Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1202 ggr
Scandi
0

Analys på hö

Var och hämtade höet igår och fick då reda på att balarna kommer ifrån olika åkrar. Hur funkar det då med analys? Är det än lönt att skicka in en analys? För övrigt så såg höet mkt fint ut och bonden sa att det var bra hö  år att det brukar vara bra.

Cilla89a
0

Jag hade nog tagit analys ändå, ta några enstaka strån från väldigt många balar.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Scandi
0

vilka är bäst att skicka till?

Cilla89a
0

jag skickar alltid till analycen, fast nu fick jag veta att dem bytat namn?
jag analyserade inte alls förra året, och detta året så blir det troligen inte heller analys.

Scandi
0

oki sist jag skickade in och fick foderstat så var det som att kasta pengarna i sjön.. stämde inte för fem öre.. så eli rasade i vikt.. Eftersom han bara ville äta mellan 8-10 kg hö per dag fick jag öka på och ge han kornkross och lusern efter att ha ökat kornkrossen till 2kg och lusernen till 3-4kg så blev han jätte fin i hullet igen. Sedan fick han Hö och 1.5-2kg sport + lite lusern och det höll han sig också fint på innan betet.. Men kan ju vara bra att ha ngt värde att titta på. Förra årets hö var inte så dåligt men inte tillräckligt bra för eli tydligen..: 8.6mj och 45g protein.

Cilla89a
0

#4 visst, hästar är ju individer och även om allt stämmer siffermässigt på ett papper, så är det ju inte alltid det funkar i praktiken..
men som du säger är det ju alltid bra att ha ett ungefärligt värde, speciellt miniraler kan jag tycka, och nu eftersom du vet att Eli behöver ha ganska ordentligt med protein och energi, så visar analysen lite taskiga siffror så vet du ju att du måste komplettera med annat, och då slipper du ju vänta på att ha tunnar ur, eller blir fet, för du inte vet värdet i grovfodret.

Scandi
0

ja precis.. ska bara välja vart jag ska skicka det.. ska se om jag hittar några olika