Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 963 ggr
elin
0

OT: Bilfråga.

Här ser ni ngn som blivit bilägare ;)
En volvo S70, turbo såklart.. har blivit min :)

Det här är riktigt ot, men frågar ändå här…
Vart fixar man Tonade bakrutor?

Mvh / Elin

/Elin

Elshira
0

Du lämnar in den på en verkstad som arbetar med bilrutor och ber dem tona dem? ;)

Hakuna matata!

Nitro
0

Man gör det själv! Lite pilligt, men roligt. En film toning kostar ungefär en hundring. :)

elin
0

Äre så enkelt? Skäms
Om du får chansa vilt.. vad tror du det kostar?

/Elin

elin
0

Vart köper man en film toning då? #2

/Elin

RubHel
0

#4 Du kan köpa det på Biltema

Nitro
0

Det kostar som sagt ungefär en hundring. Du borde kanske inte göra det helt själv, men du kanske känner någon som gjort det förut?

Nitro
0

Glömde, proffstoning (om du lämnar in den), är ganska dyrt.
En av våra bilar var proffstonad när vi köpte den, men det var iofs båda baklucka, bakrutor och framrutor. Kvittot på det var på drygt 3000:-

Elshira
0

Är man duktig kan man köpa på biltema och göra själv, men dels måste man veta hur man tar ur rutan och dels är det väldigt pilligt att få på plasten utan att det blir fula bubblor ivägen och man repar lätt filmen vilkat kanske inte blir så snyggt i längden.

men lämnar du in bilen på ett inte allt för dyrt ställe kan jag tänka mig en 500 kr/ruta =) Men självklart finns både billigare och betydligt durare :P

Hakuna matata!

Nitro
0

#8 Väldigt pilligt? Jag skulle nog bara säga pilligt, haha. Har man en toningsskrapa så är det ganska lätt. Lättast är det om man är två, så en kan hålla i plasten medans man skär ut för rutan.

Alex
0

#7 Kan man få tonade framrutor på en verkstad? Fast det kanske bara var väldigt lite tonat i och för sig?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nitro
0

#10 Jo det kan man. Om man känner dom som jobbar där Oskyldig
Bilen hade kolsvarta rutor runt om.

fridak
0

framrutorna får väl inte vara hur mörka som helst? har för mig att min kusin som snart är färdig polis sa att det var tvunget att vara minst 17% ljusgenomsläpplighet och att det var väldigt svårt att veta vad det innebär:P men ungefär så innebar det att man skulle se föraren på några meters avstånd.

Alex
0

#12 17% ljusgenomsläpp är inte mycket. Flört Minst 70% ljusgenomsläpp på sidorutorna (fram) och minst 75% på vindrutan. Har man mer en så går inte bilen igenom besiktningen (om man inte har en väldigt snäll besiktningsman).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

Ja i allmänhet akn amn säga att framrutan och sidorutorna i fram itne får vara tonade - allt annat är tillåtet :)

Hakuna matata!

Alex
0

#14 Mycket lätt tonade, som solskyddet som finna på många bilar, högst upp på framrutan. Det är samma regler som gäller för det, minst 75% ljusgenomsläpp. Dock tror jag man behöver ett intyg på toningsgraden om man tonar hela rutorna, att det inte är mer än vad som är tillåtet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

RubHel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min brorsas ex hjälpte mig att tona bakrutorna på min gamla bil :) Blev helt okej. Stod man på nära håll och granskade så var det väl lite småsaker som hade kunnat göras bättre, men på "normalt" avstånd så var det helnice :)

Har dåligt med bilder på gamla Gonzales dock så får bli den här fina xD

Nitro
0

Jo, vi besiktade på sommaren med framrutorna nervevade och skyllde på värmen =D

bubbelbubbel
0

grattis till ett bra bilköp!:D

fridak
0

#13 det lät lite bättre:) fast de hade fortfarande svårt att avgöra hur mycket 70% var:)

minja
0

Vi har solarplexus där bak hunden sitter. Det är verkligen toppen bra då man kan ta ur och sätt i som man vill. Nackdelen är att dom är jobbiga innan man lär sig sätta i dom rätt och när det är mörkt ute så är det svårt att se genom bakrutan om man backar. Fördelarna är att den tar bort solljus den är verkligen mörk så man ser inte in så lätt och att om det är mörkt och någon glömmer helljusen så blir man inte så bländad.