En liten fundering
Trots att jag utfodrar flera hästar om dagen, kan jag inte låta bli att undra över alla er som skriver " jag ger så och så många kilo ensilage/hösilage per dag" Hur vet ni att ni ger t.ex 4 kg ensilage?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

väger med en våg kanske ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag kan ju berätta lite om hur det funkar i militärens stall :)
Vi har vågar som ska väga på 0,1kg, men det gör dom verkligen inte. Så i teorin ska hästarna max få +-0,1kg… Efter två dar körde vi som ridit förut på känn :p

har man hållt på ett tag med hösilage så känner man oftast hur mkt det är. det går på vana..
… 1kg hit eller dit… ;)

Jag har alltid gått på känsla och sunt förnuft , min famn är min våg, men en del säger att hästen får t.ex 3kg på morgonen och 4kg på kvällen, det är det jag menar, ingen kan ge så exakt utan att väga,

För många år sen gjorde någon ett test på flera personer som sa att de körde på känn och det skiljde upp till fem kilo på en giva.
Mina har fri tillgång så jag slipper problemet med att väga!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Väger. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

använder våg

En hö våg = )

väger än så länge, har inte lärt känna hösilaget än ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

väger.
man tar ju på känn men väger för säkerhets skull.
Jag gör varken eller nu, det är stallvärden som fodrar o med tanke på omfånget på harrys mage så får han mer än väl med hö :P
Funderar på att dra ner p kraftfodret nu när jag ska börja tömköra på riktigt igen…… dags att han lär sig skillnad på höger o vänster tömtag.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Eftersom vi köper in ett visst mycket kg hö per häst så får alla i stallet väga sitt hö. Vi har IKEA påsar och en våg där höet ligger. Var och en gör iording hö åt sina hästar och då väger allt.
Jag tex som köper in allt hö måste ju efter en analys räkna ut hur mycket tex Gejsa äter. Hon får nu denna vinter 7 kg per dag. Då räknar jag 7x30 dagar är 210 kg per månad x tex sep-sista maj är 9 månader är 1890 kg för bara Gejsa. Sedan lägger vi till mellan 100-200 kg extra per häst. Är då 2090 kg. Sedan plussar jag ihop alla hästars kg och så beställer jag hö. Då får ju ingen ta tex 3 kg extra varje dag för då räcker ju inte höet. Förstår du mig?
Jag väger med våg :)
vi väger. jag fodrar dock så ofta att jag har som en inbyggd våg i armen och känner ändå. kontrollväger ibalnd för att testa mig själv, men har aldrig haft fel.. men i övrigt så väger vi.

Vi har "vanligt" hö som kommer från åkern hmm det gör ju allt hö. men hö på balan rektangulara sådana. De är ju uppdelade i kakor. så vå ger våra hästar 5 kako per kväll.. 1 kaka väger ca 1 kg.
Finns våg.

#13 har du ingen marginal? Om något hö skulle bli dåligt? Mina hästar får fritt med hö, och skulle det ta slut så får jag köpa mer, jag vet hur mycket som brukar gå åt med lite marginal på en vinter.

#18# jag har så bra bonde att hittar jag mögel så får jag en ny. Men mitt hö är inplastat så vi hittar inte så ofta något fel. Självklart skulle jag göra annorlunda om jag bara hade mina egna hästar här hemma. Men nu har jag inackorderingar och dom får ta så mycket som dom har betalat för.

Vi vägde förrut. Men nu slänger jag in igen så att de alltid har mer än de äter upp på en natt. Och även i hagen har de alltid fri tillgång. Så jag kan absolut inte säga hur mycket mina töser äter för. När höet minskar åker vi och köper mer ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
vi köper av stallägaren och väger allt hö med hövåg.

väger mitt hösilage. lättare då att göra någon ändring i foderstaten när man vet vad de äter….

Jag väger allt hö innan jag ger till hästarna.

Slänger bara in en rejäl hög morgon och kväll. I hagen på morgonen får hästarna en höbal var. det är ca 8 kg, men de är två hästar i hagen så en kanske äter 10 kg medan den andre äter 6 kg. Sedan får han en så pass stor hög på kvällen att det ligger några tussar kvar på morgonen.
Tycker att hästarna o framförallt harry får förlitet hö i hagen…. dom är tre hästar som får dela på 1 bal om 8-15 kg….. blir itne mycket….
Men han verkar iaf få tillräckligt så sett på kvällarna att han ite magrar iaf :D Men sen är jag itne heller säker på om han käkar av halmen han står på….. ska bli mycket lättare nu när man flyttar o kan kontrollera sånt själv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Lite svårt med vad varje häst får ändå om man fodrar alla ute i samma hage. Då stämmer det inte ändå när de vallar runt och äter i varandras högar. Jag kör på känsla, huvudsaken för mig är att hästarna inte får för lite stråfoder. Ska man göra en riktigt ordentlig foderstat så måste höet/hösilaget ändå analyserat, annars är det ju omöjligt att ställa foderstat. Har just nu så bra hö att jag inte behöver tillföra mer än lite mineraler till de hästarna som går här som fritidshästar och rids 4-5 dagar i veckan. Bara stråfoder så långt det går = Vad jag anser är bra för en häst.

väger det:)
Jag väger allt…
Jag väger upp det i IKEA kassar, förutom det hon får ute ihagen…Utan jag gissar vad som är rimligt att hon äter där..
Jag kör på känn i en IKEA påse…

Kör på känn, de gånger jag vägt har det i regel ändå alltid stämt. Med tiden lär man sig att känna hur mycket det väger.

Till mina hästar som står inne på natten har jag alltid gått på känn, dom får så mycket att det alltid ligger kvar en del på morgonen, m.a.o så mycket dom orkar o vill äta, dom som går på lösdrift har alltid flera hela ensilagebaler att äta ur, är aldrig hungriga, när vi kör ut en ny bal, står dom flesta bara o glor, precis som om dom tänker " en till !! igen!! "
#19: "Men nu har jag inackorderingar och dom får ta så mycket som dom har betalat för."
Bara en fråga av ren nyfikenhet - betalar dina inackorderingar olika mycket beroende på fodermängd, eller samma oavsett?
Tycker det är intressant. I vårt stall finns det flera hästar/ponnier som äter rätt lite, medan min tjej käkar på rätt bra.. vi har samma stallhyra, och det är givetvis bra =)

#34# Läs mitt inlägg #13#.
Vi räknar ut hur mycket varje häst äter. Självklart betalar dom bara för vad deras häst äter och 100-200 kg per häst extra för svinn och så.

man brukar väl betala mindre för en ponny när man har de inackoderade? jag betalade 1000:-/mån för tosan o då fick jag hur mkt hösilage som helst. hade jag hft en ponny (funderade ju på att köpa oskar då) så hade jag fått betala 800:-

Jag tar ju en hyra och då ingår in- ut släpp och 4 ggr matning per dag. Ska man mocka så tar vi 40 kr extra per dag. Sedan köper vi in hö och halm tillsammans.
#35: jag läser inlägg 13, men förstod inte hur det svarade på min fråga ;D men nu vet jag, trodde att hö ingick i stallhyran.
Lisette: Här i trakten tror jag att de allra flesta betalar lika mycket i stallhyta, oavsett vilken typ av häst/ponny de har.. Tycker att det är rimligt i vårt stall där alla hästarna har fri tillgång till hösilage i hagen. Då jämnar det liksom ut sig.. =)
… kan ju tillägga att minstingen i stallet är en maxad D-pnooy (ej slutmätt) så skillnaderna är inte särskilt stora i vårt gäng =)