Mirabil är krasslig
Igår när jag kom till stallet var Mirabil svullen i båda bak, kotor och kotleder samt att han ömmade men ingen värme.
I förrgår upptäckte jag att han har lite mugg så jag borstade rent och smorde med Helosan för att mjuka upp samt att det är antibakteriellt.
I morse när jag kommer till stallet var han jämntjock från haser och ner till kronränder och har väldigt ont.
Jag ringde veterinären direkt och hon konstaterade det jag befarade…lymfangit till följd av muggen!!
Min stackars lilla prinsen får nu mediciner och ska smörjas med en oljelik salva 2 gånger om dagen.
Han hade 39,1 i morse och vi ska ha koll på hens temp, den bör vare borta i morgon och svullnaden bör vara markant bättre om 4-5 dagar.
Nu är jag LIVRÄDD för att det ska bli lerigt igen så han får ännu mera mugg!!!
Funderar på att toksmörja på Tre Ess salva på alla hans karleder så det inte kommer åt någon väta och lera och att det håller sig mjukt…tror ni det kan fungera ???
Är det någon som vet nått om lymfangit??
Jag är så rädd nu att han ska få det igen då det sägs att har de väl fått det en gång så är återfalls risken stor :o(
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Åhh vad tråkigt!!
-Jo tyvärr e det så att får de lätt rassp så får de lätt lymfangit återkommande.
hoppas att killen frisknar till illa kvickt!
kram/Linda
Kanske att linda hela benen ordentligt så att leran inte kommer in, fungerar bra om du har en häst som inte rullar runt eller springer runt mkt… Vet en i mitt stall som gjorde det efter att hennes häst råkade ut för detsamma som din.
usch, läskigt, hoppas verkligen att det kommer gå bra för er :)

2
Jag skulle inte linda benen på en så unghäst dessutom kan man riskera våtexem.
ha för vana istället att spola av benen ofta vid leriga perioder.
Vänligen/Linda

#1 Han hade bara liiite mugg i karlederna, ingen rasp men reagerade vädigt starkt på muggen tydligen.
#2 Han är en liten hingst på 7 månader som går på lösdrift tillsammans med 5 andra hingstar så linda går inte.
#4 I o m att han går på lösdrift så är det i stort sett meningslöst att spola benen eftersom att han släpps ut i hagen så fort jag är klar med honom. Jag önskar att det kunde vara kallt nu och komma lite snö så det inte blir lerigt igen så han kanske slipper få mer mugg.
Hade jag haft honom installad så hade jag spolat av benen och torkat torrt och det har hållt sig torrt och rent under natten.

Att torka torr är ofta dumt eftersom man kan gnugga in sandkorn, men även om du släpper ut honom på en gång så har du ju fått bort gammal smutts.
Hug/Linda

Koncentrerar dig på muggen, kan du hålla den borta så är risken för lymfangit mindre och det behöver inte komma tillbaka. Athena hade lymfangit för sju år sedan också till följd av mugg och hon har varken haft mugg eller lymfangit efter det. Det tog lång tid att få hästen mugg fri och mycket jobb, jag mins att jag själv fick någon typ av utslag som kliade och som gjorde redigt ont på händerna.
Det var nu denna händelse som gjorde att vi beslutade att grusa hästarnas vinterhagar. Jag räknar med en kostnad på 5000 kr/häst ett flak/häst (jämfört med sadlar och täcken och tappskor så är det inte dyrt) och det är det värt att ha torrt vid foderbord och ingången, man behöver inte grusa hela hagen utan en yta där dom brukar stå och gångar emellan. Jag använder 0-35 när jag grusat, funkar väldigt bra och 0-35 har en bra bärkraft så man behöver inte ha matta under.
Jag är nu uppe i merkostnad för grus det blir så när man börjar bli bortskämd, ett lass (två flak) var annat år blir inte så mycket pengar i månaden 200-140 kronor/häst någonting och har man väl en gång vant sig vid att inte klafsa i lera för att hämta sin häst, då är man bortskämd.
Man kan ju i ett större stall börja med att gå samman om en lastbil och sen lägga en summa på stallhyran som ska användas till mer grus i framtiden, så för mig finns ingen ursäkt att inte ha grusade hagar. Tänk efter vad mycket man köper som är lyx till hästen och kostnader för skor och veterinärer på grund av lera, vad är då 140 kr i månaden för lyxen att ha torra hagar.
Sju år utan mugg man ska nog vara redigt stolt …få se det blir 60 kr i månaden om man investerar i ett lass och häst, nu kommer nog ruset finnas kavar mycket längre

CBA - finns det inte tillgång till ngn gruspaddock som han kan gå i med ngn av de andra?

