Bärrandsröta/hålvägg
Går det att få bukt på det?
Vad kan man mer göra än att använda
rengör strålen, tjära mm

torra hagar, lilla spray, rengör regelbundet + en bra hovslagare
tvättade med klorin, tjära stänger inne fukten har jag för mig min hovis sa när jag ville tjära min hästs hovar. Torr hage
Vi penslade fiskleverolja på en gammal hingst för 20 år sedan som hade stålröta men vet inte om det är ngt bra tips längre.. om det också kapslar in fukten..
På http://www.pinge.eu/hovrot.htm står det att prognosen är god, och där finns råd också.
Tack alla
Jag är lite tveksam till min hovslagare,
han gröper ur lite i bärranden varje gång,
han vet egentligen inte hur han ska göra
men säger att han inte vill ta för mkt förrens det behövs.
Jag vill ju inte heller att han ska skära i det om det inte behövs.
Annars behandlas det dagligen med rengör strålen (lila) och tjära någon gång/vecka. Skall testa klorin också.

#4 Om jag var osäker på hovisen & h*n oxå var osäker skulle jag fråga h*n vem som jag skulle ta ut… Om hovis inte kunde rekomendera någon skulle jag ringa en lokal veterinär o fråga om vem man kan anlita med kompetens ang hålväggar.
Lycka till.

Tjära är jättebra, men ska bara penslas på när hoven är helt ren och torr. Annars blir det som #2 säger: fukten och smutsen stängs in.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Vi har ett sto med hålväggar i stallet. Hennes hov karvades upp rejält (har bild på kameran) och nu rengjörs "såret" dagligen med en mjuk tandborste. man borstar rent såret och eftertorkar med en ren handduk.
Luft ska komma till så mycket som möjligt. Att bar kraffsa litet i bärranden när det är hålväggar är bara dumt.
Rin lokala vetrinären och fråga om råd eller åk till närmsta ATG-klinik eller hästklinik de har kompetenta och bra hovslagare som är vana vid hålväggar och dylika hovskador/sjukdomar.
Hålväggar orsakas av en organism (minns inte om det var bakterie eller svamp) som äter av hoven vilket ger hålväggarna. Så luft till svampen så dör den i o med uttorkning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack alla
Jag tror inte hästen har hålvägg utan "bara" bärrandsröta,
fast min hovslagare sa att bärrandsröta är ju som en liten början till hålvägg. Skall låta en annan hovslagare kolla hoven, annars får det bli rådfrågan hos veterinären. Hästen är eller har inte varit halt av detta. Men är rädd att det kan bli värre.