Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 4715 ggr
lisette
0

prickiga hästar

satt och läste på shetland iFokus. där var en tråd om vilken färg en shettis får ha. alla färger utom tigrerad stod det. tigrerad i min hjärna är ränder, inte prickar. det rimmar lite dåligt tycker jag..

varför heter det tigrerad egentligen? tittar man på hundar så är de tigrerade hundarna randiga… eller näst intill ivarjefall.

bebbe
0

har oxå funderat på det, det finns ju även leopardtigrerad, skulle då egentligen vara både randig och prickig Fundersam

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lorita
0

Dom tror det kommer från spanskan, där man inte skiljde på kattdjuren, tiger blir då mer som ett mönstrat skinn. Förr för inte så längesen så var ju nya världen, exotiska länder med mycket skrönor. Noshörningen, blev enhörningen när dom upptäcksresande kom hem och berättade om sina upplevelser, dom ville få allt att låta lita finare än vad det var.

Om man nu ser på dom tigrerade hästarna så, så finns:

Leopardtigrerad = häst med vit utbredning även framför manke

Schabraktigrerad = häst enbart har vitt bakom manken

meleradtigrerad = häst som saknar utbredning för vitt*

Snöflingetigrerad = häst med vita prickar på mörk botten

Minimaltigrerad = häst med endast tecken på tigrering vid kroppsöppningar. Eventuellt några få prickar på rumpan

Tigerfärgen styrs av två gener en för prickar och en för utbredningen av vitt

*Där hästen saknar utbredning för vitt
Kan häst ändra färg och melera mera med tiden, från att fördas minimaltigrerad kan den med tiden, förändras och bli mer melerad eller snöflingetigrerad. Hästen blir då ljusare med åren.

Så en tigrerad häst är tigrerad med en förklaring Ametist är en klar Leopardtigrerad häst, det är även Kiara för hon har vitt framför sadeljorden. En tigrerad häst med vita prickar har det beskrivande namnet snöflinga, det ser ut som det snöat på den, ovanligt men ser fräckt ut.

Ordet tiger används tillsammans med en beskrivning av vilken typ av skinn djuret har och att kalla en prickig liten häst för shetlandsponny det är som att svära i kyrkan. Rasen på hästen bestäms inte ifrån vad man vill att den ska vara utan vad som står i papperna. Så blir alla nöjda och glada Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linasvovvar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Vad har min kanbstrupper för färg ? Man ser kanske dåligt på denna bilden med hon har mycket prickar på rumpan.

Ps tusen tack för hjälpen om du tar dig tid =0)

Lorita
0

hon är väldigt lik www.sackum.se/s/horses/avel/s/Sackum_Munja.html# " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Munja, jag skulle sätta henne som brun-schabrak-tigrerad med melerad front.

LinaN
0

Brunskimmel i bottnen, så mycket vågar jag ge mig på o säga :D för min harry är likadan i färgen :D förutom prickarna på rumpan då :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
0

#5 Nej det är inte skimmel det är melerattigrerat, jag älskar det ordet Skrattande det låter så härligt. Knabstrupper får inte vara skimlar och hon ser ut som Munja, även den mörka bläsen skvallrar om att det är en melering.

Harry är konstanskimmel, kommer inte att få skimelsjukan då det är en annan gen än vanlig skimmel Flört

lisette
0

så det finns inga enhörningar? *böl* ;)

så då var det kanske inte en dum fråga egentligen..

lisette
0

tack lorita för din eminenta förklaring!

lisette
0

#1 *fniss* vill se hur den hästen ser ut!

Peppe
0

vad har denna för färg? står i passet som vanlig brun men det är hon ju vekrligen inte…ska se om jag kan få tag i en bättre bild…

hennes pappa är appaloosa.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

linasvovvar
0

Tusen tack Lorita

Lorita
0

#10 Brun melerat tigrerad, kommer nog bli som Mönja.

Ametist är en tigreradleopard

Peppe
0

#12 hon blir inte ljusare.. inte hänt nåt på 2 år iaf. har exakt samma möster och utbredning på de vita

Pheobe
0

#10 jag skulle skrivit brun, schabraktigrerad

Pheobe
0

#3 den skulle jag skrivit brunskimmel, melerad på

Peppe
0

#14 men hon har ju vitt på halsen och huvudet med…? Fundersam

Pheobe
0

#16 stickelhårig kan man tillägga….

Lorita
0

#14 Nej #10 är inte en schabrak då den inte är född med vitutbredning, meleradtigrerar möjligen minimaltigrerad men det är för mycket vitt för det, nu kan hästen växla färgbenämning genom livet då dom blir ljusare med tiden.

#5 Nej #3 är inte skimmel för då skulle den inte ha den mörka bläsen, en tigrerad häst bleks bakifrån och en skimmel framifrån. Sen om det är en knabstrupper så är inte skimmel en godkänd färg så även det utesluter att det är skimmel i den.

#17 Nej, den är inte stickel hårig den är melerattigrerad allt annat är fel och ser du dom ögonen så vet du att hästen bär på en tigergen.

En tigrerad häst behöver inte vara prickig, den kan bara vara melerad också.

Pheobe
0

#18 varför skulle inte en skimmel kunna ha bläs? titta på ardennerhästar som är rödskimlar. dom har ofta bläs. Skimmel som är avblekbar bleks framifrån. De konstanta är alltid mörkare i huvudet

Tiger och melerat är jättesvårt men varför krångla till det?

Lorita
0

#19   Den (#3) hästen är en typisk tiger som melerat och skimmel har inget med tiger att göra. Alla skimlar bleks framifrån och tigrarna bleks bakifrån. Det finns två typer av skimmel det är två skilda anlag, det ena är den valiga och den andra är konstantskimmel som har helt mörkt huvud och sen en ljusare kropp, mer stickelhårig.

Jag krånglar inte till det, jag vill bara att rätt ska vara rätt, det mörka som är kvar på hästens nosrygg är ett säkert täcken på att hästen är melerad.

När det gäller #10 så skulle det vara bra att veta färgen på båda föräldrarna men att hon är melerat tigrerad är det ingen tvekan om med dom ögonen. Hon har också dom typiska prickarna kring nosen, jag tycker hon skulle vara mer vit som inriden och framför allt ljusare kring ögonen om hon var skimmel. Helt säker kan man ju inte vara om man inte ser hästen i verkligheten.

elin
0

#12, såå vacker! :)

/Elin

bebbe
0

Mins du Lorita. detta föl kallade du pintoloosaGlad

tycker det var ett läckert namn

Lorita
0

#22 Ockra, ja visst mins jag henne, där är ett typiskt fall där man måste veta färgen på föräldrarna om några år eller se hästen i verkligheten, för hon har ju bara prickar där hon skulle varit brun om hon bara varit skäck. Hon ser ut som hon kommer att melera mycket med tiden är hon såld nu?

Lorita
0

#21 Skrattande o, tack jag behöver höra det mycket nu för snart drar det ihop sig till premiering, juveler eller inte juveler det är frågan Fundersam det blir nog ett år minst till med juveler hur det än går Flört

bebbe
0

Hon är såld för länge sen, här är ett foto på henne hos nya ägaren

bebbe
0

Och här en huvudbild

Lorita
0

Hon påmminer mig om AKO gräddkola.

bebbe
0

fniss

fisa-lisa
0

# 12 ÅÅÅHHHHH vad fin!

Faxlin
0

#12: Vacker. Säger bara det vacker.
#26: Håller med om att tanken traskar iväg till AKO kolan. Fast jag vill ha den till den bruna kolan ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bebbe
0

Kanske en ide´….Ny färg brun AKO kola. Flört