Vitlök?!
Ja jag vet att det finns massa trådar om vitlök, men jag hittade inte svar på min fråga i tidigare trådar så jag gör en ny.
Jag tänkte jag skulle ge vitlök till mina hästar. Kollade på pulver från ÖB, men jag vet ju inte om det är billigt eller dyrt. Det står inte på hur mkt man ska ge av det så det går inte att räkna ut om det är billigt eller dyrt och skulle jag köpa det så vet jag heller inte hur mkt jag ska ge.
Hur mkt ger ni era hästar? Vad tycker ni som provat om vitlök?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Har tidigare gett Windsor's (tror jag) Vitlökspulver. Funkade bra att blanda i betforen. Jag gav 1msk till en shettis.
Vi ger mineraler (Hippo nåt heter de) med vitlök i. Har inte märkt nån skillad förutom att han tycker mindre om maten. Måste blanda det med beforen, massa vatten och sedan blanda i resten av kraften för att han ska äta det.
Varför ska du ge dem vitlök?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag ger inte mina vitlök då det ger blodbrist, spara dom pengarna 
Håller med #4, var försiktig med vitlök till hästar.
Vitlök är en medicin, inte ett tillskott man ska ge hela tiden. Det motverkar blodpropp (blodförtunnande) och kan vara lämpligt vid vissa typer av hjärt-/kärlproblem, högt blodtryck eller infektionstillstånd. Dessutom motverkar det mask och svamp och är slemlösande. Utvärtes verkar det antiseptiskt. Men som sagt, det är inget man vanemässigt trattar i en frisk häst.
Jag har inte sagt att jag ska ge det resten av mina hästars liv. Men jag har funderat på att ge det nu en liten tid. Funderingarna var mest på hur mkt man ska ge (det står inget på burken jag kollade på) och även om någon, som av någon anledning använt det på sin häst, har något att säga om resultatet.
#7: I min "husbibel", Hästägarens örtabok, står det att man ska ge 6-8 färska, krossade vitlöksklyftor eller 15-30 g rent vitlökspulver per dag.
Dock ska man inte ge det till digivande ston, eftersom det kan gå över i mjölken och irritera fölets matsmältning.
Jag gav vitlök till mina hästar förut under en kort tid och efter det började jag lösa mer om vitlök. Att den ska ha allmänt bra hällsoeffekt "vet" vi, men efter att jag löst vidare lite och även har råtter hemma och råkade snubbla över en artikel…
Vitlök är nästan lika farligt för råttor som choklad är för hundar. All lök ska undvikas och när jag löste mer så fann jag på lite andra sidor att lök innehåller ett gift som precis som för råttorna är giftigt för oss mäniskor.
Idag är dock de flesta lökar modifierade för att innehålla mindre av detta gift även om det dock fortfarande är en hel del kvar. Giftet är också det som får våra ögon att reagera och gör att vi gråter när man skär det t.ex. Själv känner jag av om någon hackar lök nere i köket från övervåningen inne på mitt rum med dörren stängd - jag är alltså väldigt kännslig.
Men allt är ju egentligen farligt i felm mängder precis som kaffe, choklad och vitaminer - tom vatten kan man dö av xD
Men det jag vill komma fram till är att äta vitlök ibland troligtvis har en mer hjälpande än skadande effekt - men vad händer när man börjar äta det dagligen…? Endel klarar sig säkert bättre medans andra kan få reaktioner. Dock skulle vi nog inte bry oss om vi kanske har onti i huvudet en dag osv även om det skulle vara från löken.
Jag är därför på den säkra sidan och hållar mig till grovfoder och någon halv deceliter mineraler för att kompensera höet. Jag vill inte riskera att gte hästarna något som jag itne vet har en speciell effekt när hästarna måt bra i.af =)
Spar pengarna och ta reda på din hästs behov med blodanalys för att se vad som saknas och foderanalys istället för att ge vitlök som inte ger någon synlig effekt emn kan vara skadligt!
Hakuna matata!

#9 man bör också komma ihåg när man läser vetenskapliga artiklar att det långt ifrån alla gånger går att "översätta" mellan arterna. en råtta är inte en hund, en katt är inte en häst. man bör också vara lika kritisk till vetenskapliga artiklar som man är till annat man läser; på vems begäran görs studien, vem sponsrar med pengar/foder etc, hur är studien upplagd etc.
jag vet att det ofta här på forumen kommer upp en artikel där man studerat hästar och lök (har tyvärr inte namnet på den där jag nu sitter), om man läser den artikeln (alltså även metoden och utförandet och inte bara "resultatet") så ser man att de gett hästarna 2-3kg gul lök varje dag i visst många veckor och "hoppsan" fått negativa resultat.
förstå mig rätt, jag är alltid för att ta bort alla konstiga grejer och tillskott (även kraftfoder många gånger) som vi ger till hästarna, MEN vi bör heller inte fördöma allt rätt av. En del saker funkar för vissa individer, så är det bara. jag är precis lika emot pytsandet med mineraler som jag är emot konstiga tillsatser ("naturläkemedel"??) i övrigt (överskott av mineraler kan laka ur andra mineraler och orsaka bristsjukdomar).
medarbetare på djurskydd.ifokus
#7 Får man fråga varför du ska ge vitlök nu? 
#10 Fast vitlök är blodförtunnande, det är bevisat. Det har samma effekt på oss människor, bara att vi inte har problem med sånt. För hästar och hundar, och säkert andra djur, dock, kan det få konsekvenser.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#11 Men blodförtunnande är ju inte heller något som är bra för den friska människan… Blodförtunnande får du vid hög risk för t.ex blodproppar osv men påverkar ju samtidigt din prestationsförmåga och kondition
Hakuna matata!