#8 det är en tillfällig lösning, eftersom hagen är bärare av mugg så kommer det att återkomma gång på gång om man inte ser till att hästen kommer att gåt torrt, ett annat alternativ är att låta hagen vila i två vintrar och sen börja använda den. Nu kommer hästar som får små sår att få mugg när det är lerigt i hagen. Lite har det nog hjälpt till att Mirabil har blivit flyttad och bytt foder, det var ju uppblandad med modersmjölk tidigare, det har varit en stress och vid stress är hästen kännligare, men muggen finns där och kommer att finas i jorden, hagen är smittad.
Just nu skulle en paddock och att ta in honom på stall vara en bra lösning, jag tror faktiskt om det var mitt föl att jag inte skulle ha honom på lösdrift förrän han är frisk……….någon gång i vår 
Lyrik fick lymfangit en gång (juni -04) pga irration av de zincabandage han skulle ha pga hovled och kotledsvrickning han hade vf då.
Hela benet blev sårigt, varmt och svällde upp, haltade rejält. Man fick knappt ta på benet. Men ingen feber.
Av vet fick vi pencillinsalva som skulle smörjas på 1-2 gånger dagligen. Ha ett lätt bandage om och stå i torr sjukhage. Fick förlänga kuren med salvan så han fick den i 14 dagar ca.
Har inte fått ett återfall ännu iaf.

#7 De håller på att dränera hagen på de ställen där det blir mest klafsigt och ska gräva ur, lägga markmatta och på med kross…så det är på gång. Det är vissa delar av hagen som blir super lerigt och de envisas med att stå där, övriga hagen har gräs och är torr.
#8 Nope, vi har inte det…
#9 Jag har inte gjort ett tvärt foderbyte utan fick med en halv säck av hans gamla foder som jag under en veckas tid gett 90% av och 10% av det nya fodret, samt att han har fått äta av sitt gamla hö för jag fick med massor sånt oxå. Hans mamma hade börjat vänja av honom och under den senaste månaden innan jag hämtade honom så diade han väldigt lite…kan det göra skillnad ändå ?
Att mugg finns i jorden vet jag om och det gör mig orolig för han verkar vara väldigt känslig :o/
Kanske om han får vara inne i den ena ligghallen på nätterna så benen får vara torra och rena under natten iaf…
Jag ska prata med Camilla, vi kommer säkert på en bra lösning.

#11 stressen och att mamma och mjölken försvann försvagar immunförsvaret lite så han behöver inte vara extra känslig för mugg, en vild häst diar tills nästa föl kommer ofta ett år men ibland upptill två år. Att fölen diar mer och mer sällan betyder inte att dom inte får i sig mjölk, Ametist diade nog bara en gång per dygn när jag blev tvungen att sära på honom och Athena, jag ville inte ha honom som ett och ett halvårig hingst gående med sin mamma och att Athena hade mycket mjölk och mjölk en lång tid efter att dom separerats.
Skönt att det håller på att åtgärdas i hagarna är det bara torrt så trivs inte mugg. Det hade varit toppen om han kunde stå torrt under natten så att det kan torka upp emellan, man kan också hägna bort den lerigaste biten så dom inte kan använda den biten. Jag tror inte han kommer vara känsligare än andra hästar i framtiden bara du kan få det att läka nu.
stackars dig och din lille prins :(
lymfagit fick min förra arab pga mugg. tyvärr hände det när jag var på semester och den som skulle sköta om henne missade det totalt.
hon fick antibiotika i 3 omgångar och en stark receptbelagd salva mot muggen. (pencillin och kortison)
det går fort det där tyvärr, men hon blev bra den gången iallafall.
hade jag varit hemma och upptäckt det i tid så hade det inte behövat bli så mycket som det blev…
tur att du såg det direkt.

#12 Jo jag och Camilla har pratat om det och tanken om att spärra av de lerigaste parierna kom upp…ev kanske att Mirabil kan gå med någon annan häst nere på ängen som hör till deras hage sen att han får stå inne i den ena ligghallen under natten och sällskapet han har haft under dagen flyttas in till de andra.
Det som behövs göras då är bara att sätta elband mellan två stolpar så blir hagen delad i två…ängen och övriga hagen.
Idag på mitt på dagen hade tempen sjunkit till 38,8 och han var fortfarande svullen men gick mycket bättre…vet. sa att det kan ta 4-5 dagar för svullnaden att lägga sig.
Han är pigg och har bra aptit och det är väldigt skönt.
Idag var jag till apoteket och köpte Locobase salva, det är en väldigt dryg och fet salva för MYCKET torr hud som jag vet är kalas bra och parfymfri. När kuren med receptsalvan är slut och jag börjat få bukt med muggen ska jag börja tok smörja hans karleder med den Locobase för att hålla skinnet mjukt så det inte spricker sönder igen så bakterier kan komma in.

