Tölt? Bedömning? Vad att förbättra?
Jag brukar inte visa bilder här utan håller mig oftare till amerikanska hästforum - där folk är mer vana att se storhästar i tölt och där de är liiiiiite friare i tänket vad som är en gångart och vad som inte är det. De skiljer tex på långsam tölt, snabb tölt, foxtrot, foxwalk, rack, bruten pass m.m. och accepterar att inte alla hästar alltid klarar just ''tölt''… Nackdelen är att de kan vara lite väl snälla ibland :3 Jag vill ju få ut det bästa möjliga och veta hur jag kan förbättra inte bara höra att jag har en vacker häst (fast det är klart en rolig omväxling det med :P ).
Menmen, lite olika bedömningar skadar ju aldrig och det är nyttigt att veta vad ni säger med :) Vill ju ha en lösgjord och rent fyrtaktig gångart.
Nu går han ganska långsamt här.. vi eh… bråkade lite… tidigare så jag är lite mer spänd än jag borde vara. Han har inga höga knälyft precis så framknäet är väl så gott som i högsta position där, vad jag har sett har islänningar oftast lite högre lyft? Ville inte att det skulle förvilla eller nåt. 
iaf.. det jag saknar mest är lite mer fart, och lite mer ''trampa under sig''.. men man kan ju inte få allt. :)
Vad är er bedömning?
(jag önskar så att jag kunde haft bilder på när han går helt gudomligt, då känns det som att flyta i uppförsbacke, och hovslagen låter helt jämnt 4-takt.. men tyvärr har jag sällan folk med mig som fotar när jag rider i skogen.. :/ )
Lägger in en som jag tycker ser mkt mer passaktig ut.. men kan det bero på fasen av steget kanske? Någon sekund tidigare hade det kanske inte alls sett så passigt ut?

Ush.. jag vet att jag håller för hårt i tygeln (den nedersta till hackamoret brukar alltid hänga löst, bl.a… skänkeln på bettet går visserligen bak ca 3cm till innan det börjar ta stopp, men är ändå för hårt hållen..) och är för spänd.. men förutom det får ni gärna kommentera min sits och så också..
tja.. det var allt jag vågar visa..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det är alltid svårt att se på en stillbild men jag som inte är någon tölt expert får ju se utifrån hur hästen ser ut och jag tycker ju att han ser mjuk och avslappnad ut!
Trevlig form och Bra höjd i ryggen också 
Ett extra plus i kanten för en snygg rund rumpa 

Kan du inte be någon filma er?
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Jag skulle vilja se honom sätta under sig mer, tycker han ser lite lång och lätt framtung ut, skulle vilja få lite mer kraft bakifrån och böj på bakbenen vid nedsättandet. Som det ser ut på första bilden är det väldigt rakt. Lyckas du få honom mer på rumpan så blir det automatiskt lite mer "tramp" i steget.
Nu utgår ju jag alltså från tölt i islandshästperspektiv, eftersom det är det enda jag kan något om. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 Tack så mycket :)
Jo, men filmkameran är borta för tillfället, hade gärna haft nya filmer på oss :)
#2 Jo, vill också få med honom mer. Tror att det kommer lite bättre om jag slutar sitta och slita honom över nosen.. :3 Lite mer fart så sträcker han ju fram bakdelen mer (det här är långt under hastigheten av en normal, samlad trav på en ''normal häst'', det är fortare än skritt och defenitivt en annan gångart, men långsamt. Flat walk tror jag att de skule kalla det i USA) Men kan du se något fel på takt eller så annars?
Svårt att se när det går såpass sakta, men något tydligt kan jag inte se på de bilderna i alla fall.
Så mycket mer fart är väl inte nödvändigt nu direkt, bättre att låta honom ta det i den fart han väljer själv och har lättast för. Dock mer drivning och samling. Då lättar han ju automatiskt mer fram också, så du slipper hålla i honom så mycket.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Normalt sett håller jag inte alls i tygeln men tja.. bråkade idag..
Han kan gå mycket bättre, även långsamt, sådär riktigt underbart, men jag får sällan till det. Han kan även tölta fort en hyfsad form men jag är lite mesig när han är på detta humöret och galopperar helkre, eftersom han kan få för sig att bryta av till trav från tölt..och om jag inte är beredd på det när jag nu inte har sadel, så.. :3
Men mer drivning och mindre tygel ska jag tänka på.
