Frågor om Hagbygge!
Hej på er alla i höst kylan!
Nu har jag lite tankar om att ta pappa till hjälp och bygga en rejäl vinter hage i trä. Inget är bestämt men han har sagt att han ska tänka på de. För det funkade inte så bra dom två veckorna förra julen med tråd… -30 grader kallt ute + tråd = Mindre bra…
Så nu undrar jag om det finns minimum mått på hagar? Och vad är i så fall det minsta måttet?
Har ni tips eller är det något jag bör tänka på så skriv det!
Hagen kommer inte att användas hela vintern, utan på höst och jul lovet.
Tacksam för svar! :)
Jag är inte så insatt i ämnet, men vad jag vet finns det inget krav på hur stor en rasthage behöver vara mer än en box (teoretiskt). Men häe hemma använder vi ridpaddocken som vinterhage i.af :P (25 x 60 m)
Hakuna matata!

Varför funkade det inte med tråd?
Det finns inga mått på hur stor en hage måste vara..
Ska ni bara ha staket av trä? Snyggt, men jobbigt att underhålla..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

det finns inga fastställda mått, däremot står det att hagen ska vara så stor att hästen kan röra sig fritt i sina naturliga gångarter. alltså är det i princip "omöjligt" med en hage mindre än en paddock, om det inte är en sjukhage, och sjukhage får inte användas som daglig och rutinmässig rasthage.
varför fungerade inte tråd för er?
där vi bor är det ofta 20-30 minusgrader och vi har alltid kört tråd utan problem. har du jordtråd?
medarbetare på djurskydd.ifokus
Här hemma blir det oftast så mycket snö att trådarna hängs ner och ligger i snön :P
På vilket vis är trähage jobbigt att underhålla? Vi flyttade hit där vi bor nu för exakt 30 år sedan och då gjöt vi staketstolpar till hagarna där vi har trästaket (även till delar av elhagar med, då vi har trä längst fram). Stolparna måste inte gjutas, men våra stolpar var inpregnerade och sitter precis lika bra idag som för 30 år sedan, har fått räta upp någon enstaka i en tvär gurva eller så bara.
Själva planket - där använder vi oss av impregnerat och även det höll bra länge. Vi bytte ut hela paddocken för ca 3 år sedan pga kosmetiska skäl, men både på volten och på de större hagarna är de hela ännu. De börjar väll sjunga på sista versen men 30 års hållbarhet är ju inget att klaga på…
Det enda underhållet vi haft är att när vi tyckt de sett för grådassiga ut har vi oljat in dem för att de ska bli mörkbruna/svarta. Men som sagt det av kosmetiska skäl och inte för hållbarheten!
Har man tid och ork och pengar att skaffa trästaket är det det absolut bästa, annats är det nog stålvajer med ordentligt grova stolpar lite här och var och något mindre emellan som gäller.
Dessa är de mest långlivade, hållbara och minst underhållssamma alternativen =)
Elsnören går sönder efter ett tag även om de duger, elband måste bytas ut helt nästan vart 5:e år (vi har det här hemma på en liten bit dock).
Men skulle aldrig i mitt liv sätta upp nya hagar med detta :P
Hakuna matata!

#4 finns hästar som tycker trästaket är gott att tugga på, blir mindre fint efter ett tag ;) och mindre kul att behöva byta ut plankor och stolpar för jämnan.
jag tycker vårt trästaket på framsidan av huset räcker gott och väl, ska underhållas varje år med målning.
finns inget fulare än gårdar med trasigt trästaket och avflagnad färg.
så min erfarenhet är att det är betydligt mer jobb med trästaket.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Nu är ja inte alls påläst om trästaket men personligen tkr ja de är fint mer just TRÄ staket utan FÄRG på
Är stolparna och planket impregnerat så håller de bra länge.., Tråd är både bra och dåligt beroende på väder men ack va kul och fint de skulle va med en hage i trä! 

Tack för svar!
Ja tråd funkade inte eftesom sen gick sönder i kylan och tyngdes ner av snön… Men kanske hade jag en dålig tråd.
Och ja det kanske blir att underhålla staketet men de får gå. Hellre än att tjorva med tråd varje morgon:)

#7 låter som dålig kvalitet på tråd, tycker jag.
jag ser till att alltid använda UV-beständigt rep och tråd, då minskar man risken för problem med att det vittrar sönder.
som sagt så bor även jag där det är ordentligt kallt och vansinniga mängder snö, men har aldrig haft problem med tråden.
hoppas dock att du hittar en staketlösning som fungerar för dig.
Jag gillar inte heller målade staket utan som sagt vi oljar in dem med några års mellanrum för att de ska hålla sig mörka men olja kan ju itne flaga ;)
I de hagar där de bara delvis är trä har vi även el på insidan av trästaketet, men vi har även hästar i vår paddock dagligen och även min "gnagis hingst" låter själva staketet vara. Han tar alltid en tugga när han set att jag kommer för att ta in honom och då i grinden. Den ser lite luggsliten men att göra en ny grind är ju inte hela världen, är gjort på ett par timmar. Men under alla dessa år med sammanlaggt över 100 hästar på våran gård har vi haft en enda som ätit staketena och gnagt över allt där det inte fanns el… :P
Och med elrep/elband. Vi brukar använda deVals och de håller itne i mer än ett par år. Ska man köpa ordentliga spännen och ordentligt tjocka trådar/band som verkligen håller i många år så kommer det bli billigare med trä tom.
Hakuna matata!

#9 våra elrep har hållit i 15 år, går igenom dem årligen och har ännu så länge inte hittat tillstymmelse till fel på dem (och jag har försökt, för jag ville ha nya)… de har dessutom inte kostat många kr, knappt trehundringen för trehundra meter (alltså ca en krona metern, det är aldrig dyrare än trästaket).
Nej elrep brukar hålla bättre men vi använder oss av elband då vi inte tycker om att ha så smala trådar när de är ute i t.ex mörker då det synn sämmre. Även hingstarna här hemma har mer respekt för elband som är 5 cm breda~ än vad de har för elrep vilket vi ochså har använt oss av. Men elrep är helt klart att föredra hållbarhetsmässigt :) Skulle jag inte haft trästaket hade det varit 4 trådar elrep ^^ Elband använder vi oss bara för att vi inte har tagit oss tid att byta ut allt samtidigt, men skulle aldrig någonsin göra en ny hage med det >.<
Hakuna matata!

Sen hadlar det lite om att jag är rädd att hästarna inte ska se tråden på vintern… Och jag vill absolut inte att någon häst ska trassla in sej i tråden.

Lägger till: Vad tycker ni att jag ska ta för mått? 15x20m, kanske lite mer kan jag nog fixa. Beror lite på hur jag gör den… Den kommer nog inte att bli sådär snyggt rektangulär, hehe… Fast det beror också på vart jag gör den.
Men vad tycker ni om det måttet?

#7 Inte för att låta tråkig, men vet du om att ett trästaket runt en normalstor hage kostar en förmögenhet?
Alla plankor måste vara minst 2 tum X 4tum för att hålla. Ska dom sedan vara impregnerade så är dom svindyra.
Skaffa dig ett bättre elagrigat och ordentliga band istället så fungerar det utmärkt. För då leder stömmen även om du har snö på banden.
#11 Har du hästar eller elefanter i din hage? =) Ett elband är gjort för att det ska gå av om hästarna drar ut dom för att det inte ska bli skador. Ett elrep går inte av utan kan skära av sener och göra annan stor skada på hästarna.

#15 - Beror helt på vem man pratar med… :)
Jag är också rädd att de inte ska se de nedre trådarna när det är som i vintras 50 cm snö med tanke på att då hade vi 2-3 trådar som låg under snön.
2 Tum tjocka plankor behövs defenitivt inte och får de för sig att springa igenom (vi fick en häst som halkade ut genom staketet) så spelar det ingen som helst roll om de är en eller två tum tjocka - de knäcks i.af. Vårat gammla staket var två tum tjockt och de nya är ca 1 tum (1.5 cm) x 4 tum (10 cm).
Självklart är det dyrare att slänga upp ett trästaket jämte ett elstaket det är inget snack om saken - men det är vad kostnaden kommer bli i längden som gör att ett välgjort trästaket håller i längden utan några som helst dyrare omkostnader.
När vi satte upp 3 rader nya plankor som är impregnerade (på de gammla stolparna) på vår ridpaddock som är ca 25 x 60 m så gick det på ca 5 000 kr, det tycker inte jag är farligt dyrt för en paddock med 3 rader i.af :P
Kan för övrigt tillägga att om han har elrep är det som #14 säger en stor risk att de gör illa sig - använd därav alltid säkerhetshylsor som gör att de vid tryck går av!
Hakuna matata!

fast hästar är extrema vanedjur och lär sig fort hur just deras hage ser ut; det glömmer de inte när det kommer snö.
och förhoppningsvis har man ju inte hästar som springer i panik i hagen dagligen och därav river med sig hela staketet.
I mitt fall då en unghäst åkgte genom staketet var det lerigt och han halkade troligen av en alt för tvär kurva då han trädade. Dock gick plankan rakt av hästen var hel :)
Hakuna matata!