Vill nån göra foderstat till mig? :)
Hejsan.
Nån som vill hjälpa mig att göra foderstat till mina 3 hästar. jag har försökt och försökt men blir aldrig någo bra :(
Hästarna!
- Schess, 5½ år, c:a 155-160 cm hög, väger c:a 500 kg. Halvblod/new forrest. Normalt hull men har LÄTT för att bli tjock :P Går 4-5 dagar i veckan när han är igång, tränar 2 ggr i veckan en hopp och en dressyrlektion på 1 timma, och dem andra 2-3 ggr rider jag ut i skogen, lätt arbete. Just nu är han kass i ryggen och vilar, så det vore bra med en foderstat nu när han vilar och en när han är igång :)
- Japp, 22 år, maxad D-ponny, väger c:a 450 kg. Korsning, troligen arab/halvblod. Normalt hull. Rids 3-4 gånger i veckan, lätt arbete.
- Schrek, 3½ år, maxad D-ponny, väger c:a 400 kg. Welsh/halvblod. Normalt hull. Rids 2-3 ggr i veckan, lätt arbete.
Hösilagevärdena:
80 % torrsubstans
62 g smbrp
7.4 MJ
5.5 kalcium
1.7 magnesium
1.6 fosfor
Det spelar ingen roll vad det blir för produkt. Krafft, fibergi, Hippo, allt är välkommet :D Bara det blir la perfekt :D
Om det är någon som kan och har lust att hjälpa mig :D
Jag har tråkigt så jag jobbar lite på en;P
Va snällt :D Använder du sånt foderstatsprogram, isåfall vilket?
Har hittat en som är någonlunda åt Shrek, 8 kg hö och 80g Miner Vit (Krafft).
Ni har ju ett jättebra hö;)
Använder Hippocampus..
det använder jag med, och hur jag än vänder och vrider på det, så är det förmkt av allt :O Typ på energi står det. "Din häst får mer energi än vad som verkar rimligt med deaa förutsättningar, om din häst ändå är i normalhull bör energigivan vara lika stor som proteingivan"
Det är ju för f*n för mkt av allt :'(
det är för mkt av allt om jag bara ens ger 10 kg hö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
När jag gjorde blev det för mkt protein, magnesium och kalcium men efter som Shrek är så ung behöver han ju proteinet..

när jag kollade och räknade på min shettis stod det att jag ska motionera henne mer, men jag kan inte det pga att hon är skadad.
Men jag tycker absolut att som mineral foder är krafft miner vit det bästa till ert hö…
#8 Nej, det kan ju bli svårt då :/ Vad har hon för skada?
#7 Jo, protein behöver han ju :)
Alla hästarna får 10 kg hö var.. Det känns förlite att ge under 10 kg.. Dem äter ju upp det snabbt ;)
Tror jag har hittat en lagom till Japp, 8 kg hö, 0.3 kg Havre, 0.3 kg Betfor och 1 dl Olja.

10# för över ett år sedan blev hon sparkad illa så att ligamentet i benet gick av.hon hade även 10 stora inflamerade köttsår på ryggen( de är läkta nu). hon är pigg och hon mår bra, men benet hoppas vi att det ska bli bra igen. veterinären säger att hon har chans att bli bra igen så vi håller alla tummar och tår.
.hästar kan vara gryma mot varandra.
#11 Har ni inte möjlighet att köpa in halm att blanda ut det med? För det blir för mkt av allt om man ger mer hö:(
Schess i vila: 10 kg hö, 60g Miner Vit.
Det stod för mkt protein och energi men att det är ok om han håller hullet..;)
#15 Jo, jag har funderat på det.. Men det är nästan omöjligt att få tag på :/
#13 Det är den vi använder :) Men det är inte så lätt för värdena i höet är eeeextrema! Så dte blir för mkt av allt, proteinet, energien, kalcium m.m. :(
#14 Usch! Hoppas hon blir bra igen :) Hon är verkligen sööööt :D
#17 Jag vet, vi har samma problem:/
Schess i arbete: 10 kg hö, 0.5 kg Betfor, 0,3 kg Krafft Müsli, 1 dl olja, 60g Miner Vit.
#20 Tack så hemskt mkt för hjälpen :D Ska se om grannen har lite halm vi kan köpa :) Han tog halm detta året, fast den blev nog inte bra, låg ute rätt länge.. Men hur mkt halm ska jag ge? Räcker det med 2-3 kg halm till varje häst varje dag och typ 8 kg hö till varje häst?
#21 Varsågod, har ingen analys själv att räkna med tyvärr:(
Det borde nog räcka med 2-3 kg så att dom får ngt att göra när höet tar slut:)

Om man delar smrp med mj så får man fram en kvot. På ditt hösilage blir det 8,4. En häst som står behöver ca 6. Så jag skulle nog bara pröva att ge hösilaget. Mineralerna har jag inte räknat på alls. Bara kollat kvoten nu. Det är en sådan kvot man ger unghästar ung. Och även en del gamla hästar behöver ju högre kvot.
Men bara hösilage. Våra hästar äääälskar ju betfor och havre ju, dem kommer ju bli jätteledsna nu om dem bara ska få hösilage :/

Ja, men att ge havre när ditt hösilage har så högt energivärde är onödigt ju. Och betfor är ju också energi.
Hade mejlat till krafft för c:a 2 veckorsedan, fick svaret idag..
Schess (i vila):
- 6 kg hösilage
- 2 kg halm
- 60 gram miner vit
Schess (i ridning):
- 6 kg hösilage
- 2 kg halm
- 1-1.5 kg krafft ponny
- 40 gram miner vit
Japp:
- 6 kg hösilage
- 2 kg halm
- 0.5 kg krafft ponny
- 40-60 g miner vit
Schrek:
- 6 kg hösilage
- 1-2 kg halm
- 0.75 kg krafft ponny
- 40-60 g miner vit
Tycker det låter lite, lite grovfoder, men värdena är ju skyhöga :O
putt ^^

Visst är det lite. För lite. Men dom vill ju sälja sitt Krafft. *ler* Klart dom inte kan säga att det räcker med bara hösilage. Så är det alltid när man frågar dom tyvärr. Sedan är dom inte så noga med kvoten heller.

Om man använder hösilage, måste man då göra analys på VARJE bal ifall de kommer från samma ställe och skörd? Hur gör man analys på hösilage och hur lång tid tar det? Tacksam för svar! :)

Nej, men man ska ta från ca 4-6 balar. Vartefter som man öppnar dom får man ta en tuss i mittten och frysa det. Men det går nog att läsa på Analycens hemsida. Hur man gör alltså.