Lite tygel behöver du ju fortfarande, för att fånga upp honom. Men inte sitta och hålla hela tiden bara, för han ska ju bära upp sig själv. Men det du driver fram ska du ju fånga upp, han ska ju inte springa snabbare när du driver, utan bara samla sig mer och få med bakdelen ordentligt. Men det bör du börja med i skritt, så både du och han lyckas få till det där först och främst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#6 Jag behöver inte hålla in honom med tygeln egentligen, han förstår sätet bättre. Ibland får jag påminna honom med tygel, men för det mesta töltar han bäst på hängande tygel och bättre säte. När han är på rätt humör vill säga, och när inte jag sitter som en fiolsträng ;)
Red lite idag igen, gjorde lite ´´skänkelvikningar´´ i tölt och det verkade lösa upp honom lite, provade även lite öppnor i tölt (så nära öppnor det nu kan bli med den fotförflyttningen, tre spår iaf :P) och lite slalom mellan små hålor i grusvägen.
Ska försöka hitta lite slingriga, backiga skogsvägar att tölta på, det fanns såna i kristianstad, dem mjukade upp honom en hel del näre vi var där. Det var första gången han fiock den där riktigt underbara, himmelska, underbara gången.. flöt fram för bara tanken..:)
Öppna är väl inga problem i tölt? Det är ju samma fotförflyttning som skritt. Skänkelvikning blir ju krångligare dock.
Uppförsbackar skulle jag undvika att tölta i om jag var du, det är troligtvis tillräckligt jobbigt som det är för honom redan. Och tänk på att han behöver vila musklerna lite ibland också, så rid utan att tölta med. Räcker varannan dag eller så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men jag har ju sett hur backarna gör underverk :)
Vi töltar inte hela tiden, ibland rider jag en kort runda och då blir det mycket av den som blir tölt, jag känner av när han blir trött. Annars är vi ute några timmar men då blir det mest skritt, lite galopp och lite tölt.
Kan trava och han har en fin trav, men jag gör det inte eftersom jag dels är barbacka och dels blir han mest förvirrad av det. (Ännu en sak som bevisligen inte är skadlig att låta bli med tanke på att i princip ingen i USA travar, och derasd hästar blir ändå gamla, mjuka och hållbara ;) Häst som häst oavsett vilket land väl.)
#10 - Men det Alex menar är att du ska ut och rida på turer helt utan tölt också. Hästen jobbar på ett speciellt sätt när den töltar och om den får göra det varje gång så kommer det att bli jobbigt i längden.
Töltar du i både upp- och nedförsbackar?
#10 Som Juve skrev menar jag att rida turer utan att tölta ibland också. Sen måste jag fråga om du har vart med vid massage/kiropraktik eller liknande behandling av en häst som enbart töltar? De kan verka mjuka och hållbara, absolut. Men spänningar får de, det är fakta.
Sen måste jag fråga varför han blir förvirrad av att du travar honom? Tölt och trav är två olika gångarter, du ber om dem och rider dem på olika sätt. Blir han förvirrad av att du skrittar och galopperar också?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#10 Hur kan det göra hästen gammal, hållbar och mjuk att inte använda en gångart som är helt naturlig för hästen? Bara för att ingen i USA gör det.. Jaja *skakar på huvet*
#13 Inte så mycket att den gör det, men att det inte gör dem stela, döda i förtid och skadade att inte använda den gångarten. Vilket ryktena i lilla sverige envisas med att säga.
Tölten är också helt naturlig för de hästar som har anlag för den, men den blir man ofta rådd att träna bort..tänkt på det? ;)
"men att det inte gör dem stela, döda i förtid och skadade att inte använda den gångarten"
Döda i förtid och skadade så de inte kan använda gångarten har jag då aldrig hört i alla fall. Det kan jag inte se varför det skulle vara. Dock kan de lätt få spänningar i bogen och även ibland i ryggen. Att tölta är jobbigare för dem än att trava, i alla fall om de jobbar rätt vilket vi ju vill att de ska göra med ryttare på ryggen. Att hästen har en gångart naturligt betyder inte alltid att den fungerar på samma sätt utan och med ryttare. Precis som med de andra gångarterna bör vi jobba hästen i rätt form för att bära upp oss, och det gäller tölten med. Och som sagt, är den snäppet jobbigare.
