Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 14462 ggr
Caspianowner
0

Hovböld

Ni som har erfarenhet av hovböldar. Hur har ni gått till väga.

Det står en häst nu med en ond hov som ägaren säger att hon haft ute veterinären till och han har skrivit ut antibiotika till och nu får hoven värka ut själv.

Är detta möjligen sant att nu får det gå hur det vill ? ?

Molla
0

Det beror väl på hur långt in i hoven bölden sitter. Är den nära vägg eller sula skärs den väl ur. Annars är det inte så mycket man kan göra. Vet att de kan värka ut och pressas ut i kronranden.

Hovbölder är skit!

Alex
0

Har veterinären lokaliserat den? Jag skulle ta ut en hovslagare att kolla på det om jag var du.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
0

" 2

Hästen är inte min.

Nej, veterinären har inte konstaterat vart i hoven bölden finns. Han skrev ut antibiotika och ska ha sagt att det är bara att vänta tills bölden själv kommer ut.

Personligen hade jag aldrig tillåtit detta. Jag hade kontaktat hovslagaren direkt och bett han hjälpa till att få ut skiten, om det hade gått vill säga. Annars hade jag tagit hästen till klinik och så hade de fått öppna upp där.

Men eftersom nu hon fått höra det här från en veterinär så tror hon det här är rätt. Kanske det är så. 

Jag har bara drabbats en gång och det var i 90 talets början. Då skar min hovslagare ut bölden och sen packeterades hoven in. och så bytte man efter ett par dagar.

När min hovslagare hade öppnat upp och skiten rann ut så vips stog min häst med hoven så skönt tillbaka på backen igen.

Här har man bara skrivit ut antibiotika och det får läka ut självt. Är det så man numera gör, det är det jag undrar.

Prata med hästägaren i morse och hon var bekymrad. Jag sa år henne att ringa hovslagaren, men om hon nu gör det vet jag inte.

Alex
0

Nej, jag har varit med om flera hovbölder nyligen, alla har skurits ut av hovslagare eller veterinär. Aldrig att jag skulle vänta ut den så!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

Faktum är att det finns två olika skolor kring detta. Det senaste numera är att inte karva i hoven om det inte är absolut nödvändigt. Risken för följdproblem är större om man skär ut bölden än att den får krypa ut själv. En hov är uppbyggd som en svamp med porer. I dessa kan varet krypa ur självt. Inga öppna sår som kan infekteras då.

Man kan påskynda läkandet av hovbölden lite med ett våtvarmt omslag.

Annars kan man faktiskt låta det läka ut av sig självt.

Alex
0

Men gör antibiotikan så att den kryper ut eller något då?

För att låta en hovböld vara så den istället klättrar uppåt kan ju ge betydligt mindre trevliga konsekvenser…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

# 4

Nu har jag varit hos hästen och det såg f*n illa ut. Så jag tog nu saken i egna händer. Fått tag på en pensinerad hovslagare i utkanten.  En man som har haft tydligen gott rykte om sig av den gamla stammen. sett det mesta som kan ses.

Det var inte en chans att få hennes ordinarie hovslagre att komma. 45 mil bort var han. Min svarar inte. Så det blev att börja jaga runt alla hästägare och plocka deras hovlslagares nummer. SEn hamna jag hos den här.

Helger är f*n. men nu ska det nog bli till det bättre för hästen.

Jag hör av mig och berättar när det är klart där borta.

Tusen
1

#6 Nej, antibiotika använd mot inflamation. Nu är jag ju inte veterinär själv men vad jag förstått är väl hovböld en typ av inflammation. Att karva upp hoven är faktiskt ett operativt ingrepp som endast veterinärer bör göra i nödfall. En hovböld är i allmänhety inte falig för hästem (som en blodblåsa för oss) och som du kanske vet så bör man inte ta hål på blodblåsor heller (på människor).Flört

Att ta steget att skära upp hoven är en ingrepp som inte skall tas till i första taget.

Alex
0

Nej, kanske inte farlig, men den gör ju uppenbarligen extremt ont och det krävs ju större ingrepp ju större och längre upp i benet den går.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen
0

Visst gör det ont. Men om man vill kan man ge lite smärtstillande i så fall. I allmänhet kryper en hovböld ut i kronranden. Kryper inflamationen högre upp är det ju inte längre en hovböld.Flört

Caspianowner
0

Hästen går i hagen på ALLA 4 fötterna. Ägarinnan är glad, men trött. ( Hon har varit öppe hela natten hos sin häst)

Hovslagaren kommer ut igen imorgon för att hjälpa henne med nytt omlägg. Han vill vara säker på att hon ska klara av att lägga om  nya paket.

Nu ska hon snart ta in hästen, sen ska hon gå till säng, hon har som hon sa aldrig varit så rädd i hela sitt liv.

Bölden ska ha suttit bra till. Han hade inte behövt egentligen göra mycket för att det skulle komma ut.

Antibiotika har hon ju redan fått till hästen, så det ska hon fortsätta ge.

Själv är jag bara glad att det nu är över.

AnnaLundin
0

#8 - nu är du ute på cykeltur.

Antibiotika används mot infektion = orsakat av bakterier.

En hovböld är både en infektion och en inflammation, orsakad av infektionen. Och faktum är att det är svårt eller omöjligt att nå bakteriehärden i hoven med invärtes antibiotika.

