Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 3291 ggr
Luva
0

Vad är rätt?

Jag undrar om man har rätt att flytta på en häst från en box utan ägarens vetskap?

perlino
0

Du får gärna specificera det lite mer, men nej, jag skulle bli tokig om någon flyttade min häst utan att jag vet om det.

Luva
0

Jag står i en delad box och ställde in min häst och tänkte ha honom inne på natten, då ingen annan häst stog ute när jag var i stallet.

Sen kom den som jag delar box med (tyvärr går inte hästarna ihop så de kan ej stå i boxen tillsammans) och hon hade varit och tävlat och ska tävla i morgon, hon släpte ut min häst och ställde in sin utan att ringa och säga något.

satin
0

Fanns det ingen annan box ledig till henne?
Hur är det avtalat att ni ska använda den när ni är 2 om 1 box?
Fast oavsett är det inte ok att ta ut din häst utan att kontakta dig tycker jag.

perlino
0

#2 Det tycker jag är helt oacceptabelt, h*n skulle ha ringt och frågat innan.

dijete
0

Jag håller med ovan, Din häst är ju inte hans/hennes häst. Bara för att h*n ska tävla ger det inte det h*n rätten till boxen. Du tog ju den först. Tänk om din häst var sjuk och h*n släppte ut den sådär. Det där var oerhört dumt gjort.

LinaN
0

Vissa uppstallningsavtal så har STALLÄGAREN rätt att flytta hästen till en likvärdig box utan ägarens vetskap. Men då står det i uppstallningsavtalet.

Hur ska ni lösa installningen i höst/vinter om hästarna inte kan gå ihopa i boxen och hur stor är boxen?! om man kan ha två hästar i den? Tänk på att boxen enligt lag då måste vara minst 18 kvadratmeter!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

AnnaLundin
0

Det jag kan tycka är fel är att två personer delar på en box utan att varken ha kommit överens om hur man ska göra vid såna här tillfällen eller att ha någon plan för vem som ska ha boxen när. Det lär ju inte vara sista gången detta inträffar…

Vad jag inte förstår är hur det alls funkar att "dela box" med någon - varför gör man så?

AusaBausa
0

nej det tycker itne jag man har rätt till utan att meddelat ägaren till hästen först.

En häst inne nattetid och den andre inne på dagen eller!?!

Luva
0

Våra hästar går igentligen ute dygnet om fram till november och en annan hyresgäst ska flytta asp (har 1 månad på sig).

Boxarna är stora, men har ingen aning om måtten.

Jag sms:ade stallägaren och kollade om hon hade get henne tillstånd att flytta på min häst, men hon svarde att hon hade sagt att hon skulle ringa mig.

HannaT
0

Har ni bara en box? Om hästarna går ute kunde hon ställt sin häst i en annan box?

I vilket fall var det ju dålig stil av tjejen/kvinnan som flyttade på din häst. Hästen kunde ju tex ha varit skadad och behövt stå i boxvila. Man hör alltid med ägaren först.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

tantnett
0

Säger som dom övriga, det finns väl fler boxar i stallet?

Jag är av åsikten att det är en oskriven lag att man inte ändrar något hos en annans häst utan att talat med ägaren först.

Sen släpper man väl aldrig ut en häst att gå helt ensam???

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zadeira
0

Oavsett hur många boxar det finns och vad ni har för regler som delar på samma box så är det inte OK att släppa ut din häst i hagen utan att fråga dig först, bara för att hon vill ha boxen.

Jag hade tagit upp detta med både tjejen det berör och stallägaren, kanske ha ett litet möte ni tre. Som andra säger fanns det kanske en anledning till att din stod inne. Jag hade krävt en bra förklaring och krävt att det inte hände igen! Jag vill kunna lita på att förändringar angående min häst och stallplats meddelas mig INNAN det görs, eventuellet vid akuta fall att det meddelades så fort som möjligt.

Lorita
0

Om man vänder på det, är det rätt att ockupera en box? Din häst var ju inte skadad och hon borde ha lika stor rätt till boxen som vad du har.

Hon behövde ju också boxen och att åka tidigt på en tävling och ha haft hästen ute på natten det känns ju inte riktigt bra.

