt oss i tor. I vänster varv gick bra, blev mjuk där, men i höger varv var han stel.

Travade lite och galopperade en halv långsida, då blev Lyrik laddad! Blev mera mjuk efter galoppen.

Skrittade sen hem igen efter vi hade städat bort skiten efter min pålle. Var ute i en timme, 30 min i ridhuset.

Borstade av, han hade blivit rejält svettig fast han är klippt. Sprayade på mera lilaspray på såret. Linimentade kotorna och la på pyjamasen och släppte in honom i boxen. Där fick han 5 dl havre+äpple som belöning efter ridningen.

Idag får han vila, bara pyssla och tvätta såret (och ben och hovar). Ska ta en promenad oxå.

Torsdag är jag hästledig. Ska ut och fika med min ena kompis Arianne.

Mangis
0

Hmm…hälsa Arianne. Om det är den jag tror att det är. Men hälsa från Hannah och Mangis så får vi se. *ler*

Lyrik
0

#1 Blir ingen fika med Arianne idag.

Broddtrampet såg värre ut igår. Var varm och öm runt såret som är djupt, nästan en hel brodds djup =( Tvättade och hade på ett bandage. Måste dit varje dag nu för tvätt och byte av bandage.

Kan hälsa henne när jag träffar henne.