Tycker det här med vitlök alltid har varit något mode, tycker alla gav sina hästar vitlök bara för att alla andra gjorde det och alla sa "motverkar förkylning"
I allafall så var det i mina kretsar. Även jag gav vitlök ;)
Men sedan man fick höra om alla studier och att det faktiskt inte är bra, så slutade jag och de flesta andra med ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Människor bör inte heller käka vitlök i massvis dagligen! Litegrann i maten gör inte stor skillnad, speceillt inte som en hel del av effekten går bort i tillagningen.
Men visst larmas det ibland på otillräckliga grunder. Vallört blir med jämna mellanrum fördömt som cancerframkallande, men det bygger på test på råttor med 300 mg per kg kroppsvikt per dag, vilket för en häst på 600 kg motsvarar injektion av 180 kg per dag av det rena cancerframkallande ämnet. Vid den dosen ökade risken för levercancer med 15 %. Så hästen lär inte få levercancer av att äta 30 g vallört per dag under någon vecka vid behov.
Faktum är att vallört i stora delar av världen används som proteinfoder för djur. Det vore intressant att veta om det är vanligare med levercancer bland dem.
#13: Det motverkar faktiskt förkylning. Men man ger det inte förrän hästen är förkyld. Man dricker ju inte själv hostmedicin för att inte få hosta :/.
Nej självklart är det itne som att det kommer göra alla som äter det sjuka (det är ju ganska uppenbart) men jag ser bara inte varför man använder det på en från början frisk häst. Det kommer inte att göra någon märkbar skillnad fysiskt och varför då vara onödig och ge den något som även har en neggativ effekt?
En häst som har en fullständig kost och får i sig alla vitaminer och mineraler som den ska är precis som vi mäniskor med rätt kost väldigt motståndskraftiga.
Jag tycker att äta vitlös är lite som endel av oss proppar i oss c-vitamin tablettet när vi blir sjuka eller braa för att. Överdriven konsumtion av c-vitamin kommer bara att gå rakt ut med kisset, men har man en brist av det så räcker det med inte ens ett halvt glas apelsinjuice för att få i sig tillräckligt.
En kost i balans = bra imunförsvar och en bra allmänhällsa - så varför proppa i sig preparat som man kanske redan har tillräckligt av i kroppen. Det är då jag menar det är bättre att ta reda på vad hästen verkligen behöver och ge den därefter, inte "bara för att" det kanske är bra.
Hakuna matata!
#14 Dåså, om inte heller vi bör äta så mycket, varför ska vi då ge hästarna det utan anledning? Vi äter det för smakens skull, den tror jag hästarna klarar sig bra utan. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#16 Haha ja precis - huvudet på spiken! XD
Hakuna matata!
#16 Bra sagt!
Har också gett mina hästar vitlök tidigare då någon sagt mig att det var bra mot flygfän. Men har också slu´tat för många år sedan p.g.a. att det inte är bra för hästen. I en annan tråd skrev någon att vi ska inte ge hästarna något utöver det som är naturligt för dem att äta. Det tycker jag är ett mycket gott råd. (Hästar gillar inte ens vitlök om de får välja själva)

#11 jag är också medveten om bevisen för skadlighet. det är bara det att det ofta tas ur perspektiv; människor får det många gånger att låta som att det är direkt livsfarligt att ge ämnet/tillsatsen i fråga, när det i själva verket är så att man måste ge monstruösa mängder som beskrivs i #14.
många gånger värmebehandlas såna här fodertillsatser också, vilket åtminstone i de flesta fall betyder denaturering av de skadliga ämnena i tillsatsen. t.ex. är det ju inte bra att ge hundar rå äggvita (det är giftigt, ja) men om den kokas eller steks så är det ofarligt.
#18 mitt gamla gotlandsruss åt vitlök med glädje, så det är en sanning med modifikation. jag håller med dig i det du säger om att vi bör ge hästarna det som är naturligt för dem att äta, men då får vi samtidigt sluta pytsa i dem så mycket kraftfoder, och det blir nog svårt att övertala många hästägare om
#19 Japp. De allra flesta hästar (inklusive tävlingshästar) klarar sig helt utan kraftfoder.
Åt russet ren vitlök dvs. oupplandad?

#20 ja, men försök förklara det för den stora massan=)
ja, hon åt det precis som det var, la man en klyfta i krubban så åt hon den rätt av utan betänkligheter. det är nu många år sen (slutet av 90-talet), men så var det=)
På tal om vitlök så vet jag att det inte alltid är bra för människor. Min mamma får migrän hela dagen efter om hon får i sig vitlök. Mycket tråkigt då mycket av allt färdigkryddat innehåller vitlök, såser osv.
På måttsidan som trådkaparen undade över så ger vi vitlök till två hästar på jobb för tillfället, och då får de ett mått som kom med i vitlökshinken. Det motsvarar en toppad matsked rent mängdmässigt.
#22 Nej det är många som är väldigt känsliga mot vitlök. Både jag och min far är det i perioder. Ett tag kunde pappa inte äta något som innehöll vitlök, och det gick bannemig inte alltid att lösa. Väldigt mkt av det man köper i butik innehåller på ett eller annat sätt vitlök.