Wildas inridning
I den här tråden kommer ni få få följa inridningen av Wild Wonder (mer känd som Wilda), ett D-ponnysto e. Hagens Ryan RC 76 född 20 juli 2006.
Kommer bjuda på updates om hur det går, bilder och ev. lite filmer :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Longering med sadel påbörjad. Bryr sig inte om slängande stigbyglar, är sadelvan till 100%. Nu ska vi bara få ordning på själva longeringen - hon ska förstå hur man gör ordentligt, utan att svänga till mitten, stanna, osv.
Nästa vecka ska vi hänga och nästa helg blir det ev uppsittning. Pirrigt!

Kul ;D
Kul att det går så bra :D
Väntar med spänning :)

Vad kul att du uppdaterar här, Anna. Ska bli intressant att fortsätta följa er vidare, eftersom man "har varit med från början" härifrån. Stort lycka till!

Va roligt! Va fin hon är!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Ska bli spännande! Och glöm aldrig, aldrig kameran! ;)
väntar föväntansfullt på att få höra hur de går =D
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Åh vad kul, ska bli kul att se hur det går. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Lycka till med allt! :D
Nu är vi nyfikna, hur går det med Wilda? Har ni suttit upp på henne än?
Kan berätta att Anna är hos sin syster, så ni får nog vänta lite till ^^
Ja som Linda säger, jag är bortrest och kommer hem i slutet på veckan tror jag, då ska jag höra med ägarna vad som hänt sedan sist :) De hade planer på att sitta upp nu i veckan.
Äntligen ! Förösk ta en liten filmsnutt.
kan tänka mej att du har fått höra det här innan men sheit(!) va snygg hon är =) hoppas allt gåt bra med inridningen av henne ^^
// Alexandra
Ikväll fick jag ett SMS från ägaren!
"Ville bara säga att jag suttit upp 2 gånger och hon var så himla duktig! Har ridit ut också. Reagerade inte alls! Sökte sig tom ner på tygeln och tuggar på bettet. Har bara skrittat dock. Kram"
Gissa vem som är stolt?! 
Va kul att det går så bra 
jättevacker är hon dessutom :)
Jag visste att et skulle gå skitbra, hon gör ALLT med öronen framåt utan att tveka sålänge man vet hur man ska göra och känner henne, undervara häst! 

#1y Gud va kul! Blir nog en fin ridhäst.
I bland är det inte alls nåt roligt med dysleksi!
här kikar jag inn trött som en strut efter arbetet och ser "Wildas avlivning!"
VAH ylar jag för mig själv så katterna vaknar, ilar inn i tråden och läser "I den här tråden kommer ni få få följa inridningen av Wild Wonder " innan jag riktig fattar att det är dysleksien som spökar med mig igjen! >.<
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#19 Haha nä usch, så illa var det inte, tack o lov :)
#20 nej hurra för det vet jag, jag tror inte jag hadde garvat så åt mig själv sen om det skulle varit så! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Står det ngn stans här vad det är för ras på skönheten?
#22 Hon är connemarakorsning :)
Efter connemarahingsten Hagens Ryan RC 76 och undan arab/pinto-stoet Wind of Fields. Så en salig blandning som blev riktigt bra =)
Nya updates!
Är hemma och har haft mer kontakt med ägaren.
Ägaren har travat idag utan nååågra problem! :) Nu ska vi ta det försiktigt och inte gå längre än såhär, bara fortsätta skritta, skritta, skritta med jämna mellanrum och lite trav då och då för att hon ska fatta. Jag ska ut på söndag och rida
Eller ja, skritta i skogen med en kompis bredvid, men ändå! Då kommer bilder/film.
Duktiga häst =)

vad härligt att det går så bra, fast är iofs inte förvånad, hon är ju så hanterad och litar på er.
Idag red jag!!! 
Skrittade i skogen med en kompis som sällskap och säkerhetslina ;)
Red lite på egen hand också, travade även, gick skitbra!
Vad roligt! Måste ha vart en underbar känsla för dig. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#30 Oh ja, jag har väntat i tre år… 
men vad kul!
var det första gången du satt på henne "på riktigt"? hur kändes det? :)