Du vet väl själv efter man gått igenom ett träningspass bör man t.ex jogga ner (om man sprungit snabbt), stretcha, röra runt armar osv mer avslappnat om man tränat styrka… Detsamma gäller hästen. Töltträning blir ett rejält träningspass och hästen bör få sträcka ut i en avslappnad trav efteråt. Samt även vila från tölten emellanåt när den tränas upp.
Sen skulle jag fortfarande vilja ha svar på min fråga i #12, varför han blir förvirrad av att du travar honom?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Missade den frågan.
För att vi ännu inte kommit på något bra sätt att skilja på tölt och trav. Om jag travar honom är det lätt att han börjar trava även i tölten när den blir jobbig, eller om marken är ojämn etc (hnder även att han bryter av till tölt i traven om han känner för det) , och nu när jag inte har sadel vill jag absolut inte det efterom jag helst lever några år till ;) Dessutom mixar han gärna tölt och trav om han har travat mkt, och det vill jag inte heller.
Kanske jag lägger ner det extra arbetet på att få fram traven senare, men just nu har vi för mycket annat att göra, och tölten är hans självvalda gångart. Som sagt mår ju alla de hundratusentals hästarna ''over there'' som aldrig får varken trava eller galoppera, aldeldes utmärkt, så varför Crow tvunget skulle behöva trava för att må bra, för att han råkar bo i sverige, förstår jag inte. Det finns andra sätt att hålla honom mjuk och avspänd.
Folk här verkar tycka att trav är en riktig dunder gångart som botar allt ont, men faktum är att det är den minst naturliga gångarten hos tregångare, och på sitt vis är den lika stel som passen, skillnaden är att istället för benen på samma sida, så spänner den de diagonala benparen och ryggmusklerna däremellan. Om den inte rids rätt, men det gäller som sagt alla gångarter.
Crow får sträcka ut i både rejäl skritt och rejäl galopp, och personligen tror jag att en avspänd, rytmisk, snabb och fri skritt är mycket mer mjukgörande än trav. Och vila får han - som sagt - han har ju två andra gångarter som används och jag töltar ju inte när jag märker att han börjar bli trött, utan då är det skritt och ev. senare en liten galopp som gäller tills han kommit igen, om det är långtur, eller tills nästa ridtur om det är en kort runda. Dessutom rids han inte varje dag, utan har även långa dagar i stor kuperad hage med kompis som han kan vila sig i, tex när jag jobbar dagtid 1g vecka eller när jag har helt andra saker för mig.
Fast för det fösta så lägger du frågan under kategorin "Islandshästar" så då riktar du ju frågan till oss islandsryttare. Vi svarar hur vi skulle ha gjort och då är traven mycket, mycket viktig. Vi (eller i alla fall jag) har ingen koll på hur amerikanarna rider sina hästar och jag förstår mig inte på hur de bara "väljer bort" traven. Det är ju en naturlig gångart.. De "vilda" mustangerna i USA, travar de aldrig? De, om några hästar i USA, borde väl ändå veta bäst hur det är att vara just häst.
Jag sitter i en liknande sits. Inte samma, men liknande, med ihoptrasslade gångarter som för hästen är svåra att hålla isär och som gärna blandas om han inte rids rätt.
Men jag tänker inte sätta ett enda töltsteg på honom förrän traven är 100% okej. Vi har gått från enbart grisepass i femtioelva olika hastigheter till skritt, trav och galopp idag. Och det är traven som utgör en bra grund för tölten, oavsett hur konstigt det än låter. Travträningen är extremt viktig för att tölten ska bli bra och utan att kunna ha min häst i trav så kan jag glömma tölten. Det må ta ett par månader till, men jag har ingen brådska. Jag vill ha rena, separata gångarter, då det är mitt mål som islandsryttare.
Och sedan så vet jag inte om du har missuppfattat Alex (och mitt förtydligande). Oavsett om du bara töltar ett par minuter av ett två timmar långt ridpass så bör du inte ens ta de där töltminuterna, utan att rida hela pass utan ett enda töltsteg. Jag tyckte att Alex jämförelse var bra med träningspasset!
