Breeder's Trophy ?

I år är Breeders Trophy 13-18 oktober (på Flyinge). Det är en tävling för unghästar med mening att stödja den svenska halvblodaveln. Tävlingen är öppen för svenskfödda fyra- fem- och sexåringar.
Uppfördare och ägare kan ansluta sig till Breeders.
Alltså är det en slags talangjakt, där hästarna som vinner är de bästa i sin årgång. Man kan välja inriktning dressyr eller hoppning. I hoppningen ska treåringarna löshoppas, och de äldre hästarna tävlas uppsuttna. För att kvala till finalen ska fyraåringarna hoppa en meter (110 i finalen), femåringarna 120 (125 i finalen) och femåringarna 130 (135 i finalen).
Källa: Häst & ryttare 7/2009
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Femåringar bara 130 i finalen? :O Mitt gammla D-ponny sto hoppade 150 utan större problem, högre ändå blev dock lite för mycket. Hade nog gissat på 145 i.af för 5-åringarna :P
Tycker vi borde ha liknande saker lite mer även på ponnysidan :) Och som i england där både utställning och tävlingsresultat mixas ihop till en slutgiltig placering på tävlingar (alltså båda i samband med varandra).
Hakuna matata!

#2 Fast det handlar inte bara om höjden. Hästarna ska klara av att hoppa svåra kombinationer och breddade hinder osv. Men ja, JÄTTEhöga hinder är det ju inte. 
Nej jag hade int tänk mig de borde kunna kliva upp i VM direkt precis xD Hade kunnat tänka mig 130 i första omgången och 140 i andra för att sålla bort agnen från vetet så att säga. :P Men absolut, vändbarhet och precition kollas ju med :)
Hakuna matata!

#2 hästarna ska ju hålla för en framtid också, att en 5 åring hoppar 1.30 tycker jag är tillräckligt, ska ju tilläggas att dem kvalar dit genom tävlingar, dem måste ha hoppat ett x antal felfria rundor.
så det är ganska tufft för dem.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja absolut, själv rör jag inte hästarna arbetsmässigt förrän de är 3 och sätter mig upp först när de är 4. Anser itne att hästarna är skapta till det tidigare då ryggarna sviktar betydligt mer och alla ligament osv är långt ifrån klara när de bara är knappa två år.
Själv håller jag mest på med ponnyer numera och tycker det är otroligt skönt att slippa pressen med att få dem ridbara så tidigt som möjligt. Tänker man inte så längt räknade jag med att man försökte maxa dem så mycket som möjligt redan vid 5 års ålder med.
I fortugal där man arbetar med Lippizaner och PRE t.ex sätter man igång med all sorts träning tidigast vid 3.5 års ålder, oftast 4. Då är det varken longering eller tömkörning heller utan bara daglighantering fram tills dess. De anser att hästarna ska få vara unghästar och leka av sig i den åldern för att vara helt mogna innan de börjar arbetas. Och inte kan jag klaga på utbildningsgraden av deras hästar i.af! Visst är det i dressyr men det är ju mindre påfrestning än vad hoppning är dessutom!
Hakuna matata!

#1 - Alltså är det inget som man ska göra med hästen förrän den är fyra år? Så om jag är ute efter att så småningom tävla med honom bör jag anmäla honom till det?
Har jag förstått det rätt då?

öh jag tror inte att du måste iväg på det. men jag tycker du borde ha fått info av säljaren att hon/han har anmält hästen dit. Eller var det bara ett vanlig info blad?

#8 - Det var ett info blad om det som jag fick med eftersom hon inte hade anmält honom till det.

nej men då behöver inte du heller anmäla dig till det. Som sagt, det är en talangtävling typ. Så du kommer kunna tävla honom i alla fall. Det är bara trevligt att ha det på hästens meritlista bara.
Om det är en hingst så får man en chans att bli avelsvärderad och det är samma med ett sto. (kan missfatta det med något annat).

#7 Hur det går till med anmälan osv vet jag inte, men du kan säkert hitta svar om du kikar på den här hemsidan. Dock är det nog för sent att anmäla sig till årets tävlingar…
Men har din kille gröna papper? Hade för mig att breeders bara var för gröna halvblod?

#12 - Det är för hästar med gröna och vita papper.
#13 Ahaa han har vita! Borde jag kunnat räkna ut… Visste att mammahäst inte har godkänd stam.