Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7950 ggr
lisette
0

ridtält?

undrar om någon har erfarenhet av ridtält? hur är det att rida i dem? vinter/sommar?

AnnaLundin
0

När jag gick RIK-0 (på stenåldern nån gång - 1986 närmare bestämt) så hade kursledaren ett tält som vi red i när det regnade ute. Det var vaaaarmt och kvavt…. (juni)

Silenos
0

De hade ridtält på ridskolan där min dotter red ( tio år sedan ). Fungerade bra, men "slussen" var ibland lite jobbig o ponnyer o barn kunde bli lite stressade.

Tältet fungerade som sagt bra, tills det en dag i november blev strömavbrott pga storm.

När det blev strömavbrott stannade fläkten, tältet säckade ihop och när stormvindarna kom blev det som ett segel…sen fanns inget ridtält mer.

Rita-S
0

Vi hadde ridtelt på ridskolan ett tag, innan dom fick tillstånd att bygga ridhus. Dom hadde anskaffat ett som var i breda remsor nedöver väggarna, lika breda som avståndet mellan stålrören som stödjade upp taket (3-4 meter mellan kanske?) Varannan remsa bortöver väggarna kunne rullast upp, vilket dom gjorde på sommarn. Fungerade rätt bra, om man inte slarvade med att "sy på" presenningen till hösten igjen då den lätt börjar fläddra mycket.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Molla
0

Hade ett tält på ridskolan när jag var liten. Funkade ok. Det donar lite om fläkten när man red förbi den, lite svårt att höra läraren. Sen var slussen lite läbbig, men hästarna var ju vana.

lisette
0

jag har kollat på tält som sitter på en stomme. så jag tror inte en fläkt behövs?

anledningen till att jag frågar är att vi i vår by ska undersöka möjligheten att bygga ridhus mha EU-bidrag.

Peppe
0

sluss?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Nä, nån fläkt behövs ju inte då. Det jag kan tänka mig blir är väl att det finns risk för prassel vid blåst, vilket ju i och för sig bara är bra om hästarna får vänja sig vid… Sen blir det väl kallt på vintern och troligtvis lite varmt/kvavt på sommaren. Men kan man ha det öppet någonstans så underlättar det ju.

Ett klart bra budgetalternativ till ridhus säger jag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

det fanns tydligen olika sorter, öppningsbara väggar osv.

tycker faktiskt det verkar riktigt bra med ett ridtält. fast frågan är om det är ett tält egentligen?

Rita-S
0

Jag tror nog kanske mer man kan kalla det presenninshall kanske :) öppningsbara väggar var det ju på det som vi hadde på ridskolan ett tag. Det blev innhandlat begagnat, hadde varit maskinhall hos nån bonde ett tag, sen fick ridskolan köpa det begagnat. Och sålde det vidare begagnat sen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Caspianowner
0

Går det sönder så kostar det skjortan att lagat. Våran granne bortom fick sitt sönderblåst. Kosta dem lika mycket som ett nytt att laga.

Silenos
0

#6 Det tältet som fanns på vår ridskola hölls uppe av en fläkt som blåste luft i det ( typ ballong, eller hur ska jag förklara ).

Så då behövs det en luftsluss. Man gick ut från ridhallen i en "tunnel", stängde dörren bakom sig och öppnade sedan nästa dörr för att gå ut.

Slussen/tunneln är nödvändig i ett fläkt/ballongtält, annars pyser ju luften ut när man öppnar dörren.

Vet inte hur jag ska förklara, fråga igen om jag är otydlig.

AusaBausa
0

red på ridskola i ett likadant tält som #11 beskriver o det var skitjobbigt o gå in m hästen där för dem tyckte det var obehagligt. Därför valde jag alltid en häst som redan gick på lektion;-) behövde jag ju bara ev gå där en gång..

Varmt o kvavt var det också..men kanske skillnad om man inte är så mga på samma gång där;-)

fridak
0

på ridskolan så hade vi ett ridhus med "tältduk" fast på stomme. det var inga problem med det. regn och sånt smattrade högre på tältduken än på det andra ridhustaket så det tog ett tag för hästarna att vänja sig vid det. temperaturmässigt så var det nog lika som det andra vanliga ridhuset:)

pippa__
0

Åk och titta på Klabbarps tält. Där jag var innan vetdu =)

lisette
0

ja, det skulle man ju kunna göra fakitskt.. :D

Zabbio
0

Jag trodde först att ni menade nåt tält man hade över sig och hästen om man red ut i dåligt väder.. xD Som en regnkappa fast större och på ställnig.. *lmao*

Hade sett nåt ut det.. tänkte väl..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

hahaha varför inte ett gigantiskt paraply som fästes på hjälmen? ;)

cordenia
0

är det ngn som vet hur mkt det kostat att sätta upp sådan tält till ridhus??

lisette
0

jag har skickat iväg en förfrågan på ett 20x60 hus.

Molla
0

Intressant! Låt oss veta!! =)

dijete
0

Var hittade du det Lisette? ;)

f97lintro
0

Där min ponny står uppstalled finns ridskola, dom har ett "tält" för ponnyerna. Det är väldigt kraftigt. Fladdrar inte

lisette
0

#21 länk i inlägg 5! orkar inte kopiera o ha mig. =)

dijete
0

#23 Ok,tack :)

Lorita
0

Återkom med pris lisette.

Jag skulle vilja ha ett eget som var 15*30, jag tror inte  jag har plats för ett större och absolut inte råd Guld i mun

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

cordenia
0

Lisette har du fått reda på vad det skulle kosta att sätta upp ett och gick det att få eu-bidrag för det??

lisette
0

nej jag har inte fått någon offert ännu, får ta o ringa dem tror jag. behöver ha prisuppgift till helgen.

vi gör en förundersökning till eu-bidraget, men det kommer nog att bli svårt. det är en stor kostnad. paddex skulle kosta nästan 100,000 till ett ridhus, med moms och frakt.

Alex
0

#27 Men om ni använder ett annat material som underlag? Paddex är väl bland det dyraste man kan hitta, fraktmässigt i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

vad finns det mer?

Lorita
0

http://www.tte-system.se/ där vet jag inte pris men ska ringa i dag, jag behöver själv 32 kvadrat meter (tror jag).

Annars gör du som jag, i min paddock, lägg bara på en blandning av 75% murarsand och 25% stenmjöl, funkar jätte bra för mig. Glöm inte el, lampor kommer ni behöva.

cordenia
0

lisette och Lorita: fick ni reda på vad det skulle kosta att sätta upp ett ridtält eller använda tte-systemet

är lite nyfiken då jag undersöker lite alternativ till paddock att ge till vår stallägare då vi som står uppstallade skulle vilja ha en.

CelsiusT
0

Åh det där verkar skitbra ju.. Om det inte är svindyrt med tält (som det är att bygga ridhus, vilket är drömmen) skulle man ju kunna ha det hemma över paddocken =D Tänk det vore nåt!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#31 jag har valt att grusa och har inga funderingar på tält, för om jag får råd så bygger jag på "riktigt" men då bara för en volt på 15 meter.

lisette
0

nej, jag fick aldrig något svar. jag får nog maila igen!