Men en annan sak som jag undrar är om du bara rider honom i skritt, tölt och galopp? Reds han enbart i skritt och galopp innan du började tölta?
Gör du likadant när du ber om trav och tölt? Det är ju just det du behöver träna på i så fall, att få honom att förstå skillnaden. Det gör han ju inte om du inte tränar igångsättningarna. Tömkör honom och ta det från marken om det är så att du inte vill sitta på honom i traven.
Och ju mer du samlar honom inför och i tölten, desto svårare kommer han få att bryta av till trav utan att du ber honom om det. Tycker faktiskt det är lite synd att tölta så mycket när hästen inte bär sig rätt. Bättre att träna på det först, och sen öka töltsträckorna.
Så undrar jag fortfarande om du har vart med vid massage/kiropraktik eller liknande på en amerikansk gångartshäst som enbart för "tölta"? Eller hur vet du att de inte tar skada? En häst dör inte av en spänd bog, inte heller blir de oridbara i den gångarten. I många lägen märks det knappt, oftast när man väl känner det i ridningen så har det blivit rätt kraftigt, om man inte är extremt känslig och/eller vet vad man ska känna efter. Så det är ju ingenting man bara ser på en häst, eller som får hästen att dö i förtid…
Sen kan jag säga att trav och pass inte alls är lika stela. Passen (i alla fall flygande) är en gångart där hästen måste fixera kroppen och det är ingenting den behöver i trav. Grisepass (stel, långsam pass) kan dessutom ge ryggskador för att hästen spänner sig så väldigt. Så traven är en väldigt mycket mjukare gångart.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#16 Ingen gångart kan bota ngt. Hur kan trav va onaturligt? I det vilda används trav för förflyttning och galopp när dom flyr. Hänger inte med hur du tänker. Trav är lika naturlig som vilken annan gångart som helst. Hur får du fram att trav är mindre naturlig än skritt o galopp?
Sätt på en sadel ifall du har svårt att sitta kvar när han byter mellan gångarterna. Få kläm på traven o tölten med sadel så att du sitter säkert barbacka. Jag kan inget om islänningar, men du får massa tipps av dom som kan det. Använd dom.
#17 Han töltade aldeldes av sig själv första gången jag red, det tog flera månader att öht få trav på honm under ryttare, vilket vi uppmuntrat sedan dess och fösökt få fram vid rött tidpunkt och ha tölten vid rätt tidpunkt. Han reds in i skritt först och främst, lärde sig samla sig m.m innan trav/tölt kom in i bilden. Galioppen har tagits fram från tölten.
#18 Naturligtvis gör jag inte likadant.
Inte bär sig rätt? Han töltar avspänt och fint och som sagt ber jag inte om tölt när han inte orkar tölta avspänt och fint mer heller. Möjligtvis är han inte helt samlad och på bakdelen, men den det är något som bara kan komma med träning.
Ja, jag har träffat och klämt på am. gångartshästar för några månader sedan. Ingen märkbar skillnad på den som fick trava ocg galloppera (en tennessee walker som änvändes bl.a. som lektions häst på 'privat' lektioner och som reds i alla gångarter) och de två som bara fick gå i running walk och flat walk, eller på svenska islänningar eller andra hästar för den delen. Nu är jag väl ingen expert, men jag har gått en kortare (2v.) intensiv utbildning i hästmassage, och gick ut med högsta betyg på den. Så lite koll har jag när jag känner igenom en häst.
#19 Vilda hästar förflyttar sig främst i skritt och flyr i galopp, de travar sällan mer än som övergång mellan skritt och galopp, eller när de visar upp sig.
Jag vill inte trava honom, jag ser ingen anledning till det som läget är nu.
Jag startade inte tråden för att få ännu en redogörelse över hur oumbärlig traven är, jag har redan agit ställning till den och som sagt är trav varken det enda eller det bästa sättet att lösgöra och mjuka upp en häst.
Jag bad om en bedömning på tölten och ev. tips på att få den bättre. Trav kom inte ens som tips förräns ni fick reda på att han inte får trava längre…
"Trav kom inte ens som tips förräns ni fick reda på att han inte får trava längre"
Nej, varför skulle vi tipsa om det om vi trodde han fick trava som vanligt? Traven kan faktikt hjälpa till att träna upp och stärka tölten, jag har själv travat en sk. naturtöltande islandshäst (som halvt tappat tölten) till bättre tölt.
