Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3222 ggr
Nitro
0

Sadelköp, vad är bäst?

Jag ska köpa en sadel till min aktiva travare, att rida i skogen i.
Har ju inte lust att lägga ner en förmögenhet på en sadel, när jag bara rider 1, kanske 2 ggr i veckan ute i skogen. Samtidigt vill jag såklart att det ska vara en bra sadel för honom.

Är det bäst att köpa tex. en äldre Stubben eller liknande än en tex. ny CH syntetsadel?
De ligger ju i samma pris. För mig var det inte så noga vad jag satt i, huvudsaken är att det är en bra sadel för honom.

SofiaOfSweden
0

Vad det är för sadeln spelar ingen som helst roll, den ska ligga bra på hästen.

Åk till närmsta ridsportsaffär och hör efter sadelutprovare så kan de säkert hjälpa dig (:

Cilla89a
0

Stubben, eller CH, tjaa, det beror ju på vilken som passar, om nån utav dem ens passar, det beror ju på hur hästen ser ut över ryggen..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Nitro
0

Jag menade mest en billig ny sadel jämte en äldre "kvalitetssadel".

Självklart ska den passa hästen.

Alex
0

Jag skulle personligen välja en begagnad kvalitetssadel, så länge den är i bra skick. Då jag har hört alldeles för många historier om billiga sadlar som varit/blivit sneda i bommen osv… Så jag är väldigt skeptisk till såna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89a
0

#3 skulle också välja en begagnad kvalitetssadel, såvida den är bra i stoppning och bommen hel.

Nitro
0

Ja, jag har kikat lite på beg.marknaden. Finns en del sadlar som är nyomstoppade.
Vad kostar det att stoppa om en sadel, om det skulle behövas?

Nitro
0

Nu har jag inte planerat att köpa just denna sadeln, men det är ungefär något sådant jag tänkt mig.
Är det en ok sadel tror ni, förutsatt att den passar hästen?

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=161854

Cilla89a
0

#6 man får nog räkna med 2000 kr för att få den omstoppad.
min sadelutprovare, tar 2900 kr, för omstoppning.

christ
0
Nitro
0

Men jisses. Hur kan de då sälja nyomstoppade sadlar för 1500-2000kr? Jaja, jag får se om jag hittar något fynd. Hur är det med de äldre stubbensadlarna och cutback? Min pålle har en manke som heter duga.

Salo
0

Manskapssadlar är ju kända för att passa de flesta hästar och de är ju oftast inte stoppade utan har "filtpaddar". De kostar från 1000-3000kr.

sus-sharon
0

#8 oj! min sadelmakare tar mellan 500-1000 kr för att stoppa om sadlar.

#10 hör med din närmsta sadelmakare vad man kan räkna med för omstoppning om det skulle behövas.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Nitro
0

#12 Det var ungefär ett sånt pris jag tänkt mig för en omstoppning :)

Cilla89a
0

#12 han är väldigt eftertraktad och duktig.
sen vet jag inte om man alltid slänger stoppningen som suttit i sadeln och sätter in helt ny, det gör min sadelutprovare iaf.

CelsiusT
0

Min pappa (sadelmakare) tar runt 1000-1500:- för en omstoppning, då ingår justering om det behövs. Han åker alltid ut och tittar på hästens rygg, på sadeln när den ligger på hästen, på sadeln när den ligger på hästen med ryttaren i (ryttare är också olika och behöver olika typ av stoppning för att få en bra sits). Det är viktigt att sadelmakaren kollar på hästen och sadeln och även med ryttare i för att veta hur han ska stoppa (det är ju där det ska passa), annars finns det många ställen som tar emot sadlar och stoppar om i butiken, men kollar aldrig på hästen.

Hurivida man tar ut all stoppning eller ej beror på kvaliteten på det som ligger i. Ofta väntar folk alldeles för länge med att stoppa om sina sadlar och då är stoppningen helt kass och allt måste bytas (sämre kvalitet måste bytas oftare). Men ibland så går det att spara delar av det, men oftast blir det knutor m.m. som gör att man byter all stoppning. OBS Alla "sadelmakare" byter inte stoppningen alls, ens om det är knutor i, vissa byter bara delar trots att allt är dåligt - se upp med det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Billiga syntetsadlar är ofta veka i bommen, de kan ligga bra när ingen sitter i och när man sitter upp spretat bomstöden isär och framvalvet lägger sig på manken. Så de billga sorterna är nog bara att rekommendera för rejält lätta ryttare. Om Wintec syntetsadlar har jag hört mycket gott, jag har beställt en sådan själv. Men de är dyrare, 5600 ungefär ny.

Nitro
0

Jag har kikat på lite begagnade sadlar på nätet nu, en Stubben MF special, en Siegfried och även en St Martin.
Svårt att veta vilken som passar hästen bäst, jag tänkte köpa en över internet i alla fall.

Elshira
0

Självklart ska den sadeln som ligger bäst användas! Men om jag fick välja mellan en ny CH sadel och en gammal t.ex stübben som låg lika bra och för samma pris~ så skulle jag tagit Stübben sadeln.

Själv har jag aldrig prövat CH sadlarna men de flesta som köpt den har varit ganska nöjda med sadeln för det befintliga priset =)

Billiga sadlar är inte alltid särskillt mycket sämre! Själv har jag en gammal ponny sadel som är använd i ca 20 år, skulle idag kostat runt tusenlappen eller strax däröver men den ligger kanon, är mjuk att sitta i. Det enda som bärjat ge med sig är en sömm framtill på kåpan men det är ju lätt fixat ^^

Hakuna matata!

Nitro
0

Av de sadlarna jag nämnt i #17, är det någon som har erfarenhet av dom?

Elshira
0

Jag har 2 st Stübben siegfrid hemma - en hoppallround och en dressyr allround. Tycker de båda är kanon och den ena är ca 15 år och den andra snart 30 och ändå lika fina båda två. ^^

Men ska du köpa en Stübben rekomenderar jag en begagnad då de gammla har mocca skoning vid knäna medan de nya har slätt skinn vilket jag tycker ger aningen sämmre fäste men det är ju smaksak, sedan kostar de ju bara en tredjedel eller mindre än de nya xD

Hakuna matata!

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stoppningen är ok på alla dessa sadlar jag kommer räkna upp, vilken skulle ni rekommendera till en travare med hög manke, skickar med en bild.

Stubben siegfrid hopp, 1500:-
Stubben MT special 1500:-
Griffin syntetsadel, utbytbara kåpor 1000:-
St Martin hopp 1500:-

Jag blir totalvirrig. Tungan ute

Gronstedt
0

#21: Det är nästan omöjligt att säga utan att lägga på sadeln och kolla - det är därför det är så jobbigt att handla sadlar på nätet! Jag har en Stübben allround mot dressyr 17,5 tum, bomvidd 29, och en ren allround bomvidd 30. Om du bor i min landsände kan du få prova dem. 29:an är till salu också.

Nitro
0

Ja, jag vet. Tänkte mest på om någon vet hur sadlarna är uppbyggda, för vilken hästtyp de är gjorda för att passa.

Jag bor i Värmland.

Gronstedt
0

Ajdå, jag bor i Västra Götaland, så då funkade inte det. Sadlar kan vara väldigt olika, fast de är av samma modell och storlek, beroende på vilken häst de är stoppade för och har legat till sig på. Speciellt gamla sadlar som har varit med ett tag och kanske stoppats om flera gånger.

Alex
0

#23 Men i Värmland känner jag till ett par sadelmakare, som jag tror även kan prova ut sadlar, om du vill ha hjälp med sånt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst