Hästar och smällare
Är era hästar rädda för smällare? Ska ni göra når särskilt för att hålla dom lugna?
Vet inte hur min d-poony kommer reagera.. han blir toppad av det mesta. Och det värsta är att jag ska vara med kompisar och kommer inte vara hemma, mina föräldrar är ju förstås hemma men Casanova litar och har mkt större respekt för mig.. fast jag tror knappast det har någon betydelse om han blir nervös.

mina kommer in lite tidigare, sen ska jag täcka alla fönstren och de har radion på inatt….

#1 så tänkte jag också göra, och så ha full belysning på så att de inte ser ljuset lika tydligt.
Men det hjälper väl inte att stoppa bomull ed. i öronen på dom? Spec. om de aldrig haft det förut…

#2 tänkte me på bomull i öronen men tro min blit irriterade å säkert få utt de me… ;-) de har inte heller haft de innan…
Rosmarie låter alla hästarna va ute tills det är färdig att smälla hon. Dom håller sig mycket lugnare enligt hennes erfarenheter, när dom kan SE det som smäller. Sen, en fördel till.. OM det nu mot all förmodning skulle flyga inn en rakett i höet/stallet och det börjar brinna.. så är hästarna redan ute :) Stor fördel för brannrädda mig tycker jag! Hon stannar ju självklart hemma och håller koll på hästarna, hon ser alla från köksfönstret så hon håller översikt. Om någon skulle bli aldeles för uppskrämt tar hon inn dom, men hon berätta att förra nyårsafton (min första med Nikita som häst) så lyfte Nikita huvudet när hon skvatt på första smällen. Sen stog hon och kikade på fyrverkeriet några minuter och sen strunta hon i det.
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

man kan ju sätta bomull i öronen och sedan sätta på flughuvor (såna för öronen).
brago och oskar reagerar på smällarna, det märkte jag igår när sambon smällde ngr. calippo tycker inte alls om det, men eftersom jag inte har honom hemma så kan jag inte svara för hur han reagerar ikväll.

min shettis bryr sig inte ett dugg. mammas nya häst är cool så jag tror inte att han bryr sig, han bryr sig inte om det åskar så att marken skakar han bara står och sover.

Klart dom blir rädda ifall dom ser ljusskenet också från smällarna. Men jag har bett grannen att inte smälla förra året så jag hoppas dom förstår att det gäller även i år. Gobban höll ju på att dö för mig då kommer jag ihåg. Han rullade med ögonen och slängde sig mot väggen och bara ville springa ut. Han var så orolig så jag kunde inte ens gå in till honom. Han såg mig inte ens.
Men innan tolvslaget går jag ner och tänder, sätter på radion och ger dom extra hö så dom inte märker så mycket. Synd bara att man inte kan stänga stalldörren pga värmen ute. Det blir skitvarmt om man stänger när det är plusgrader ute. 7 hästar värmer rätt så rejält.
varit med om hästar som slagit sönder sej i boxarna. Mina är ute. Då är dom lugnare.
Våra bryr sig inte ett skvatt :P Så vi smäller :)
Om man inte hetsar up psig själv så blir inte hästarna direkt rädda heller.
Förr aåret stod jag emd min ena travare ute på gårdsplanen med långt grimskaft för hon höll på att ha ihjäl sig i boxen, men då jag stod och vilade lugnt o sansat så lugnade hon sig, efter en 20-30 min stod hon stilla men ryckte till vid varje smäll.
Ljusskenen är inte farliga.
I regel tar det 3-5 gånger för att något läskigt ska bli oläskigt fö ren häst. om ledaren då är cool, så varför ska inte resten vara coola?
Jag tror att hästarna är säkrare ute än inne där dom kan se vad som händer, för sätter dom smällen i samband emd ljuset och sedan lär sig att det itne är farligt så är biffen klar…. då blir dom inte rädda för smällare nästa år.
Sen ska jag ju skottträna harry. Ska man på medletidsveckor o dyl där dom smälleremd kanoner så går det itne att ha en häst som blir livrädd för minsta lilla kinapuff.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har satt på radion, gett hästarna hö o så har jag tänt lite i stallet.
Det funkar jättebra, det är nog jag som är mest orolig (för hästarna), men dom e helt lugna…. ; )

#4 våra grannar (till idioter) har skjutit på dan nån gång, o denna gång kvällen innan. Hästarna fick panik och sprang som galningar i hagen, fick sår på benen tom…
Jag kan berätta att mina pållar har vatt lugna, Casanova blev lite nervös… men eftersom Lippe inte brydde sig ett skit och tuggade vidare på sitt hö smittade han av sig på Casanova. :P
Tror inte mina reagerade nämnvärt (det har smällt när vi varit ute och kört och då reagerade bara Lolly på en visslande sak, men inte mer än att hon viftade på öronen) De fick dock gå in tidigare än vanligt (ca halv sju) eftersom vi skulle iväg.

samma som shirley här, men jag lämnade tänt i stallet med när jag tagit in dem.
jag tror inte hästarna i stallet bryr sig nämvärt, dom bor ju som sagt var på ett militärområde, plus en liten flygplats, det smäller rätt ofta, och flyger massa saker i luften…hihi.

vet inte hur de reagerar, men tror det är ganska lugnt. Det såg ut som vanligt i boxen då jag mockade. Verkade som han sovit där han brukar, inte sprungit runt eller några nervösa lösbajs högar
Har bara ett par inhyrda hästar som ännu inte vant sig vid smällar och tjut så de var lite svettiga, mina är så trygga i sig själva för jag utsatt de för de mesta ljud och syn upplevelser man kan tänka sig.