Och om en vildhäst bara rör sig i skritt och galopp, vad gör då att tölten är mer naturlig för hästen än traven? Men okej, jag ska lämna traven nu. Står dock fortfarande fast vid det jag tidigare skrivit, har träffat på ett flertal islandshästar som mest töltar och haft svårt för traven, som fått spänningar i bogen (och därmed fått ännu svårare för att trava).
Sen har ju jag fått lära mig att en ridtravare ofta tar till tölten när den är spänd och/eller stressad, t.ex vid voltstart, innan hästarna släpps iväg. Därmed vore det ju ganska logiskt om en "naturtöltande" travare spänner sig en del? Säger inte att det nödvändigtvis gäller din, men vad jag har fått höra är det ganska vanligt?
"Inte bär sig rätt? Han töltar avspänt och fint och som sagt ber jag inte om tölt när han inte orkar tölta avspänt och fint mer heller"
Det skrev jag redan i första kommentaren jag skrev i den här tråden, och då höll du med. Vad fick dig att helt plötsligt ändra dig nu? Jag tycker mest han ser framtung ut på bilderna, och det betyder oftast att hästen inte är ordentligt samlad och förberedd i skritten inför tölten. En framtung häst är för mig inte avspänd och fin, så jag tycker fortfarande du behöver mer drivning och samling för att få honom att trampa under sig mer och bära sig på bakdelen. Då slipper du bära upp hästen i händerna också. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio skriver nu.
Trav och tölt är lika naturliga/onaturliga, menar jag.
Hans tölt har hittils enbart förvärrats av traven, både jag och min instruktör är överens om det, och även att med mer träning av trav, så+ småningo kanske, kan både tölt och trav sitta vttigt utan att störa varandra. Men just nu kör vi amerikansk stil; se till att tölten sitter till 100% innan vi funderar på trav. Det är vårt val och minaerfarenheter säger mig att det är det vettigaste just nu.
jo, de spänner sig ofta och töltar, eller snarare passar (ofta mjukt men i grisepass/bruten pass) och spänd pass eller tölt är det jsag undviker allt vad jag kan. Därför jag rider mycket mjukgörande i skrit och tölt och är noga med att inte tölta när han börjar bli trött.
Jag håller fortfarande med dig om att han inte nhar så mycket vikt bak som vore önskvärt (och som sagt får han det ibland men då mest i skogen när slingriga stigar hjälpt mig att få honom aktiv och samlad, på grusvägar gör jag mitt bästa med dressyrövningar istället) men jag kopplar inte ihop spändhet med att inte flytta bak vikten, eftersom jag tydligt känner hur han rör ryggen och smidigt flyttar sig för skänkel m.m. Men jag arbetar ständigt för bättre samling och bärighet. Tyvärr kan jag inte visa bilder eller filmer på när det blir riktigt fint, eftersom jag inte har någon som kan filma eller fota när jhan gör det rätt och jag inte, ännu, får fram det alltid när jag vill. Men det blir oftare och oftare riktigt fint så något rätt gör jag iaf.
Jag är glad över de tips jag får, jag bad ju även om islands-synpunkter för att få mer mångsidiga tips, även om just traven är något jag inte känner stämmer bra in för oss just nu. Jag funderar liter också på om tölten/flat walken som han utför på bilden är lite annorlunda PGA RASEN; I usa ÄR JU TYPEN AV TÖLT OFTA FÖRKNIPPAD MED olika raser (ursäkta capslock) men satidigt vet jag ju att han kan bära sig mkt bättre än han gör på bilderna. Jag kommer fortsätta att försöka få bildbevis på hans tölt när den känns som bäst.
Och, som sagt så töltar jag honom inte när han börjar bli trött, jag jobbar på att få upp konditionen ännu mer, och lägger ner mycket energi på att få honom lösgjord både i skritt och tölt och att få honom mer samlad. Mycket genom att öka och minska skritten, och jobbar även med galoppen, och med lite fri galopp ibland för att han ska få sträcka ut ordentligt och lossa sig, samt med rask skritt m.m. samtidigt som vi skolar honom mer i dressyren.
