bulor på ryggen
hej min häst har haft bulor på ryggen ser ut som våra myggbett och dom är hårda , tog bort sadeln och red barbacka tills vetten kom ut för att titta på tänderna och hon sa då att det berodde på sadeln , det här va i agusti bulorna har gått ner sig mer än hälften dock var sadelprovaren ute i helgen och hon säger att det inte beror på sadeln
kan det va proteinknälar eller vad är det för något ?
hon ömmar inte och har aldrig ömmat :S

går hästen täckad?
låter som Brimads, han har också knutor, 2 stycken, stora som myggbett och hårda, regagerar inte alls vid tryck.
och det är någon typ av irritation för han går täckad, han hade knutor i vintras/våras när han gick täckad, försvann under sommaren när han gick naken, och nu när han är täckad igen, så har dem kommit tillbaka..
jag trodde också att det berodde på sadeln i början, men med tanke på att den är utprovad och anpassad efter honom, och att dem faktiskt försvann helt under sommaren fast jag red som vanligt, så förstod jag att det var för han är täckad.
finns inte så mkt att göra för våran del, han behöver ha täcke.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Proteinknölar kan hästen få över hela kroppen. Och det får de pga överskott eller känslighet gentemot proteinet i höet och fodret.
Eller så är det smutsknölar. Som hårda finnar pga att man borstat dåligt. Knutor från sadlar brukar bli större och ömma.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Du kan testa att tvätta knutorna med en utspädd jodopaxlösning morgon och kväll. Om det är orsakat av smuts och annat kommer de sakta men säkert försvinna. Behöver du använda din sadel är ett ren eller fårskinn att föredra under sadeln.
Kan vara hårsäcksinflammationer, hästar kan få det där sadeln ligger och om de går med täcke mycket..
1# hon har gått utan täcke hela sommaren :/
2# om det är proteinknölar så vad gör man åt det ?
3# okej ska kolla upp mer om det , jag rider barbacka nu så
4# både sadelprovaren och vetten sa att det inte va hårsäckinflamationer :S

#5 Antingen ger du mindre protein eller så får du byta proteinkälla, alltså kraftfoder om du ger det.
Skynda långsamt så går det fortare.
#5 som nummer 6 säger, antingen byter du foder eller så ger du mindre. Vår yberkänsliga travardam i stallet (hon som har kotledsinflammation och allt möjligt) får proteinknölar så snart hon äter över 3 kg hö av vårt hö vi har i stallet. Men det var värre när hon dessutom åt Kraffts-pelleterade foder. IDag äter hon revital-cubes istället (Egersmann-foder tror jag det är) och hon har inte alls sådana problem.
REvital-cubes är också avpassade för hästar med fång, ESPM med flera konstigare sjukdomstillstånd. Eller hästar som inte tål havre/betfor mm.
okej det är ju höet vi har bytt hon kom till mig i juli och hon går på samma kraft foder och minimal mängd 3 dl morgon och kväll men höet är ju inte samma
#8 fasade du över från det gamla höet till det nya under 1-2 veckors period? För isf kan det vara att hon överreagerade på ett för snabbt foderbyte.
låter som det min Granda hadde när ja köpte henne. det berodde inte alls på sadlen, hon vart dåligt borstad innan.. testa att borsta din häst ricktigt noga minst 1,5 timme om dagen med rotviska, rotborste och rycktborste och skrapa. När ja borstade Granda super noga under 1,5-2 månader försvann bulorna helt, fattas lite päls där som håller på att växa ut. Hon reagerade inte häller när man tog på dom. men det är igen satta talgköttlar tror jag, asså snmutts och skit har kommit in, typ som en hård finne… bara att borsta borsta och borsta….