Att karva upp hoven är en form av operativt ingrepp och hovslagare FÅR öppna upp hovbölder och karva så långt det går innan de når kötthoven och det börjar blöda.

Och nej, det går inte att jämföra en hovböld med en blodblåsa. Det som är någorlunda jämförbart med en blodblåsa kallas ofta för stengalla och är just en blödning i hoven.

En hovböld är en varfylld böld inuti hoven, en rejäl infektion och det finns en hel del komplikationer som kan följa efter en hovböld. Dels kan den sprida sig i princip runt hela hoven. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att öppna bölder där hela sulan varit underminerad av bölden och även en bit upp mot hovväggarna. DET var inte roligt. Och innan någon nu skriker - de första så stora bölderna jag var med om var när jag gjorde min hovslagarpraktik med klinikhovslagaren på Ultuna, den senaste gjorde jag faktiskt på uppdrag av den lokala hästkliniken - de bad mig göra det, av någon anledning (som jag inte minns nu, det är rätt länge sedan)

Det som också kan hända om man har riktig otur är att inflammationen sprider sig upp till hovbenet.

Smex
0

och om det går på hovbenet så blir det hovbents rotaion (stavning?) som min häst fick efter ett antal hovbölder som inte fick skötas bättre. De två första garvade hovslagaren ut. De resterande 3-5 stycken fick sitta kvar och ja….

dit med en hovslagare som ska karva ur. Jag pratar ALDRIG med en veterinär när det handlar om hästens hovar. Där tar man till hovslagare som är utbildad att ha bäst koll på hovarna!

Tusen
0

#12 Du har säkert rätt men det senaste jag hörde var att man INTE ska karva i hoven vid hovböd. Det är mycket värre i allmänhet.

Gronstedt
0

#14: Var har du hört det?

Tusen
0

#15 Var på en föreläsning om hovvård för ett par år sedan, på Bidermans, där man bl.a. pratade om/med hovslagaren som var med på TV-programmet "Veterinärerna". Han ondgjorde sig över sig själv att han i ett av programmen karvade upp en stor del av hoven. Dessutom är både vår hovslagare och veterinär inne på samma linje. "Karva inte i första skedet utan försök hålla hoven hel." det är vad det budskapet de har.

Men det är väl som med allt annat-olika läror. Men jag tror att detta kommer att bli allt vanligare. Glad

Caspianowner
0

Jag kan meddela att hästen såg nästan prima ut i morse. Tog mig en tur dit efter frukosten och han stod och åt så fint i hagen. Han hade blivit nyligen utsläppt. gick på ALLA 4. paketet runt hoven såg helt ut.

Hovslagaren kommer ut igen runt 18.00  ikväll och ser hur det ser ut och visar henne samtidigt hur hon ska paketera.

Har sen talat med några som har egna erfarenheter. INGEN av de 4 jag talat med har låtit bölderna fått komma ut av sig självt. Samtliga deras 4 har blivit återställda, inga komplikationer ska ha kommit till.

Min häst som jag har kvar än idag som fick genomgå en hovböld på 90 talets början som öppnades upp så det fick rinna ut, blev helt bra. Han lever än idag i min ägo. 

Man får bara hoppas innerligt nu att det går minst lika bra för honom här. att inga komplikationer tillstöter.

Gronstedt
0

Det måste ju till smärtlindring av kraftigaste slag, och varför ska man utsätta hästen för det när det (ofta) är så enkelt att avlasta smärtpunkten? Resonemanget verkar lite konstigt. Mediciner är inte bara att tratta i, de har många olika följdverkningar. Inte minst att en kraftigt smärtlindrad häst kan göra sig illa på alla möjliga sätt.

Molla
1

Hur man behandlar hovbölden beror ju helt på hur mycket symtom hästen visar. Varför karva upp en hov om hästen småhaltar? Eller tvärt om, låta en häst vara om den är blockhalt… Ni förstår.

AnnaLundin
0

Man bör aldrig karva i hoven om man inte är helt säker på att där finns en böld.

Däremot kan jag inte se någon orsak till att låta bli att skära bort allt underminerat horn, men det krävs att man gör rätt efteråt också - det behövs en rejäl gipsplugg i hålet (om det är stort) för att motverka läderhudsframfall, tills det har bildats ett lager nytt friskt horn på läderhuden.

Tusen
0

Fast en liten böld är väl rätt onödig att skära i speciellt om den sitter långt in. Läker hovbölden ut av sig självt är ju hoven hel och hästen kan användas utan problem direkt. Våtvarma omslag kan väl aldrig vara fel.

AnnaLundin
0

#21 - beror ju på vad du menar med "långt in". Bölden sitter alltid mellan hornet och läderhuden… Sitter den i sulan är den lätt att komma åt, men sitter den under hovväggen kan det vara betydligt mer besvärligt att komma åt. Man undviker helst att skära sönder hovväggen för att komma åt en böld, om den inte är gigantisk. Däremot ser jag ingen anledning att låta bli att öppna en böld so sitter under sulan.

Risken med att låta hovbölden läka ut av sig själv är att bakterierna äter sig vidare och skapar nya bölder. Bölden kan också hinna växa sig VÄLDIGT stor innan den ens tänker tanken att börja "läka ut". Och, som sagt, hovbensostit (inflammation i hovbenet om jag nämnt ovan) är inte att leka med…