Åååh så fina!
Du ser ju perfekt ut på henne, storleksmässigt och annars också. Ska bli kul att få se er utvecklas tillsammans!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Du som var så orolig för att du trodde du vara för stor för henne. Glöm det du har att kunna växa på.
Ni är bara så otroligt fina ihop. Ja det är väl Wilda som gör sig på bild ha ha.
Grattis Grattis !! Väntar med att få se er på You Tube snart.
Åh, vad skoj Anna! =) Glöm inte att hålla ögonen öppna när du är i skogen, kanske får du se en glimt av Edward? ;)
#32 helt underbart :)
#33-#34 Åh vad skönt att ni tycker jag ser bra ut på henne, jag nojar mig fortfarande, men kände mig inte stor!
#35 Haha, I wish… ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Film! 

Vad duktig hon är, Anna! Du med förstås…
Syns att hon är harmonisk med dig, fortsätt så =)
Superflott !
#39 Ser jättefint ut! Ser dock ut som att bettet är lite stort? Jag skulle försöka byta till ett passande så fort som möjligt, så ni inte riskerar att hon får nåt sår/obehag i munnen. Är ju inte så bra om hon får en negativ upplevelse av bett nu i början…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#40 Tycker också bettet är stort, vet inte vad ägarna säger om detta, men ska ta upp det med dem =)
Hon har haft bett i munnen under 1-2 år nu och aldrig reagerat negativt på det så jag tror inte det är någon större fara, men självklart är det jätteviktigt att det passar sedan när hon börjar ridas på riktigt! Nu leds hon ju mest utan några extrema tygeltag.
Ni ser ut att passa perfekt för varandra, riktigt fina ni är tillsammans. Lycka till med inridningen!
# 41 Du kan inte byta ut det lite i smyg ?
Skaffa ett likadant som är en storlek mindre så att säga
#43 Ser ingen anledning att smyga med det, ska berätta för ägarna, är ganska säker på att de kommer fixa något annat :) De köpte bettet för 2 år sedan och trodde väl hon skulle växa i det så att säga!
Mysig film, ser ut att gå jättefint!
Får flashbacks tillbaka då jag red in en haflinger. Vingel vingel och höger och vänster är helt främmande på något vis! ^^
#45 Haha precis! Hon leds ju mest med ryttare på ryggen än, men lite förstår hon ju även när man "rider" själv. Inte en helt dålig början 
Ett bett kostar ju inte så mycket, så det ska ju förhoppningsvis inte vara någon fara. Bättre att prata med ägarna om det. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#47 Precis 

Ser jätte fint ut ;D Jobba på.
Fan vad kul, jag vill också rida in en häst :P

Va fina ni är! Det där kommer gå jätte bra väntar med spänning på mer info om hur det går =)
Hehe…tanken på att vi ska rida in morfars 4åring nu känns skrämande hon är helt knäpp nåt nervfel i hjärnan men de får ja inte säga högt då blir morfar ledsen…
Ser jätte fint ut iaf Anna det är en kanon häst du har!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack hörni!
Film från idag. Travade lite mer idag, hon var jätteduktig. Hon lyssnar mer på skänklarna nu, så hon börjar förstå! Fortfarande lite vinligt osv, men det är ju förståeligt. =)
Kräver såklart inget av henne i traven heller utan hon får trava så länge hon vill och i vilken takt hon vill.
Idag var även sista gången jag red henne. På ett bra tag. Jag flyttar 12 mil bort på måndag… Fruktansvärt =( Men ska ut imorgon + söndag och säga hejdå ordentligt. Får hoppas jag kan ta mig ner hit och besöka henne ofta.
Helt underbart att se. Ni två är så härliga att se ihop så det skär att höra att ni kommer att vara ifrån varandra under långa perioder.
kommer ägarna att fortsätta att rida henne nu medans du är borta ?
#53 Tusen tack! Ägarna kommer fortsätta rida och utbilda henne medan jag är borta, ja. Sedan hoppas jag på att kunna hämta hem henne senare i år… Hur det ska gå till vet jag inte men jag slutar inte hoppas!
Såg ju fint ut, förutom att hon i varje trav sprang till personen som filmade och stannade där… Ni har inte möjlighet att rida tillsammans med en annan häst, för att få upp viljan och så lite?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#55 Som sagt, vi styr henne inte i traven & kräver ingenting än eftersom hon först ska få vänja sig helt vid hur det känns att trava med ryttare på ryggen, hur det känns när vi rider lätt, står upp, sitter ner osv.
Det är upp till ägarna om de vill att hon ska ridas ihop med grannhästen eller fortsätta ridas själv. Jag kommer ju inte rida henne mer nu tyvärr…

