Pris för undersökning på klinik?
Ja, eftersom att Lord visar hälta igen (dock är det nog "bara" en sträckning i bogen) så vill jag åka in till en klinik och göra en grund undersökning på honom. Min ljus-terapeut kommer snart med. Så vi ska höra lite med henne, men jag ska försöka få mamma på lite mer klinik-tankar.
Jag fick tips om en grunundersökning. Vad innebär det? Orkade inte tjaffsa mer med den personen.
Vad innebär det då, och vad ingår det?
Någon klinik i närheten som ni vet ungefär vad det skulle kunna gå på? :)
Det beror ju helt på vad som krävs för att de ska hitta felet, det är omöjligt att säga. Men har du försäkring med fast självrisk så är det ju antagligen bara självrisken du behöver betala, resten bör försäkringsbolaget stå för. På klinik gör de ju dessutom direktreglering, alltså behöver du aldrig lägga ut nåt för det utöver självrisken.
Men beroende på om hästen behöver, röntgas, ultraljudas, behandlas med något osv kan priset variera väldigt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jo, det är sant! Tack! :)
Tja jag har ju Ulltuna som närmaste och där har jag åkt när det behövts. Då är det 2000 kr att bara kliva in genom dörren… Men andra kliniker är väll en aning billigare. Men en grundling undersökning där de bedövar olika delar för att se vart hältan verkligen sitter och böjprov såklart. Kan tänka mig att det skulle kunna gå på runt 5000 kr
Men som Alex säger, ska det röntgas eller göra något annat så stiger priset betydligt tyvärr
Hakuna matata!
#3 2000 kr bara för att kliva in genom dörren? Du betalar väl självrisken där, precis som på alla andra ställen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nej jag har en försäkring med Sveland där allt täcker upp så jag betalar itne en krona om det är ett sjukdomsfall. Men de tar alltså 2000 kr för att man ska få komma in på kliniken och sedan kostar det utöver det veterinären + behandling.
Hakuna matata!
#5 Det låter ju knepigt. Det behövde aldrig jag göra när jag var där. Då betalade jag enbart självrisken.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men det är din försäkring som betalar de 2000 kr ;) Och du betalar i din tur det försäkringen vill ha :)
Hakuna matata!
#7 Haha jaha. Men då kostar det ju inte mer ändå, om försäkringen täcker den kostnaden?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#3 2000 kr? :O är det den "poliavgift" eller "klinikavgift" eller vad dem kallar det?
på huntley dit vi åkt med våra hästar, kostar det bara några hundralappar i denna avgift ;)
snacka om att det skiljer sig..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja att åka till privata kliniker är betydligt billigare! Har fkatiskt inte varit med on ett dyrare ställe på allt än SLU… Men man ska inte klaga -det ligger 40 min bort med transport från mig så behöver man åka in akut så går det relativt fort i.af :)
Hakuna matata!
0: Vad gör en ljus-terapeut?
#11. Vet du vad en IR-terapeut är? Det är nästan likadant förutom att en ljus-terapeut, det ljus som hon för in i hästens kropp (strålar från platter) breddar sig och hamnar på större områden. En IR-terapeut's stålar råk rakt på en linje och behandlar då inte lika stora områden på en gång. Detta är massage, men som tar hans om alla muskler, även dom som är allra längst in i kroppen. Dom mjukar ut och rätar ut dom så dom släpper från varandra (muskelfästerna, har jag för mig) så ska man ta det lugnt par dagar efteråt så dom hinenr hitta tillbaka, för dom blir lite vingliga och får träningsvärk av detta. Detta kan även hjälpa vid annat, som inte handlar om muskler heller.
Så har min ljus-terapeut förklarat det för mig, dock ahr jag säkert glömt något och säkert hört fel ^^

Men är det då inte bättre att satsa på hederlig massage/akupunktur då? Ljusstrålar låter ju lite hokuspokus tycker jag.. Vet dock inget alls inom detta område, hur mycket bevisad effekt har behandlingen?
#13. Detta har mycket god effekt. Hon behandlar min hovslagares hästar med, dom blir så mjuka och fina i kroopen sedan. Späningar släpper osv. Dom har forskat om detta med, min ljus-terapist. Det hjälpte ju Lord. Hon tryckte på akupunktur-punkter och visade. Behandlade, tryckte igen. Mindre ömhet och allt.
Ljus strålar är inget hokus pokus =) Det ger värme i muskulaturen och därmed ökar blodtillfärseln och hästen blir smidigare :) E ungefär lika logiskt som all annan strålning som solarier och rönkten ;)
Hakuna matata!
#15. Tack! Jag vill säga så mycket, men glömmer hälften. ^^