Lite orolig över vädret..Snabba svar?
Hej!
Skulle behöva lite snabba svar så här på morgonen. Inatt har det varit rent ut sagt förj*vligt här. Vaknade typ halv fem av ett oväder utan dess like(kanske överdrev lite menmen (: ), det blåste som bara den och regnade så det riktigt slog mot fönstret. Men antar att tempraturen har legat runt 5 grader i natt.
Lilleman har gått utan täcke inatt, han är väldigt varm av sig och dessutom trodde jag att det skulle vara en torr och kall natt så jag trodde han skulle klara sig.
Nu på morgonen har det halglat lite och regnat hela tiden mer eller mindre. Så nu är han ju säkert helt blöt. Men tycker ni jag ska åka upp och lägga på ett täcke innan skolan? Men han är ju blöt, gillar inte att lägga på täcken över blöt häst. Men hinner inte ta in honom och stå och vänta på att han ska torka..
Vad skulle ni göra? Som sagt är lite fjantig med sånt här, även att jag tycker att hästar har ju i alla tider levt ute i naturen!
Nu öser regnet ner : (

Det beror på.. har han vindskydd så behöver han nog inget täcke. Jag har lagt täcke på blöt häst (tycker inte heller om det) det är bättre än att de fryser. Täckena andas ju nuförtiden.
Skynda långsamt så går det fortare.
okej tack för svar, vädret har klarnat upp helt nu : )

inte täcke på blöt häst :P man kan ju tänka sig själv att vara dyngsur och sätta på sig kläder, inte så trevligt inte.. :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#4 Nej helst inte men om hästen är ute på natten och det börjar regna (väderleksrapporter är inte alltid att lita på) och det fortsätter på dagen så kanske man måste lägga på ändå för att hästen inte ska börja/fortsätta frysa. Har haft regntäcke på min nattetid i ca1½ vecka tills jag tog hem dom, här har de vindskydd så då behövs inga täcken.
Här haglade det precis ganska rejält men hästarna gick till vindskyddet direkt. Väldigt praktiskt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vad är han för ras och vad har han för päls? Det är väl nästan bland en av de viktigaste faktorerna i det här läget, anser jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Hade han vart en "kännslig" häst som inte tål så mycket kyla hade jag nog tagit in honom för att torka och tagit ut honom efter skolan igen med täcke =)
Hakuna matata!