Hösten innebär reflexer
Nu börjar hösten smyga sig på lite smått. Ingen har väl gått miste om att solen börjar gå ner allt tidigare?
Med hösten kommer mörker och med mörker kommer reflexer.
Vilka reflexer har du under en ridtur?
Vilka reflexer har din häst?
Visa gärna en bild!

jag letade fram min hjälmreflex idag:) den låg undanslängd till skillnad från alla andra reflexer som ligger i en påse i stallskåpet.
jag har 4 benreflex, reflexbrösta, hjälmreflex, ev. reflextäcke(länd- eller ridtäcke). Jag har tänkt köpa ett reflexspö också. Jag har några snapreflexer som jag sätter runt stigbyglarna också.
Hjälmreflex, Benreflex till häst på mitt egna vänsterben/arm. Reflexväst eller motsvarande. Liten pannlampa som man fäster på hjälmens skärm med klämmor.
Ska skaffa stigbygelreflexer.
3-4 Benreflexer beroende på om jag hittar alla. Svansreflex. Tygelreflexer.
Ska köpa fler tygelreflexer och sätta på tränsets pannband och nosrem, samt ett reflexländtäcke.
Vi ser ut som julgranar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag rider inte på vägar som är särskillt trafikerade. Rider på en grusväg där de enda man möter är skogsavverkare eller jägare vilket blir ca 3-4 ggr/året). Därför har jag inte extremt mycket reflexer - men det jag har som "standard" är:
-En stoor knallgul/knallorange reflexväst
- Benrefläxer på alla hästens ben ifall den skulle komma lös syns det bra!
Och om jag rider på den vanliga vägen i.af en lite bit brukar jag förutom "standard" detta:
- Reflexer på stigbyglarna (vitt fram och rött bak)
- Extra reflexer på armarna och benen (typ armandaktiga som man rätar ut och "slår" på)
- Ev schabrak med reflex (dock brukar jag vanligtvis ha en färgglad filt som är lila/rosa, dels för att jag tycker den sitter bättre än något rid/ländtäcke jag hittat till ponny och dels för att den går hela vägen framför sadeln på en så liten häst! Sen är den så himmla mjuk och len ^^)
Något jag ska införskafa: Träns med reflexer, reflex till tyglar, svansreflex.
Något jag tänkt på: Jag har alltid mina ridhästar flätade hela tiden - Funderade på att köpa någon form av reflex tyg/snöre som jag kunde passa på att fläta in på engång?!?
Hakuna matata!

Jag har olika reflexer, men i dåligt skick. Ska snart åka och köpa nya reflexer, bl.a flera till vagnen & flera för hästarna jag rider.. Och till mig givetvis, dom är utslitna allihop, tråkigt faktiskt.
jag själv har bara reflexväst, hästarna har benreflexer, reflexbrösta, ländtäcke i den reflexgula färgen+reflexer på rumpa, ibland hänger jag benreflexer runt skorna/stövarna med. =)
mötte två stycken som var ute och red när jag och mamma var på väg hem med wilmai transporten. de hade båda mörka hästar, mörka kläder och inga reflexer. visste vilket stall de kom ifrån och de var påväg ut på tur. det hade redan börjat mörkna så man undrar ju lite hur de tänkte??
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag har till min själv en reflexväst och två snap-on-reflexer. Hästen har än så länge 4 benreflexer och jag letar som en tok efter ett helt reflextäcke i varselgult.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Rider jag ut i mörker så blir det längs stigar och mindre vägar som inte är särskilt trafikerade. Har benreflexer på hästen samt svansreflex plus reflexväst på mig själv. Pannlampa vid behov och om hästen accepterar det.
Jag har aldrig någon lampa på som blinkar då jag, när jag är bilförare, tycker att det är svårt att bedömma avståndet fram till det blinkande.
reflexväst, reflexer på mina ben på hjälmen+pannlamps.
På hästen har jag på tyglarna, på nosgrimman och på alla fyra benen ( har precis inskaffat ett par reflexdamasker) annars vanliga reflexer på hans ben och sedan ett ridreflextäcke.
Jag har varken egen häst eller foderhäst men har: Reflexväst, reflexjacka, ridtäcke, damasker, brösta, 4 benreflexer :P
Jag har: Hjälmreflex, reflexväst, arm-reflexer.
Rider ofta med hjälmbelysning och en röd blänkare på ryggen om jag inte skal rida på belysade vägar.
Gejsa får:
Tränsreflexer, reflex på tyglarna, reflexbrösta, benreflexer, svansreflex, stigbygelreflexar röd bakåt och vit framåt. Tänker fixa nytt skritt-täcke (tunt) som jag skal sy fast många reflexer på med.
Jag saknar dock reflexer även till kör-sele, hittar inget som passar från hööks eller börjes, men har inte gett upp riktig än. Annars får jag köpa kardborreband, reflexband och tyg och sy egna :)
Skal sy ett tunt körtäcke som jag skal ha reflexband på, och sen tänkte jag även sy reflexer att fästa på skaklarna.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Reflex på hjälm, benreflexer, reflexbrosta och reflex täcke om det är kolsvart.
Jag har reflexväst, hjälmreflex och pannlampa.
Storis har reflexländtäcke, reflexbrösta och 4 benreflexer
Jag har reflexväst, hästen får benreflexer. Mer än så brukar det inte bli.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Rider inte på trafikerade vägar men brukar ha reflexer ändå, då det är mkt jakt där jag rider och hästen är stor och mörkbrun
Brukar ha ridtäcke som knäpps framför sadeln, den är orange med reflexerband, benreflexer runt om och reflexbrösta. Jag har en reflexväst och hjälmreflex på mig. Till shettisen är det svårare att hitta, men brukar ha brösta och benreflexer iallafall. Tänkte sy på lite reflexband på ett ländtäcke i st cob, den täcker hela ryggen om jag knäpper fast den i däckeln på selen.

