Fång - vila eller promenader?
Vad anser ni vara bäst för en fånghäst- att stå i sjukhage eller stor hage, helt vila eller promenader?

En fånghäst måste röra på sig,annars stelnar lederna enligt min erfarenhet. Gå gärna på promenader i skogen på mossa. Din häst får också mindre fång om den rör på sig för då har den högre ämningsomsättning och bränner bort mer utav fettet i gräset. Det brukar funka på min shettis.
Det finns inget självklart svar på frågan, det beror på…
Promenader på jämnt underlag är helt okej, förutsatt att hästen inte får mer ont efteråt.

Det är inte min häst utan en shettis i stallet. Veterinär och hovslagare har varit hit och hon verkar inte ha direkt ont. Står och krafsar och tigger mat om hon hör något som prasslar, har stor box och rör sig obehindrat i den (ca 11 kdvm).
Men stallfarbrorn byggde en liten sjukhage, en kvadrat och jag funderar på att göra om den till lite mer långsmal så att hon har chans att röra på sig lite mer. Sedan tar ägaren i sina hästar tidigt på eftermiddagen så jag funderade på att ta en kort promenad med henne då jag kommer på kvällen. De andra hästarna har stora hagar så ett varv i den tar några minuter för henne att komma runt.
#2 - det kan vara en bra idé att inte ha för stor sjukhage så att hon inte börjar springa fram och tillbaka. Sen förutsätter jag givetvis att du diskuterar promenaderna med ägaren.

promenader har hjälpt mycket med vår lille kille, men tänk på att ha ett ständigt mjukt underlag för hästen och promenera den inte längre än 5-10 minuter från början.
om du tröttar ut den så att den hinner börja få ont i fötter och leder får du börja om från noll igen (ev med nån eller ett par dagars vila i hagen innan man provar igen), så se till att ta det försiktigt.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Här hemma får de stå inne tills pullsen och värmen gått bort helt och efter det yttligare ca en vecka (kan väll dock tillägga att ingen av de vi haft varit ridhästar, så huruvida de blivit stelare är inget jag närkt av). Är de väldigt pigga så bärjar vi med lite promenader på väldigt mjukt underlag och annars släpper vi ut dem i volten eler ridpaddocken som även fungerar som rasthagar.
Hakuna matata!