Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3912 ggr
dijete
0

Övertala

Har kikat på hästar ett tag nu, då medryttare räcker inte för mig. Men problemet är: Mamma. Hon vill att jag ska få toppbetyg i varenda ämne, vilket jag inte kommer få pg.a hjärnkontoret och hon hävdar att jag inte har tid för en till häst. Vi har allt som man behöver: Stallplats,Hagar,Padock,Tillgång till tränare,Höbonde nära.

Men frågan är hur ska jag övertala henne att jag klarar av det? Jag kan inte koncentrera mig jätte bra i skolan för att jag inte har någon "träning" utöver idrotten i skolan.

Har hittat en toppenhäst, som jag tror passar mig som handsken och nu börjar hon backa ur, jag är verkligen kär i denna hästen. Jag frågar här då det är många hästintresserade som kanske vet hur man tänjer envisa mammor Flört

fridak
0

för tre år sedan skrev jag en sån här tråd^^så kom roger hem i slutet av oktober:) men tyvärr vet jag inte vad det var som gjorde att de gav med sig…

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var saklig, lägg upp en budget, kolla upp höbönder, ska ni ha hästen hemma eller inackorderad? kan du ta dig till träningar själv eller behövs det bil.

Belys alla positiva saker, men gör mor din medveten om att du även tänkt över de negativa sakerna. som tex hur gör du när du är sjuk i 87graders feber? Ha planer och lösningar på ALLT som mamman kan komma på att säga "det kommer inte fungera…."

Det var så jag gjorde för att få bli fodervärd på min första foderponny. C-ponnyn Konjak <3

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

dijete
0

#2 Tack för tipsen! Vi har plats hemma, två boxar. Höbonde ca. 50 meter iväg från oss, C-tränaren & Landslagsryttaren Victoria Carlerbäck finns ca. en kilometer iväg så det blir väl skrittning före,sedan finns också ridhus ca. 100 meter iväg från oss också med tillgång till tränare. Bor i en tätbyggd av hästar & stall.

LinaN
0

då är ju ett tips att iom att ni har två boxar så kan ni hyra ut denena för din häst ska väl knappast gå ensam där? då får du in litet småpengar som täcker din hästs behov, inte allt men en del. Kanske täcker det strö och hö iaf.

Nu vet jag inte var du bor men om man utgår ifrån 1200kr i månaden för den platsen så ingår platsen, och utsläpp/insläpp men inga täckesbyten eller mockningar.

För min del så om jag mockar en box eller två är skit samma. ^^

Hoppas det löser sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

f97lintro
0

Du kan ju börja att ta en häst på foder.

Det viktigaste av allt (enligt dina försäldrar….) är väll att det går bra för dig i skolan.

Lycka till!

halludu
0

Jag har haft många foderhästar nu, men det tyckte mina föräldrar (som är helt okunniga om hästar) var jätte bra. Om det skulle vara något går det ju alltid att lämna tillbaka hästen. Du måste ju kunna bevisa för dina föräldrar att du kan ta hand om en häst och skolan så behöver du en häst att bevisa med : ).

Du kan ju alltid ha en medryttare senare om det skulle gå sådär om tiden tryter lite med läxor och så.

Och som LinaN säger kan ni ju alltid hyra ut den andra boxen så får du kanske ridsällskap och kan hjälpas åt, i fall inte tiden räcker till. OCH du får en extra inkomst som kanske täcker lite av din hästs avgifter.

Tänk efter och kom på lösningar på allt som kan vara motargument!

Berätta gärna hur det går, Lycka till!

tantnett
0

Vad jag förstår av #0 så ligger problemet i att din mor tror skolarbetet blir lidande.

Men som ju andra föreslagit här så varför inte hyra ut den andra boxen, till en som mot del av hyran kan hjälpa dig någon dag i veckan.

Det är ju många hästägare som av olika orsaker inte har sina hästar i daglig ridning och som då kanske vill täcka upp med en medryttarhäst.

Lägg ut en förfrågan på om någon är intresserad och sen kanske ni kan "baka" ihop ett konsept som passar er bägge.

Lycka till.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

dijete
0

Tack så mycket alla! Tror jag kommit på ett sätt att få henne att mjukna lite ;)

lisette
0

#8 vilket är? =)

dijete
0

#9 Ska ta till lite metoder. Muhahaha, Nej skämt åsido. Ska tjata med fördel & få VG i några ämnen. Där har vi stenen som ska iväg.

lisette
0

jamen då håller vi tummarna!

WhoCares-01
0

ja grät mej till min första häst Pajas , som jag för övrigt har kvar även om jag inte själv rider honom längre =). ridskolan sklle stänga, jag var 11 år och han var min favorit. visste att en jag verkligen avskydde kanske skulle köpa honom men eftersom vi kände dom sedan innan övertalade mamma ridläraren. ett bra hem var ju det viktigaste =)

lycka till =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

dijete
0

#12 Tack så mycket, har försökt gråtmetoden, funkar inte :(, men hon säger såhär nu ialla fall: Du ska få en stor häst,men inte än.

f97lintro
1

Det är ju en jättebra början.

En till sak är att inte tjata för mycket, då blir hon kanske helt "anti" allt du säger om hästar och då kommer hon bara säga blankt nej.

dijete
0

Hon är hästintresserad själv, men har inte tiden för det. Det är därför, pengar är inget problem.

f97lintro
1

Okej:) Det går nog bra. Fast det är ändå onödigt att göra så att hon tröttnar på allt som har med h ästar att göra (har själv gjort det med min mamma…)

dijete
0

Hon har apsolut inte tappat intresset. Hon drömmer om en tinker, men hennes tidbrist stoppar henne..

f97lintro
0

Du får säga att du vill ha en tinker:P skojja

Lindbygarden
0

Det som finns att göra är att överbevisa henne.

Känner du att du är hundra på att du verkligen klarar både skola och häst så får du helt sonika lova bättre betyg om du får ha en häst hemma.. Sen gäller det att du ligger iGlad