Forerstat? hjälp!
jag vet inte så värst mycket om foder förutom att krezip blir fet av för mycket ^^ iaf jag skulle villja ha lite hjälp med foderstat till henne. Hon är ett 5 årigt sto som fortfarande växer (fast jag tror hon växer mer på bredden än höjden just nu) hon rids inte så hårt lite ut, på banan och 2 träningar i veckan. Krezip ska börja sättas igång nu till våren och kanske ta några tävlingar. Hon står på lösdrift under vintrarna men just nu är hon kvar på betet och vi börjar snart med hösilage till dem. Hon har inte fått något foder under hela sommaren men förra vintern fick hon kraft 90 och lucern pellets men fick slutat med lucernen då hon fick galror utav de. jag skulle gärna vilja ha havre kross till henne då hon kan vara otroligt slö.
iaf vad tycker ni jag ska ha? hur mycket utav de? tacksam för svar! ^^

jag tycker hon klarar sig gott och väl på bara hösilage faktis. Eftersom hon inte ska ridas eller arbetat och bara vara så behöver hon heller inge kraft. Kraft ger man som tillskott då grovfodret inte räcker.
jo hon ska visst ridas de står i teksten jue. och jag skulle vilja ge henne lite då hon oftast inte orkar de hårdare ridpassen och är ibland väldigt slö
Det du ska börja med är en analys av grovfodret så du vet om det går bra att ge enbart det eller om det nehövs några tillskott. 
Sen rekommenderar jag utfodringsartiklarna här på forumet. Med tillägg för att din häst inte behöver något extra foder för att hon växer lite fortfarande utan det räcker gott med en välbalanserad foderstat med alla behov täckta.
Är din häst slö så är den antingen bara "seg" av sig eller så beror det på dålig kondition och brist på muskler. Hästar ska inte matas upp i spyket, kraftfoder ska de ha för att de har svårt att lägga på sig hull, tränas hårt(!) eller det saknas något i grovfodret som behöver kompleteras.
Men håller hon hullet så ger du bara grovfoder och gör gärna en foderanalys, annars kan du ge en halv deceliter mineraler om dagen. De i peleterad form brukar slinka ner utan att behöva blandas med kraftfoder, men att ge kraftfoder som komplement är onödigt om de inte är tunna =)
Hakuna matata!