Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2479 ggr
NinaToy
0

Galoppombyte

Hur lär man en häst att byta galopp? Min bytar bara till korsgalopp hela tiden, vet att första steget är att hästen måste ha koll på sina ben och vara samlad i en bra form i galoppen, det är han men i själva bytet så blir det korsgalopp och sen så STICKER han iväg, även om jag inte gör överdrivna hjälper!

Mangis
0

Någon beskrev det en gång som att fatta galopp. Ngt i stil med att hästen ska kunna fatta i alla gångarter, typ. Så har jag väl försökt göra med Mangis, men när jag fick hjälp av tränare bytte vi volt med några skrittsteg över medellinjen som förberedelse innan det gjordes några försök till byten. Poängen då var nog att de skulle ta det lugnt och lyssna. Skrittstegen blev färre tills det till slut var byten. Mangis var en duktig fröken och klarade allt detta under samma lektion men kanske är det ännu bättre om man sprider ut det mer. Sedan måste ju fattningarna sitta innan, och gärna den förvända galoppen.

[slo]
0

Japp, jag har också lärt mig att det är precis som att fatta en ny galopp. Kan du medvetet fatta fel galopp? I så fall har du hjälperna någorlunda rätt, men eftersom han inte byter helt så kanske du är otydlig med hjälperna. Har du någon tränare? Tänk på att inte försöka "välta" över honom i bytet, utan hästen ska vara rakställd i bytet.

Lycka till, det är kul när man får till något! :)

Snuttan
0

När jag lekte med att lära in galoppombyten på en häst jag red tidigare så började jag med att komma i galopp på rakt spår eller volt och först gå direkt till skritt för att sedan göra ny galoppfattning (gjorde jag det på volt var det alltså voltbyte och mkt viktigt med att hästen var helt rak emellan byterna)…
Drog sedan ner på antalet skrittsteg tills det inte ens var ett helt skrittsteg emellan… Fick det aldrig riktigt till att bli direkt ifrån en galopp till en annan, utan var nere på typ en fotflyttning med ytterbak i skritt som minst…

Blev som bäst när han var lugn, men lite ladad och värkligen på hjälptena och jag värkligen hade känslan av att jag hade koll och bestämde över varje ben för sig… När det körde ihop sig så ställde jag även om ifrån galopp-skritt-öpnna åt nya galoppen-galopp för att få lättare till den nya galoppen…

Jag fick beröm utav en utländsk tränare som flygits in och höll träning på ryttarstadion när han såg mig utanför då :D Känner mig riktigt stolt över det när jag satt på en gamal tokig arab, haha… Var flera hästskötare som var med då som även berömde mig över hur fint han gick, jag stor-ler bara jag tänker på det :D

NinaToy
0

Okej, tack för svaren alla! :)

Det är nog bra att gå ner till skritt för nu kan vi inte ens volta för han är en otroooligt viljestark häst och då tror han att vi ska göra galoppombyten på den öppna sidan och han börjar hoppa i luften och tycka det är skitkul… haha..