Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1037 ggr
Invisible
0

Hjälp med foder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hingstfölis, född i maj och är undan ett D-ponnysto (korsning mellan NF & kallblodstr.), och är efter en morganhingst. Denne beräknas sluta runt 150. Han får nu cirkus 500 gram havre, ½ dl mineraler, samt 1 dl betfor. Detta tycker jag dock låter otroligt lite för en häst som växer, men jag är rejält kass på foderstater. Vad och ungefär hur mycket behöver han få i sig ?

Cilla89a
0

har du analys på höet? annars går det inte svara på din fråga, då går det bara att gå efter "ramarna" och då skulle jag ge en hel del protein, t.e.x krafft groov 125, lucern etc.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Invisible
0

#1 Nej, just nu har vi ingen analys på höet. Vet du ungefär kostnaden för att göra analys?

Cilla89a
0

#2 beror nog på vart du skickar, men c:a 500 kr.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Om man förutsätter att höet innehåller det mesta som behövs och inte behöver någon särskilld kompletering (mer än möjligtvid lite mineraler/vitaminer) så är kraftfoder helt onödigt. Unghästar är oftast ganska taniga men då ger man dom fri tillgång till hö istället. Kraftfoder ska bara kompletera höet eller ges till hästar som kräver extra energi som tävlingshästar, avelsdjur eller möjligen en som har svårt att lägga på sig hull!

Hakuna matata!

halludu
0

#4 håller med dig!

WinterPrince
0

Tänk på att när du beräknar foderstat till en unghäst ska du utgå från deras förmodade vuxenvikt.

Invisible
0

Tack för svar.