När hästen flyttar över dig.
Jag har, i brist på egen häst, ridit på ridskola nu i ca 8 månader. Och ibland blir man så förvånad hur mycket en vecka kan skilja på en häst. Förra gången jag red på hästen ifråga (för exakt en vecka sen) så flöt allt han tog vikthjälper, höger och vänster skänkel, förhållande hjälper och drivande, jag har aldrig sett att han gjort så fina skänkelvikningar.
Men idag var det ren lögn att kalla det ridning, vi hade en hel timmes kamp. Han tog inte vänster skänkel, tog inga förhållningar utan bråk, alla våra volter och böjningar var rena strider. Han flyttade över mig hela tiden och så att jag hängde över på högersidan och fick fel balans påallt. Efter 45 minuter höll jag på att ge upp, jag fick knappt igenom vänstergalopp på honom på rakt spår från trav.
Så jag vill ha tips vad man ska tänka på och göra när hästen verkligen kastar dig över till en sida och du får kämpa som få för att hamna rakt över hästen. Självklart vill man hamna rätt men gud idag funkade verkligen inget, jag satt rätt ca 20% av lektionen..
Hästen kan jag ju inte åtgärda mycket mer än vad som hinns under en timme men mig själv kan jag ju alltid jobba på :), dock blir man chockad när man går från guld till skräp över en vecka.

För mig låter det som om hästen har ont och försöker kompensera sig.
Om hästen aldrig gjort så förut, så har han sannolikt fått ont. Annars låter det mer som om du hade en dålig dag och satte över dig själv. Det är lätt hänt. Det enda att göra i så fall är att hela tiden koncentrera sig på att komma rätt eller till och med överdriva för att få vikten rätt. Det som känns rakt är det inte alltid.

Jo jag slet verklige med att sätta mig rätt, kanske att jag hade en dålig dag, men jag var absolut medveten om det, så fort vi kom in på en vänster volt så flyttade han över mig så jag inte kom åt bakbenet. Om han någonsin gjort så innan ingen aning, ridskolehäst så det är svårt att säga. Men man får väll försöka att överdriva nästa gång..

#3 jag tycker du ska prata med ridläraren för om hästen undviker smärta så skulle jag som ridlärare vilja får reda på det tidigt så det inte blir värre.

Säga det till ridläraren? =) Hon var absolut där och såg vad som hände, jag red för henne och vi kämpade bra länge utan att få mycket resultat, så jag får anta att det är jag som hade en dålig dag. I kombo med en häst som kanske även han hade en dålig dag, vem vet. Men jag orkade/kunde verkligen inte vinna kampen att få sitta helt rätt över hästen och få ordning på det vänstra bakbenet, det var lite dödsdömt :)
Beror ju på vem som har ridit den innan!
Jag red en häst förut, ägaren statt och drog i tyglarna jämt när hon red, för hon trodde att de va så man fick hästen att gå i form.
När jag red hästen rätt, och sen red den dagen efter så va den mkt lättare att rida! Även ägaren tyckte att den va mer lätt riden efter att jag hade ridit.
Ibland när jag inte hade ridit hästen på 5 dagar, och hon suttit och gjort fel dom dagarna, tex gett fel hjälper i skänkelvikningen, så va han ju mkt svårare att göra skänkelvikning på ibörjan av passet, men sen när jag gjorde rätt, så blev det ju även rätt.

Mm…såg visserligen lektionen innan, och det var inte vackert, men man borde ju kunna få en häst ur sånt när man själv sen sitter upp tycker man.. Men tydligen inte den här gången =)