Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1633 ggr
Zabbio
0

OT - 60 års present?

Pappa fyller 60 på söndag… och jag jobbar dubbelnatt *suck*

Men jag vet inte vad jag kn ge som present.. något som håller länge och som betyder mycket..och som inte kostar för mycket :/ Har varit sjuk och bara fått 40% av min ordinarie lön, så jag har inte ens råd med mat själv.. men 5-600kr eller nåt får jag helt enkelt klara mig utan..

Han kör och rider sin nordsvensk men det är inget som han saknar precis.. det är lite kallt med tex turridningar nu (och två platser kostar ju en del)..annars är han mest hemma och pillar på huset (har alla tänkbara verktyg)..

Tiden är knapp..jag vet inte om han hade uppskattat tex spa eller så, svårt att planera bra och tja.. vet inte om det varit helt bra helt enkelt..

Vill ge något som finns kvar länge och som visar hur mycket det betyder att han alltid varit där för mig. Funderade på whisky..men dels får han nog redan några flaskor, dels känns det lite ''billigt'' och så tar det ju slut..

Nåt enkelt men värdefullt.. klocka har han och lite opersonligt det med.. smycken kan jag inte tänka mig så..

Kanske ett kort med någon dikt jag skrivit, eller bara klarspråk på hur mycket jag uppskattar honom, och nån liten mindre gåva..tex..?

Hjälp..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Någon som vet vart man kan hitta en liten metallskulptur?

Tänkte kanske nån med en bonde och hans dragare på åkern eller nåt.. :3 Att ge tillsammans med kortet då..

dijete
0

Kanske ett porträtt av hans nordsvensk som en konstenär målat? Du kan ju måla det själv,förstora upp och ge honom.

Zabbio
0

#2 Han har redan ett.. och tyvärr hinner inte fägen torka, annars hade det varit jättebra..*varför är jag så sen*

Kanske skulpturen, kortet och en ''surprise'' senare.. jag skulle ju kunna måla en stor oljemålning med Dacke och vagnen i fokus..

dijete
0

Är du bra i Photoshop? Måla i Photoshop.. Skicka till närmsta fotolabb eller Fujidirekt,du hinner få leveransen innan helgen.

Gronstedt
0

Du skulle kunna ge ett "presentkort" på en målning utifrån ett foto han får välja själv.

*inte alls impad av att någon kan måla*

Tar du beställningar? Har du någon sida där man kan se vad du gjort?

Zabbio
0

#4 Min ritplatta är trasig..*suck* Och jag föredrar nog olja framför förstorat foto.. har en 100x70cm duk hemma.. :3 Blir lite sent ju.. men det är därför skulpturen kommer in, som ett smakprov..

Skulle ju kunna sitta hela fredagen och skulptera också men vill ge något köpt åtminstonde..och supersculpey känns väl billigt även om det blir en porträtt skulptur.. :3

#5 Kanske en ide :)

Ja, jag tar beställningar i olja av hästporträtt (huvud ffa). Har en sida med mina datormålningar, ritar mest i photoshop.

Min travare, porträtt i olja.

Gronstedt
0

#6: Länkarna funkade inte, jag fick meddelandet "start() didn't succeed. Check the logs!" Rynkar på näsan

Zabbio
0

#7 Sidan är nere… :/

tantnett
0

Kanske en premuration på någon tidning varit en idé?

Du vet ju hans hobbies och intressen. Det finns ju en uppsjö av häst eller någon annan intressetidningar

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zabbio
0

#9 Han läser bara gamla fantomen tidningar.. xD Läsning är inte hans starka sida, så sett :3 När jag bodde hemma bläddrade han ibland i mina hästfocus.. hade iofs kunnat beställa en sån prenumeration men jag tycker att deras tidning har blivit ganska dålig på senare tid..och de andra tar ju inte riktigt upp nån ridning som han och jag är intresserade av :)

Frågade vad han önskade sig och efter lång stund så kom ''Hästschampoo till Dacke..'' x__X Inte att jag ger ett hästschampoo som 60års present! Sen kom lite andra, liknande förslag.. :3  Men fick i alla fall ihop till en present..^^

Dert blev ett hemmagjort blomsterarrangemang med lättskötta växter (typ..taklökar x) i en stor glasskål med jord oh kristaller i lager :) , en paket med ett hästschampoo (ja..han ville ju ha det) som såg ut att vara fint och av relativt bra kvalitet åtminstonde. Fanns nåt dyrare/''bättre'' men den flaskan så tråkig ut.. Oskyldig vantar, lite reflexer att sätta i stigbyglarna eller bak på vagnen och ett kekchoklad. Och så fick han en ny kaffekokare (ett av önskningarna.. han ville ha en omodern sak för han tycker det blir bäst och enklast så..x) Så det är ju inte heller för mycket). Ett kort med lite personlig text i. Sen ska jag måla en tavla till honom..

Jag hade velat köpa ett helt reflex-set så att han syns i vinter, men hittade inte ett enda, nästan inga reflexer alls..:/

Helst hade jag väl velat köpa något riktigt stort, flashigt och fint på 60årsdagen, men tror ärligt talat inte att jag kommit på något ens om jag hade pengar till det.. Ett sånt här hopplock känns lite futtigt.. Fast pappa blir säkert gladast av enkla saker som kommer till användning än nåt påkostat och krångligt eller onödigt, och det är ju det viktigaste :)

tantnett
0

#10 Låter som din pappa är en härlig människa. Skrattande

Han är nog inte typen som gillar överflashiga presenter.

Gällande reflexer så är faktiskt dom tunna reflexvästarna som man kan finna överallt kanon, sen kan man ju ha en bra pannlampa. Om nu Dacke accepterar det? så han inte far iväg med "papsen".

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zabbio
0

#11 Reflexvästar har vi gott om :P Hittade inga pannlampor heller, kollade både hööks, några djuraffärer och citygross hästsortiment men de hade inte ens benreflexer.. lite västar och nån martingal/brösta som är fö liten.. :3

Jag ville mest att Dacke skulle synas mer, västen gör ju pappa synlig men om han mot förmodan skulle ramla av och Dacke blir påkörd eller nåt, så blir han förkrossad.. Men reflexer i stigbyglarna, den brösta vi har och svansreflex borde räcka. hittade fodrade reflextäcken (till en nordsvensk med full vinterpäls..) och en modell ofodrade men för små.. :/  Och så hittade jag reflexer och en blinkande lampa att sätta bak på vagnen om han nån gång går ut och kör när det börjar bli mörkt :)

Han är den bästa pappan man kan tänka sig :) Och nej, han är mer jordnära..men jag vill ju ge nåt riktig fint.. x)

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pappa blev jätteglad över presenterna, speciellt kortet. (Fast han gillade inte att bli tårögd inför gästerna ;)

En bild på blomstergrejjen jag gjorde..

Alma-G
0

Så bra! :)