Sen fattar jag inte stallägaren som hyr ut en box mer än vad det finns och sen inte lösa det med sällskap för din häst under natten. Ni har ju tur att hösten har varit så mild det är oktober på torsdag och det är normalt en vinter månad i hela landet.

Det stora felet är att ni delar box inte att hon flyttat din häst, hon behövde faktiskt boxen mer än din friska häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zadeira
0

#13 Man måste väl ändå då höra med den andra boxdelaren om man kan flytta dennes häst, och inte bara göra det på eget bevåg bara för att man behöver boxen själv? Då får man ju kommunicera med varandra så att båda VET att "idag behöver jag boxen för jag ska tävla".

Denna kommentar har tagits bort.
Lorita
0

I mina ögon så är det stallägaren som skapat problemet och skulle lösa det, det riktiga skulle vara om båda hästarna fick stå inne och inte.

Sen om man delar box så måste båda prat med varandra även den som tar boxen först bör kontakt den andra hästägaren innan man tar boxen.

AnnaLundin
0

#13 - oktober är inte någon vintermånad i hela landet, här där jag bor händer det möjligen vart tionde år att det kommer några snöflingor sista veckan i oktober. Mina hästar har inte gått in nattetid i oktober de senaste 10 åren, mer än möjligen någon enstaka natt om det varit ihållande nederbörd.

Lorita
0

#17 oktober är en månad då man har stall hästar på stall normalt och i år har det varit väldig varmt. Mina går på lösdrift så dom åker aldrig in.

Jag bor i GBG och om man räknar vinter som snö då är julafton på hösten, normalt här Skäms för mig är vinter regn och rusk, den börjar när gräset slutar växa och än klipper vi gräsmattan Skrattande

I oktober kan man inte kalkylera med att det är fint väder och att hästarna inte ska stå på stall (man nu har stall hästar)

Och om jag uppfattade det hela rätt så står alla hästar inne på natten utom den som tar boxen sist. Lite hela havet stormar principen åker du och tävlar får du ingen box för jag kommer först…

Luva
0

Saken är att hon bara släppte ut min häst för hon ville ha sin inne, utan att kolla anledningen med mig varför han står inne. Min häst har inte stått inne något under hela hösten, vilket hennes har några gg, så nej jag brukar inte ocupera boxen.

Det fanns en ledig box i en annan stallbyggnad.

Som tur var hade en annan ägare släppt ut sin häst så min inte behövde gå själv, men jag tycker att det är dåligt att hon inte kan ringa.

Lorita
0

#19 jag håller med om att det är dåligt att inte ringa, hur sent hon nu var hemma.

men fortfarande tycker jag stallet gör del som låter två hästar dela på en box, tänk om båda skadar sig samtidigt

tantnett
0

Jag kan mycket väl förstå bägges behov av boxen i detta läge.

Men som sagt ett tel.samtal hade varit på sin plats i detta läge. Det hade inte tagit h*n en minut att ringa det samtalet.

Tycker att du i lugn och ro skall ta en diskussion med "boxdelaren", där du talar om att du tog illa vid dig att hon inte kontaktade dig.

Viktigt för er bägge är att ni kan ha en dialog er emellan. Är hon mycket på tävlingar bör hon ju kunna i god tid tala om för dig när hon önskar boxen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

satin
0

#13 Men herregud hon som släppte ut hästen
visste väl inte av vilken anledning ts häst stod inne.
Den kunde ju mkt väl varit sjuk.
Man ringer först!!!

LinaN
0

Man ringer först, oavsett vad.

Vi hade en häst i somras som stod med bandage ovanför hasen, men när jag skulle ut till min häst på betet så såg jag att bandaget glidit ner och stasat benet.

Jag ringde hästögaren och sa till henne att "nu tar jag av bandaget för det har stasat benet på hästen." hade hon sagt åt mig då att låta det vara hade jag gjort det. Hade jag inte fått tag på henne hade jag antingen pratat in ett meddelande på telesvaren eller skickat ett SMS där jag meddelat "tog av bandaget då det stasade hästens ben." JAG hade aldrig med gott samvete kunnat gå förbi hästen med ett stasat ben.

Man hör ALLTID efter med hästägaren om man ska göra något med någon annans häst. Enda undantaget är om hästens liv är i fara. Då är vetrinären första prio och att rädda hästen. Ägaren kommer i andra hand.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.