Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3296 ggr
reddie
0

för sent?

Är det för sent att raka hästen nu? Är i valet och kvalet om jag ska raka eller inte. Han blir lätt svettig då vi rider och har ingen direkt ro att stå inne i stallet själv och torka upp.
Ni som har rakat, vad har hästen för täcken på i stallet. (stall med 3-8 grader)

Kan ni med rakade hästar sätta in lite bilder så jag får se lite olika alternativ. Det vore snällt.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

förra året klippte jag Peppe såhär på hösten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

men sen i december-januari klippte jag honom helt utom huvud, ben och en ruta på ryggen (och triangel vid svansen förstås) och den klippningen har han i år oxå.

Lorita
0

Du bor så långt norr ut så jag tror du kan raka en gång till men gör det senast i januari, för att få fin sommar päls

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Quellii]
0

Du kanske inte behöver raka hela hästen? Raka bara vid halsen och Bogen där dom mest "ventilerar" ^^

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det är så himla varmt för att va december nu så är hela min rakad förutom huvud och ben (blev det i Tisdags) han har ett tjockt thermo innetäcke och ett tjockt vintertäcke med hals över.

Peppe
0

#5 vad ska du ha sen när det blir kallt då? ;)

reddie
0

jag har aldrig haft en rakad häst så jag är lite nollställd. En fråga - bör de ha täcke med helhals då de är rakade?

Neywaz
0

#5 Du har verkligen hittat ett täcke som passar din häst som hand i handske Flört

Han ser ut som en liten rosa pantern! hihi! Jag tycker om hästar och saker som drar blickarna till sig Kyss

[Quellii]
0

#7 Det beror på hur mycket du rakar skulle jag tro ^^

Mangis
0

På Hjälmskyl rakas tävlingshästarna långt in i mars, så när det gäller sommarpälsen tror jag inte det är någon fara. Men jag har hört andra som har sagt tvärtom också. En rakad häst ska inte behöva mer täcke än en orakad, men jag har lite svårt att ta till mig den kunskapen så Mangis brukade lindas in i ett tjockt vadderat + ett regntäcke (ibland även ett extra ylletäcke underst om det var jättekallt).

Loa-bg
0

Min b-ponny klippte jag i höstas för att en kompis skulle tävla under hösten med honom, jag klippte lite mer än jag gjorde förra vintern pga. det.

Förra vintern klippte jag honom från öronen och sedan ett rakt streck till ungeför mitten av magen. Det var en jättebra lösning då jag inte tävlade eller så utan bara red hemma i skogen och då och då på någon dressyrlektion. Förra vintern var ganska kall så jag hade ett vintertäcke, fast det skulle ha behövts ett vintertäcke med hals..

Men denna gången klippte jag hela utom baken, benen och huvudet. Det har funkat jättebra, har inte varit så kallt så han har bara behövt ett fodrat regntäcke och nu växer hans päls ut igen. Bryr mig inte om att klippa han igen om det inte blir akut…

Jag tror knappast du behöver vara rädd att klippa nu, många hästar får ju klippas flera ggr. under höst, vinter och en del av våren. Skrattande Har tyvärr inga bilder…

reddie
0

Peppes klippning i första inlägget var läcker. Funderar på den då den samtidigt lämnar mycket päls kvar.

Loa-bg
0

Köippning av häst 

har aldrig gjort länk förut, hoppas det funkar :S

Peppe
0

eftersom vintern är så konstig i år tror jag inte det är nån fara, den har ju inte kommit än.

reddie
0

Peppe - får jag spara din bild och ha som mall om jag klipper?