Lite olika, men så här brukar det se ut (+ reflexbrösta och pannlampa).
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Vä'st till mig, reflextäcke och brösta till hästen. Det räcker.
Skulle folk inte se vad det är så brukar de iaf bli mer tvksamma och sakta in. En del ser bara en lysande häst och gasar på.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har ett reflexband runt hjälmen, men letar efter en reflex"huva" till hjälmen som även står emot vatten.
Reflexväst.
reflexländtäcke, reflexbrösta, och fyra benreflexer.

reflexväst, reflextäcke till hästen. benreflexer, stigbygelreflexer.
ska ha tag i en svansreflex tänkte jag.
har köpt tygelreflexer, men de var för smala för tyglarna. :S
helst av allt vill jag ha reflextränset från hööks!

Benreflexer på hästen, pannlampa på mig.
#16 Något som kan vara bra att tänka på är dock att billyktor är riktade neråt, så benreflexer är oftast nästan viktigast, anser jag. Sen just det att de rör sig brukar även hjälpa till för att folk verkligen ska se att det är något levande där.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vi använder
Till häst: benreflexer, svansreflexer, reflexer till tyglarna, kanske refläx täcke liksom då, reflexbrösta, tror det är det
Till människa: hjälm reflex, reflexväst, lampa om det behövs på hjälmen, benreflexer använder vi ibland.
Vi hade tänkt att skaffa röda lampor att sätt typ. antingen i svansen på hästarna eller på baksidan av hjälmen. Vi är ju trots allt fordon xD
haha. tror det är det iaf.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

på min medryttarhäst använder jag ; reflexer på alla fyra ben, reflex ländtäcke
och jag använder ; reflexväst , hjälmreflex :)
Jag brukar inte rida ut när det är så jättemörkt, men iaf…
Jag har reflexer på hästens framben och så har jag en vanlig reflexväst på mig själv. Sedan fick jag en hjälmreflex i födelsedagspresent också som det snart är dags att inviga.
Ska troligtvis köpa ett ländtäcke i reflex med.

#23 hur har du gjort ett träns m reflexer? bilder?
Jag rider inte men kör i mörkret.
Jag har på vagnen:
Varningstriangel bak
röda reflexer bak
Gula reflexer åt sidorna
På James:
Reflextäcke
Benreflexer
Reflexbrösta
Reflexer på sidostyckena
Reflexer på bröstan (som han drar i)
Och jag har en reflexväst.
Hade en trafikskygg ponny förut så jag är väldigt mån om att synas på långt håll så bilarna hinner sakta ner.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har hjälmreflex, reflexvästar, vinterfodrad reflexjacka, benreflexer och reflexskrittäcke
Såg att Hööks hade ett reflexträns:
Är det inte lag på att man ska ha rött sken bak och vitt fram?
#28 Om man har lampor så ska man ju det, men det finns väl ingen lag om lampor på hästar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#29 Jag är inte säker, men jag tror att det är lag på att ha någon slags lampa? Det är i alla fall vad min förra stallägare sagt.
Jag brukar ha en röd blinkade lampa i hästens svans, samt fästa en lampa på min vänstra ridstövel.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#29, det är väl inte helt dumt, fäst cykellysen i pannluggen och svansroten på hästen ;)
Kan fixa en i mörker också.