Hoppas det ordnar sig för din lilla prins.
Har läst igenom allt och det lät inte roligt.
Vet ju hur eländigt det är med lmugg och lymfangit, fast jag har ju inte haft nån liten en som haft det.
Verkar som jag inte har så mycket att tillägga. Lorita har skrivit så bra och utförligt.
Önskar bara att det inte blir långvarit och att vi får lite kyligare och SNÖ.

#15 Innan detta så ville jag ha en mild vinter med några plusgrader men nu vill jag ha någon minus och ett snötäcke som jämnar ut allt det knöliga i hagen där leraan har frusit i hårda klumpar.
Hade det varit en vuxen häst hade jag nog inte nojjat lika mycket, men nu är det ett 7 månaders föl som jag verkligen inte vill ska få börja sitt liv från mamma med att ha ont.
Det känns dock skönt att vi har väldigt fin kontakt och han ser ut och betér sig som att han är trygg med mig, så han inte känner sig ensam och vilsen mitt i allt detta.
Jag är till stallet varje dag och ägnar 3-4 timmar åt enbart honom för att vi ska stärka banden och bara inandas varandras doft.

Ja, snön verkar ju inte hitta hit i år. :-) Vi fick lite igår och då tänkte jag UNDERBART äntligen snö, men idag är det borta igen.
Härligt att ni har så fin kontakt.
Har du nån bild på han, skulle gärna vilja se.

#17 Om du går in i mitt fotoalbum här så finns det en hel del på honom :o)

Näe CBA han är ju så söt. Blev lite sugen på att köpa föl! Fast min sambo skulle bli galen. Var på fölpremieringen i våras.
Fick en syrlig kommentar om att -Du tänker väl inte köpa föl eller..
Urgullig är han din prins…
Går nog in och gluttar på han ibland tror jag. :-)

Ja gör det, jag försöker lägga in nya bilder lite då och då :o)

Hur är det med lillen nu då CBA, har han blivit bra?
Reddie fick också lite mugg i december men nu är snart allt borta.
Locobase är en mkt mkt bra salva! Vår dotter som har atopiskt exem smörjs med den! Repair heter den… Det finns även en salva som jag använder som är lätt antiseptisk som fungerar bra!
Nu är jag ingen mästare på mugg men med tanke på att han fick en så kraftig reaktion så borde det vara mumsmums i marken för bakterierna?
Tänker då på vad Lorita skrev… vi fick ingen mugg på våra hästar trots att det var rejält lerigt vid tö… dock har ju inga hästar trampat de markerna på många många år!
#7 har ni grävt ur innan eller lägger n i direkt på?

#21 Muggen är borta, det är bara små rosa ärr som vittnar om att det funnits ärr. Jag har nu efter råd av vetrinär tvättat honom med Lactasydtvål och ljummet vatten varje dag, torkat, smort med Fucicin salva (recept) och lindat i en veckas tid nu. Den första veterinären "missade" att tala om att man ska linda benen oxå så hans första kur med Fucidin DROPPAR var i stort sett onödig = onödiga dyra pengar.
Igår och idag har han varit utan lindor i hagen men jag har fprtfarande tvättat och smort. I morgon är sista dagen med Fucidinsalvan, sen är det bara att hålla mjukt som gäller.
Den sista veterinären tippade på att hans kraftiga reaktion kom som ett resultat av att ha blivit skilld från mamma = ingen mer di, en ny bakterieflora samt foderbyte (jag har varit extremt försiktig med hans foderbyde dock).
#24.. låter mkt logiskt…. våra småttingar blir ju också lite nedsatta när vi slutar amma…

jag har tänkt försöka grusa våra hagar. grus har vi vid stallet som vi får använda. har inte vågat göra det än sen jag krockade…värk i nacke och rygg, men nu har jag känt mig bra ett bra tag så jag tänkte göra det i dagarna. E ju lite tungt då man får köra i skottkärra och e liten uppförsbacke till hagen…..
#26.. vilket slitgöra!!! Ja vi stallflickor och pojkar behöver ju inte springa ner dörrarna på lokala gymmet när det finns sådana sysslor att utföra!:O)

#27 oj, då behöver man inte….jag kommer just därifrån
imorgon ska jag laga hage 
#28.. ja då vart du fit nu då!!!!:o)