Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2372 ggr
CBA
0

Basiblock

Ni som ger basiblock…hur räknar ni med det i foderstaten ??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

JMax
0

Jag provade ett par baljor och räknade inte med dem i foderstaten. Tyvärr märkte jag ingen skillnad på hästarna och tyckte bara det var lurendrejeri för massa pengar. Det var melass och sötsaker i för att hästarna skulle äta det.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Luthien89
0

Vad är basiblock?

CBA
0

#2 Mineralblandning i stor hink.

Vi har nämligen fått en hink till stallet och undrar hur jag ska räkna med den :o/

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lorita
0

Jag räknade inte på mineralerna, det går ju inte att göra utan jag räknar bara på kalorier och protein. Bluff, jag vet inte det går åt olika vilket hö jag ger och just nu rör dom det inte då dom får hästekraft också. Jag har haft samma hink i ett halvår nu, jag bytte till och med och köpte varsin mineralhink sådan som man har på sommarbete till dom men den är nästan orörd den med.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MinnaA
0

#1 jag håller med dig till 100%! köpte några baljor basiblock och dom bara åt och åt och åt, blev nästan ruinerad. tror också att det berodde på att det innehöll melass som dom åt så väldigt mycket. vill ju att dom ska äta mineraler för att dom behöver det och inte för att det är gott. nu har dom fritt med "konstgjorda" mineraler men dom får även örter i kraftfodret och jag tycker dom ser fina ut allihopa. dom är förövrigt 6 st som går ihop på lösdrift i åldrarna 1-24 år.

Neywaz
0

#4 Vad för slags mineralhink har du, någon man kan köpa på granngården? Jag tittade närmare på innehållet på den där basiblock idag och den innehåller ju en herrans massa socker, inte så konstigt att de älskar den…??? Jag skulle nog vilja ha något som innehåller mer rena mineraler och se vad hästarna tycker om det.

Jag har ett basiblock nu i hagen med mina dräktiga ston, och tre föl (som inte är någon av stonas), de dräktiga stona slickar lite spontant medan fölen verkligen sitter FAST i det där basiblocket…

Lorita
0

Mina rör inte så mycket av basiblocken heller nu när jag bytt foder, annars så är den andra typen sådan man köper på granngården, som hästar ska ha på bete.

Det var så att jag köpte det för att hästarna nästan inte rörde basiblocken längre. Första halvåret året var svinigt dyrt, med basiblock, nu går det nästan inte åt någonting. Annars kan man väll om man har lösdrift ha en krubba som man fyller med vanliga mineraler borde funka det också.

gejsa
0

Men vad jag har hört så brukar dom äta jättemycket i början. Sedan avtar det. Har inte prövat själv men hade jag råd så skulle jag ge det.

Lorita
0

#8 man behöver i alla fall inte göra som jag och börja ett par veckor före jul, det kändes som om jag blåste alla julklappspengar på mineraler, vad dom åt Generad

MinnaA
0

#8 jag trodde att ätandet skulle avta men det gjorde det inte kan jag säga, dom åt upp säkert 10 hinkar på hela sommaren. dom här mineralerna dom får nu äter dom mycket av till att börja med sen äter dom mindre och mindre.

Luthien89
0

Vart kan man köpa dem och vad kostar dem?

Wanilj
0

Personligen har jag blivit varnad för dessa smaksatta mineraler.. Bla finns det ju som är smaksatt med vitlök och vissa pållar glufsar i sig som besatta!

Feg som jag är så undviker jag gärna det då de kan bli krassliga om man överdoserar….

Använde själv kraafts pelletrerade mineraler…