Ååh! va fiin hon är! :)
Tråkigt att ni kommer vara så långt bort från varandra :/
Men ni är iallafall URSNYGGA tillsammans :)

#56 fast ni måste ju styra henne. ni kan inte vänja henne vid att hon får göra som ni vill. har ni kommit så långt att ni travar utan lina - då får ni börja styra dit NI vill.
likadant när hon busar - det är inte ok att göra det.
#58 I skritt styr vi ju. Vi har travat henne 3 gånger totalt med ryttare på ryggen, inte på lina, utan alla gångerna i skogen. De ska börja longera henne med ryttare nu, då ska de börja lära henne hjälperna.
Och jag följer ägarnas råd och hur de tycker att jag ska göra, har full respekt för hur de vill rida in sin häst. Nu finns det inget mer jag kan göra som sagt.
När hon "busar" i videon vägrar jag straffa henne eftersom det lika gärna kan ha varit en broms/fluga eller liknande som bitit henne. Hon är extremt irriterad på alla flugor och knott just nu och blir snabbt stressad om man kräver av henne har jag märkt, därför har jag tagit det jättelugnt.
Nu får vi se om jag ens någonsin får rida henne igen…..
Inte utan att man fäller en tår i slutet av senaste klippet… verkligen sorgligt att ni ska skiljas åt. men äkta vänner hittar alltid tillbaks till varandra. och på filmen syns det verkligen hur harmonisk hon är med dej.
// Alexandra
#60 åh, tack.
Jag kommer fortsätta uppdatera tråden med var ägarna rapporterar, har bett dem hålla mig uppdaterade såklart :) Fick ett jättefint mejl från ägaren när jag flyttade som fick mig att gråta, usch. Skönt att de bryr sig iallafall och vet att jag vill ha henne.
Tyckte inte det jag såg såg ut som bus. Mer att hon blev irriterad för en insekt som bet henne och de kan man ju trots allt göra så stor affär av.
/Elin
Hästar får väl busa? Annars känns det inte som en mening att rida om inte hästen tycker det är kul och släpper loss lite. Jag tycker det såg ut som hon busade, och det är väl okej? Min häst Brunte har börjat bocka nu på senare tiden när han galopperar över åkrar med mig på ryggen. Det gör mig inget :) Jag är glad om hästen busar och tycker saker är kul. Samma sak med min två-åring jag har hemma (som jag inte rider då). Hon får busa hur mycket hon vill, så länge hon inte stegrar eller sparkar på mig :) Och så länge jag kan avbryta busandet för lite allvar i det hela, om man t ex tränar.
Ni ser jättefina ut och grattis till att det har gått så bra :) Kommer fortsätta följa eran och hästen framgångar!
Det ser fint ut! :D
Nu är det jättelängesedan jag uppdaterade!
Har inte hälsat på Wilda sedan mitten på augusti och saknar henne något fruktansvärt.
De har börjat galoppera henne nu iallafall och hon förstår skänklarna och tygelhjälperna nu. Galoppen hade gått jättebra men lite busig hade hon varit.
Dom kan nu sadla och rida iväg på egen hand så att säga, hon förstår så pass mycket, när jag red henne var man ju tvungen att ha ledare med sig.
Skönt att höra att det går bra med min älskling. Saknar henne enormt, såfort jag tänker på henne får jag ångest, så jag försöker att inte tänka…
Som det ser ut nu kommer jag och min syster köpa häst i framtiden, om ett/ett par år, och då vill vi ha stor häst. Jag vill inte ens tänka på att se Wilda hos någon annan, och tankarna bara snurrar. Usch.
#52 hehe..''ridning 24/7..trodde nästan ni red henne 24 timmar om dygnet 7 dar i veckan :P
Ser trevligt ut :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
verkligen jätte fin liten ponny:) lycka till med skolan och allt och hoppas att ni kan bli ett igen:)