men gud vad smart!
du skulle inte kunna tänka dig att ta beställning på det där? =)
Får inte in bilden bara för att det är jpeg dumma skit. Hade tänkt lägga in bilden så man ser hur det reflekterar i det.
Till mig har jag en reflexväst, ska även köpa en pannlampa. Min ridoverall har även tunna reflexer påsydda lite överallt. Till hästen har jag benreflexer och reflexländtäcke, ska köpa en reflexgrimma också.
/Emilia
Glömde säga att jag faktiskt har en lampa som man fäster på hjälmen också… Men jag har inte använt den ännu. 

Jag har runt varje ben på hästen, en väst själv och en reflex-brösta, har även ett reflexländtäcke..
Sen när jag kör så har han också runt alla ben, sen bröstan, sen sitter det reflexer på båda sidorna av vagnen, ungefär strax bakom rumpan på hästen alltså, sen har vi ett lyse framåt och en rödblinkande bakåt. Tror vi syns ganska bra! Har inget reflextäcke när jag kör, utan har ett vanligt blått körtäcke eftersom det är fodrat.
Någon som vet om det finns 'fodrat' reflextäcke att köpa som går att ha när man har sele på?
har tyvär ingel bild men jag har 4 ben reflexer, en reflex brösta och såklart en reflex väst år mig^^

#39 Köp ett vanligt fodrat reflextäcke och sy dit egna kardborreband som du fäster i däckeln!

Är då "nybliven" shettis ägare.. SÅ jag KÖR Mina hästar
På lokselen har jag satt 2 st snap on reflexer på lokorna..
Har en delad reflexbrösta runt halsen som jag fäster i däckeln
en snap on del på ryggstycket..
Har satt dit snap on på skacklarna på 2 ställen plus de reflexer som sitter bak på vagnen
Ländtäcke som jag sytt dit egna reflexer på
benreflexer på alla 4
Tygelreflex på tömmarna
Å nu på sambons inrådan har jag gjort egna pannbands reflexer och sidstycks reflexer
JAG har då reflexväst och reflex på hjälmen
När jag hade storhästen och maratonselen satte jag en "gammal reflexsele" som jag fäste på bröstan med hjälp av kardborrebanden på bröstskinnet
Anna-Carin

glöm inte reflexerna på vagnen! finns set att köpa till cyklar som fungerar lika bra till vagnar.
dessutom är man ett fordon i trafiken, så jag undrar om man inte måsta ha dessa trekantiga reflexerna?
Benreflexer på alla benen, reflexländtäcke, pannlampa och reflexjacka/reflexväst. Vill köpa en reflexbrösta också. :)
Jag har på mig:
Reflexjacka
Lilleman har på sig:
Reflexländtäcke
Benreflexer
Reflexbrösta
#29 Läst något om det på jordbruksverket, men de har gjort om sidan nu så hittar ingen ting längre..

Jag och min sköthäst ser ut som en vadrande julgran med alla våra reflexer! :) Men jag tycker att det är så himla gulligt, och dessutom super bra!
Hästen: Ländtäcke i reflex, reflex brösta, 4 ben reflexer, 2 träns reflexer, på stigbyglarna har jag två gamla benreflexer och ska investera en svans reflex så småning om.
Jag har: Refelx jackan eller reflex väst och hjälm reflex. Ibland en liten pannlampa också.
OBS!!!
Sen vill jag tillägga att det är inte bara när det är mörkt ma ska ha reflexer! När det är älg jakt är det oxå super viktigt att synas!
Jag och min medryttarhäst har typ alla reflexer som hon äger. Ridtäcke, börsa, benreflexer runt om. Och jag har reflexjacka elr väst och hjälmreflex ;)
jag använder reflexbrösta, till alla fyra benen och till svansen sen har jag själv en till hjälmen och ländtäcke,
men blir så otroligt arg på ridklubbens barn där jag bor, när de e bäcksvart ute kommer dom och rider förbi oss och inte en enda reflex och på vår väg kör alla som dårar även om vi satt upp skylt att det finns barn och hästar, borde inte hästmännsikor köra saktare när dom vet att det finns hästar där och att deras barn kommer ridades där och utan reflexer !!! rädd att något ska hända snart