Annons:
Etikettfoder
Läst 5654 ggr
Zabbio
9/30/09, 10:45 PM

Linfröolja självantändande?

Fick höra att linolja är självantändande, något som lyckats gå ig helt förbi.

Men är linolja och linfröolja samma sak?

Och framförallt..är linfröolja självantändande? Alla sorter, allpressad, kokt etc?

Har ju det i stallet, har till och med oljat grimmor i det efter ett tips jag fått (och hästarna vögrade äta oljan..)

Skulle ju vara lagom roligt att hitta hästhagen i brand för att grimmorna hängt där..eller att stallet brann ner..O__o

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zaphix
9/30/09, 10:57 PM
#1

Aldrig hört nåt om, låter väldigt otroligt.. Men spännande att höra en förklaring till varför, om det nu skulle vara så.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
9/30/09, 11:00 PM
#2

Jag vet inte ens om linolja och linfröolja är samma sak.. :3

Men linolja är iaf självantändande.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
9/30/09, 11:00 PM
#3

Den mesta olja kan självantända om det ligger oljiga trasor hopknölade. Det måste alltså vara olja, antändligt material och rejält hopträngt. En oljad grimma lär inte ta eld av sig själv. Inte heller är det någon risk att oljeflaskan slår fyr helt plötsligt.

Var bara noga med hur du hanterar trasor och svampar. Det KAN gå illa om man har sina oljiga trasor hoptjorvade i en påse i stallådan. Jag brukar slänga sådana trasor utomhus och låta dem ligga på säkert avstånd från allt antändligt tills det är dags för sophämtning. Men jag är lite nojjig med sånt.

Zaphix
9/30/09, 11:01 PM
#4

Haha, jag trodde det var en myt, men jag hade fel!

Ringde just en kompis som är fysik och såna ämnen-lärare. Han sa att om man låter linfröoljan ligga framme i ett trasselsudd, pappersknöl eller sånt så kan det självantända. I rumstemperatur då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
9/30/09, 11:06 PM
#5

Ok, ska ta bort alla trasor jag kan hitta imorron.. iofs är det ett kallstall, men i alla fall :) Får ha dem i en vattenfylld hink.

Har satt olja i svansen på pållen med, brukar ha barnolja men den var slut (för att taglet ska vara lite halt och smidigt och glida igenom istället för att fastna och brytas av.. typ för att få tjock fin svans.) Det lär väl inte heller antända ute i hagen, men ska nog inte göra om det iaf..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
9/30/09, 11:22 PM
#6

Oljan förändras ju kemiskt när den härdar, genom att flyktiga ämnen avgår och lämnar själva ytbehandlingen kvar. Det är under härdningen det kan självantända.  Olika oljor härdar olika, en del inte alls. Att man sätter varningstext på just linolja är för att den härdar relativt snabbt och därför släpper ifrån sig lättantändliga ämnen kortvarigt men intensivt. Jag tror att det också utvecklas också väme under de kemiska reaktionerna, men det ska jag inte svära på.

När oljan väl härdat är det ingen risk. På en nystruken vägg, grimma eller hästsvans kommer det till mycket luft och de antändliga ämnena späds fort ut utan att kunna nå kritisk koncentration. Men i en hotjorvad trasa är luftväxlingen sämre och koncentrationen kan bli så hög att det blir riskabelt.

Annons:
Zabbio
9/30/09, 11:33 PM
#7

Men är linolja och linfröolja samma sak?

Är det samma sak med kokt eller kallpressad olja?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
9/30/09, 11:42 PM
#8

All linolja kommer från fröna, så det är samma sak. Rå linolja härdar långsammare än kokt, så den kanske är mindre antändlig, men säker är jag inte.

Zabbio
9/30/09, 11:49 PM
#9

Då undrar man ju varför det har samma namn..kan man ge byggvaruhusets linolja som hästfoder?  :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
9/30/09, 11:55 PM
#10

#9: Jag tror INTE det är bra att äta. Det som kallas linfröolja brukar vara en första, varsam pressning, ungefär som med Extra Virgin för olivolja. Den oljan är renare, så att säga. Sedan kan man pressa, krossa och värma för att få ut mer olja ur fröna, men den oljan innehåller många fler ämnen, som inte alltid är så nyttiga. Det är den som hamnar i färghandeln. En del sådan olja kokas för att förändras kemiskt till att tränga in bättre i trä och härda lättare.

Jag vet inte om kallpressad linolja av livsmedelskvalitet är lika antändlig som den man målar med. Den innehåller antagligen mindre andel flyktiga oljor, så kanske är den mindre antändlig.

lisette
9/30/09, 11:58 PM
#11

jag kan kolla vad det står på min flaska med linolja imorgon. men jag är nästan säker på att det står att man inte ska förtära den.

[Angel88]
10/2/09, 5:27 PM
#12

LINFRÖOLJA ÄR KALL PRESSAD OCH LINOLJAN ÄR FRÖNA KOKTA FÖR ATT FÅ UR OLJAN

oj caps lock

Lorita
10/2/09, 6:00 PM
#13

#11 jag också för det hade vi till båten och inte skulle jag dricka det inte Skäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Elshira
10/2/09, 6:41 PM
#14

Precis som #12 säger framställs oljorna på olika vis och det är linoljan som man använder för att olja in t.ex staket, uteplatts mm som är lättantändlig :)

Hakuna matata!

Zabbio
10/2/09, 10:53 PM
#15

#12 Fast man kan ju köpa kallpressad linolja på lantmännen också?

Är det verkligen enda skillnaden?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
10/3/09, 12:28 AM
#16

svärfar som är målare säger "nej för f*n, linolja kan man inte dricka"

det är självantändande. bästa sättet för att trasorna inte ska brinna är att gräva ner dem eller lägga dem i en plåtlåda så de inte antänder.

Zabbio
10/3/09, 12:54 AM
#17

#16 ok :)

Undrar fortfarande vad mer skillnad där är på kalpressad linolja och kallpressad linfröolja Inte för att jag funderar på att fodra med det (har aldrig gjort, hästarna äter ju inte ens den vanliga) men av ren nyfikenhet… Om det är samma olja så borde ju båda funka till båda sakerna, om inte så vill jag veta vad som skiljer :P *nyfiken*

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
10/3/09, 4:14 PM
#20

Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
lisette
10/3/09, 4:16 PM
#21

vassegoo

Upp till toppen
Annons: