vad har ni på fötterna?
Måste köpa nya ridskor nu men går och velar…
Mina förra var jodphur eller vad de heter från Hööks. de var jättebra vid ridning osv, men de satt inte helt perfekt på foten då man bara drar de över fötterna och inte kan spänna på något sätt. sen fick jag skav när jag gick en längre sträcka.
funderar nu vad jag ska köpa… Hur viktigt är det med (hjälp, nu fick jag hjärnsläpp….) ja, sånt där tåskydd. vet vad det heter men det var helt borta ur skallen nu
hur viktigt är det för er att ni har det?
så vad har ni på fötterna i stallet när ni rider osv? något bra ni kan tipsa om?
jag har stålhätteskor. hanterar väldigt mkt hästar + att vi har hingstar själva.
vanliga jodphur, hur sköna som helst. sitter som ett smäck. har aldirg fått skav av dem. kommer inte ihåg vilket märke, men ska kolla upp det.
de var inte så dyra heller, ca 800 kronor.
Jag har westernboots =) Har några olika par med olika märken..
När jag höll på med "vanlig" (typ engelsk) ridning så hade jag alltid mountain horse kängor. Älskade dom, slitstarka och hur bekväma som helst.
Medarbetare på westernridning.ifokus

jag har ridskor "av ropingtyp" (tror jag det stod i höökskatalogen). numera är de tyvärr ur sortimentet, men de är de klart bästa ridskor jag nånsin haft!
har dock haft ögonen på två andra ridskor i hööks katalog, ett par svarta ridskor (steeds?) som man "hakar" fast = ingen besvärlig snörning.
och sen finns det ett par bruna av "kängtyp" där också som jag tycker ser väldigt trevliga ut.
kan nog visserligen vara trevligt med stålhätta/aluminiumhätta, men jag tycker att det blir kallt om tårna på vintern om man rider i såna skor, och det är inte heller så skönt om en häst kliver på en och hättan trycks fast i tårna på en (nej, det är inte helt omöjligt)..
tror det är helt efter tycke och smak vad gäller skovalet, du får prova dig fram!=)
medarbetare på djurskydd.ifokus
Vid ridning har jag ett par vanliga ridskor från Mountain Horse och sen ett par shortchaps i skinn.
Annars har jag bara ett par vanliga tennisdojjor. Många av jodphurs modellerna (både med och utan stålhätta) är för smala för mina breda fötter så mina tår ligger och skaver mot varandra, vilket inte är så populärt från min sida.
Visst att det gör ont att bli trampad, men jag får skylla mig själv då också.
Som #4 sa; prova dig fram till ett alternativ som passar dig bäst.

#4 Jag tror du menar de "kängorna" jag köpt på Hööks. De är väldigt lätta, vilket är ett plus! Stora i storlekarna dock, jag har 39 annars men fick köpa 37.
jag använder ett par easy rider skor, har använt den modell i alla år och trivs väldigt bra i dem 
Har sedan ett par shortshaps till när jag rider, till tävling har jag ett par läderstövlar
Ett par jodphur med stålhätta från Hööks. Hade utan stålhätta innan jag blev tvungen att köpa nya, men Storis biter mig i fötterna vid ridning ofta, så har stålhätta nu…

Jag har för det mesta vanliga skor (gympadojor eller kängor), har inte haft råd att köpa skor över huvud taget så jag tar vad som passar för dagen. Men helst vill jag ha ett par ridskor med stålhätta.
På sommarhalvåret har jag ett par från Hööks, bifogar bild. Inte de skönaste jag haft och ganska opraktiska med hyskorna. Ingen stålhätta, tyvärr. Var inte bekvämt när tjockisnordisen bestämde sig för att stå på min fot.
På vinterhalvåret har jag på jobb ett par arbetsstövlar, såna där riktiga med sågskydd, halksula och allt (fick de begagnade av morbror från hans jobb). De kan jag dock inte rida i, så då byter jag om just under ridningen till andra kängor.

alltså det är ju så att om du köper stålhätteskor och skulle inte använda dem en dag så blir du garanterat trampad! =)
jag har stålhätteskor, men hade likagärna kunnat vara utan det faktiskt. sedan har jag ett par ridstövlar, utan stålhätta.
ridstövlarna använder jag på vintern.
Jag har både jodphurs med stålhätta och ridkängor utan. Dock är de väldigt kraftiga fram i tån ändå. Båda skor är väl från Mountain Horse tror jag. I alla fall så kvittar det mig om jag har stålhätta eller inte. Kan lika gärna gå i gympaskor om vädret tillåter, även om jag hanterar mycket hästar (samt hingstar).
Men trivs bra i båda de paren jag har.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har ett par jodphurs med stålhätta från Mountain Horse fick 40% rabatt från min skola när jag började där så köpte dem. De har jag när jag jobbar i stallet, stalltjänst osv.
Rider gör jag i ett par Rectiligne TAMPA ridstövlar, ger bra stöd men är mjuka och sitter kanonbra på mina vader, älskar dom :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Har likadana som #10, från Hööks. Haft dem i några år och det är dom bästa jag vet!
Nu till vintern har jag fyndat ett par stövlar och ett par kängor, båda från Jacson. Har provat kängorna som var lite höga i vristen och medförde direkt slalom-pjäx-varning.. =)

Har vanliga gympaskor eller jodphurs (köpta hos Aubiose i Borlänge) på sommaren, på vintern har jag haft vanliga vinterstövlar. Tänkt köpa sånnadär uppvärmbara sockor då mina fötter är som isbitar oavsett vad jag har för skor..
Nu har jag köpt! blev de som #10 visar på bild. de var sköna fast det är väldigt stela nu så ska smörja upp dem lite. tror nog att de blir bra!
Jag rider ju inte för tillfället men som stallskor har jag ett par skor med stålhätta som jag hade på jobbet. Nackdelen är att dom är vita, men det lär dom ju inte vara länge till ;P
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

På sommaren går ja alltid i typ pumaskor i stallet
Men det är när jag bara åär i stallet å kör å så. Ska jag rida så har jag Mountain Horse jodphurs med stålhätta. Har haft just den modellen i många år nu.
På vintern har jag ett par goretex kängor. Var rätt dyra men dom håller värmen iaf!

Just nu har jag gummistövlar i stallet och ett par Rectiligne Hannovre när jag rider, men snart byter jag till vinterridstövlar både i stallet och på hästen. Har tyvärr inga bara, så jag måste köpa ett par någon dag… om det finns någonstans =S
På sommaren har jag gympadojjor i stallet och på vintern ett par ordentliga vandrarkängor som jag köpte på stadium tror jag. Vattentäta och varma.
lurvponnyn.vimeddjur.se