Stigbyglar
Det finns en hel del olika stigbyglar ute i butikerna.
Vilka använder du?
Vilka för- och nackdelar har du märkt?

Islandsstigbyglar till alla utom till westernsadeln som jag själv rider i

Rider bara med dessa "säkerhetsstigbyglar med gummi på siderna" (skickar med en bild..)^^,
Mark Todds på dressyrsadeln o Intec på hoppsadeln.
De sviktar ju dessa två varianter. Har inte märkt någonting innan jag började rida med dessa, men nu när jag sätter mig o rider med helt "vanliga" stigbyglar för jag kramp i knäna o när jag hoppar av sticker det till i fötterna upp till fotlederna.

australienska säkerhetsstigbyglar på bägge sadlarna.
hade såna "säkerhetsstigbyglar" med gummistroppar på utsidan när jag red ponny för en massa år sen, men bytte dessa mot australiensiska, eftersom gummistropparna sprack på vintern.. de tålde inte att bo i norrland, tydligen..
medarbetare på djurskydd.ifokus

#4 det har jag funderat på till ponny sadlarna, vad kostar dom på ett ungefär?

#5 De har varit svåra att hitta den senaste tiden då Börjes och Hööks inte har dem längre. Hittade en sida på nätet där liknande såldes för 400-500kr men nu när jag googlade efter bild så hittade jag denna sida där de bara kostar 249kr - www.emmi.se

#6 jätte tack

Jag red utan stigbyglar till tio års ålder, då skaffade jag min shettis, blev då svårt att lära sig rida med stigbyglar. Men just nu rider jag inte men jag föredrar säkerhetsstigbyglar.
Har ett par Mark Todd-stidbyglar. Såna där sviktande. Hade alltid ont i knäna vid ridning innan, så fick dessa i julklapp förra året, och nu har jag aldrig ont. Älskar dom!
Har isis-stigbyglar på Harrys sadel. Hade velat ha någon av de här märkesbyglarna som är inbyggd svikt i för att skona knän och fotleder. Men har inte 2000 o lägga på stigbyglar, behöver en ny sadel mera.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag har ett par hansbo som är lite vridbara sådär vid plattan som många är nu, dem rider jag mest i. Jag har även ett par helt vanliga stigbyglar utan någon säkerhetsfunktion och ett par australiensiska, med böj på ena sidan.
Jag rider i vanliga stigbyglar utan säkerhet
Olika säkerhetsstigbyglar på olika sadlar.

vanliga stigbyglar faktiskt
Säkerhetsstigbyglar med gummisnodd. Har platsstibyglar att byta med till i vinter så kanske man slipper frysa massor om fötterna i vinter. Vill ha ett par Sprenger stigbyglar eftersom mina fotleder behöver lite svikt. (jag kunde ha låtit bli att rida med en stukad fot så hade jag sluppit det här nu. Men gjort är gjort
)
Jag använder "Quick-Out" Ser ut precis som vanliga hela stigbyglar om man inte vet om att det är sådana ;)
Fördelar: De har fungerat för mig varje gång jag ramlat av och det är hela ytter sidostycket + bottenplattan som löses ut. Dvs de löser inte bara ut i sidan, utan foten knuffas öven ur till skillnad från många andra säkerhets stigbyglar.
Nackdelar: De kostar för visso lite mer än andra men jag har haft mina i över 5 år och de är precis lika fina som när jag köpte dem. Jag tycker helt klart de är värda varenda krona! Bättre köpa lite dyrare som är prefekt och håller bra, än halvbra som man får byta ut med jämna mellanrum. =)
Hakuna matata!

Helt vanliga stigbyglar på både hopp- och dressyrsadeln.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag har islandsstigbyglar, med böj på båda sidor.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Eftersom vi inte rider Bellman ännu spelar det mindre roll för oss, men just nu sitter där ett par helt vanliga stigbyglar på hans oanvändbara sadel.
På westernsadeln som tyvärr inte heller passar sitter där ju western-stigbyglar, och det är en sån vi troligen kommer köpa och rida i, så då blir det såna… Då får vi sef ör och nackdelarna när det blir dags ;)

Har plaststigbyglar, de är underbara! Lagom tunga och foten glider varken in eller ut, tappar dem sällan heller. Stigbyglarna som satt på sadeln när jag började (Är medryttare) fastnade jag med fötterna i hela tiden =S
Ska köpa sviktande stigbyglar istället, börjar få ont i knä- och fotleder tyvärr

#2 och #9
Vad är det för svarta "gummisaker" på sidorna? :)

#21 Svarar =P Gummit skyddar leden som gör att stigbyglen sviktar, samt att det motverkar för mycket vickande sas

#22 Jaha, tack:)

Sprengers Bow and Balance, de "nya" med blå detaljer. Trivs jättebra med dem, fick så sjukt ont i knä och vrister innan!
har islandsstigbyglar men på vintern har jag plast så att jag slipper frysa om fötterna.

På min sadel har jag vanliga säkerhetsstigbyglar med gummiringar på sidorna. & på shettisen har vi Dessa med plast galler, Helt suveräna. 
# 15 Sviktande stigbyglar? o: Hur funkar sånna som ?

Jag använder helt vanliga :) Tycker att dom är super, har man rätt storlek och har riktiga ridstövlar i så är det inte så stor chans att man fasnar…
Fördelen med dom är att det inte blir sned belastning eller liknande… Har ridit i australienska och där böjde sej fotleden och fick väldigt ont av dem…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Stigbyglar i grå plast på hoppsadeln, och ett par vanliga på dressyrsadeln. Inte jag som valt för det är inte min häst men tycker att det funkar super… :)

Sprengers Bow and Balance på båda sadlarna
#28 googla sprenger stigbyglar så kommer bild. det svarta går att böja så det blir svikt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Sånna som är "vikbara" eller vad man ska säja. Med svart gummi över där dom går att böja. :) Love them ?
# 31 är det inte risk att gimmit kan lossna på nått sätt?

#33 nejdå det tror jag inte ;)
På dressyr har jag säkerhets med snodd, och på allround har jag hela med böj på sidan.. På gymnasiet (ridgymnasiet) har vi sånna med svikt, underbara! har hjälpt mina knäproblem mycket.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
# 34 okej är dom dyra vars kan man köpa ? har nämligen lite ont i känan och det verkar vara bra med sånna

#36 dom kostar runt 1500 om du ska ha dom äkta Sprengerstigbyglarna. dom är oslagbart bäst, finns endel kopior som inte är lika bra. dom är helt klart värda sina 1500 kr!! jag har dom på båda mina sadlar, kan inte rida med nåt annat längre. förutom att dom är bra för knäna så upplever jag att skänkeln blir stadigare

Har säkerhetsstigbyglar med gummisnodd på ena sadeln
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/510040/510040_01.jpg
och på den andra är stibyglarna så stora så jag köpte "plastburar" som man skruvar fast
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/510094/510094_01.jpg
#37 oj dom var ju lite dyra men dom är säkert värda det som du säger, jag hade tänkt mig nått på 600kr bara.Skulle också behövt ett par sånna :)

Håller med (fick dock betala 1700 för mina…) och precis som du säger så ligger skänkeln bättre. Den formas lättare runt hästen och ligger närmare. Helt klart värda sitt pris, bra kvalitet dessutom så de kommer hänga med i många år.