Han är riden regelbundet i nästan ett år och lite oregelbundet och mkt lätt innan dess, och ny sadel håller jag på att spara ihop till även bom barbackaridningen gjort gott för oss båda hittils.
hej
legger inne en video her
min is er 5 år og i trening på og tölte og skille mellom tölt og trav (når han skall tölte og når han sakall trave)
galoppen kan han men jeg trener ikke myke på den nu siden han trenger mere muskler og han trenger og läre seg og slappe av i tölt så jeg har skrittet han masse på volter og serpentiner for og få han myk og lungn.
han har en masör som maserer han nu og da og jeg streser han når han har blitt riden.
han går ikke mykke av gangen (siden han er ung) 20 til 30 minutter annen vär dag noen ganger viler han 3 dager så rider jeg 30 minutter og han viler 2 dager osv.
da jeg fikk han så kunne han ikke trave han bare töltet ville ikke legge om til trav.
jeg startet med kun skritt jobbet masse også bra bakken med tömme kjöring, joging, osv.
de siste 10 dagene har jeg lagt inn travet på han han fatter nå når han skall tölte (selv om tölten går lungt siden jeg lar han tölte i den farten han önsker) og når han skall trave.
i tölten lar jeg han tölte i den farten han önsker men når jeg tölter med han tölter jeg i volter osv for og sterke hans muskler osv.
men det er viktig og passe hans rygg og muskler med stresing etter ridning.
samtidig som man har en masör som kommer og går over og ordner hans muskler og stel het.
han kan väre jobbi noen ganger men jeg gjör ikke noe stor nummer ut av det jeg tar han bare over i skritt og starter over igjen.
han er ung og vill gjerne bestemme lite selv man vet hvordan det er med unge häster.
så derfor må han spörre om og så får man pröve og hästen til og tykke ridningen er kul.
min is synes det meste er kul noen ganger blir han for iverig og kan se jobbi ut.
jeg har nå lärt også at man sitter da ikke likt med sete når man tölter og når man traver.
min er veldig lydhör på hva jeg gjör med sete så jeg sitter andeledes når jeg ber om tölt enn jeg ber om trav eller galopp.
kan jeg fråga hvorfor har du ingen sadel på din häst?
burde du ikke hatt en gangart sadel på dan?
jeg kan ikke forklare det men min is er veldig kenslig for hvordan jeg sitter og hvor mye jeg trampar ned i stigbyglene eller hvordan jeg holder mine ben.
jeg rider i bomlös sadel men kunne ikke tenke på og ride uten sadel men min er også for ung hompe på bare ryggen på uten sadel.
jeg sitter lite konstig i travet men det er for at lette hans rygg
han tuller lite med og ville stikke og kaster med hodet men vi trenar på dette også så se vekk fra når han jobbigen dame sa til meg at han var passaktig så vi tok disse bildene en passaktig häst ser ikke sånn ut.

her er videoen for dere som vill tite trav video: http://www.youtube.com/watch?v=5qkaAqAcu9g
http://www.youtube.com/watch?v=1M6GFoUDlx4
http://www.youtube.com/watch?v=OD8_CVkYGQo
Tack för råden :)
Min sadel är trasig och med flytt, bilkrasch m.m. har jag inte haft tid eller råd att fixa den, sparar dessutom ihop till en ny. Han brukade ridas med en bra biomlös (espaniola) som ger mig en bra sits och som ger honom frihet i ryggen. Och eftersom barbacka fungerar så bra känner jag inte att det finns någon anledning att sressa. Traven hade jag närapå bestämt mig om redan innan. Han har även töltat ''sådär perfekt'' barbacka och visar inga tecken alls på obehag.
Crow är också mkt känslig för sitsen, man kan böja, ställa honom för sits, i stort sett stanna med sätet (en gång lossnade tyglarna mitt i en galopp men han stannade för sitsen den gången ändå med bara lite tvekan. Inget vi övat på) och anledningen till mina strama tyglar är inget annat än att vi nyss bråkat en aning eftersom han tyckte att springa ut på åkern var en bra ide och jag var tvungen att ta i honom för att han skule låta bli.. och så brukar han inte bete sig. Men så hade han ju stått i en vecka också… Det skarpa bettlösa är inte heller där för att vara skarpt, utan för att visa vägen fram-ner lite lättare, han rids lika gärna på tränsbett.
lykke til med din trening