Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1505 ggr
Yazmine
0

Vart vänder jag mig ?

Har en varmblodstravare som jag inte har pass vart ska jag vända mig ?Han är inte någon registrerad travare,och inga sifror på halsen,Snälla hjälp mig vet inte hur jag ska göra.Fundersam

elin
0

ridtravar föreningen kanske?

/Elin

Tarek
0

ring till stc i Stockholm. Det är dom som har hand om sånt

08-6272000

Sisikarlstad
0

Det beror på vart du bor!!! Jag skriver ut diagram till hästpass men jag bor ju i Värmland! Annars kan du ringa STC eller gå in på deras hemsida under hästpass så finns det en lista på oss GODKÄNDA ID_Kontrollanter!

Yazmine
0

Hittade hästpassblanketer gäller dem bara för travare som är registrerade eller kan jag beställa dem också ?

lisette
0

hade jag varit som dig hade jag registrerat honom i svehast som en korsning istället. finns ju ingen anledning att hålla på med STC och få honom frysmärkt.

Pheobe
0

ring en chipmärkare. du behöver inte säga det är en travare. kan lika bra vara en korsning om den inte är märkt och har papper

Yazmine
0

Okej ,kan jag rega honom som svensk ridhäst vet inte om det finns nåt sånt ?

Mangis
0

Jag tycker inte det finns någon anledning att inte försöka få honom registrerad hos STC om du nu vet att det är en travare (hur du nu vet det). Travare är avlade för annat än ridsport och har ofta andra förutsättningar för ridning. Hos Svenska Ridtravarföreningen kan du få mkt tips och råd samt möjlighet till träning, tävling och annat på en lägre nivå. Få travare når längre än lokal nivå på SvRF:s tävlingar. Å andra sidan kan det kanske bli lite svårt att få honom reggad… Men hör med STC så du vet vilka möjligheter som finns!

Lorita
0

Har du kollat att han inte är tatuerar i överläppen, många varmblod är det Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Yazmine
0

#8 Att jag vet att han är travare är för att hans föräldrar är det. #9 Han är inte tatuerad nån stans för han vet inte vad travbana är för nåt inte inkörd heller.Om man regar honom som travare,frysmärker dem han då eller ?Och en annan fråga när dem dna testar hästarna kostar inte det rätt mycket ?eller blir det biligare när man vet vad för hingst han är efter ?Dum fråga kanske Fundersam

lisette
0

#10 bara för att han inte är inkörd och inte vet vad en bana är för något så betyder det inte att han inte skulle kunna vara märkt. många travare blir märkta som åringar och sedan händer det inte mer med hästarna.

Yazmine
0

Men hur ser den märkningen ut??

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här ser du den precis under manen. den kan vara svår att se, men sitter alltid (har jag för mig) på höger sida på halsen. man får ibland raka för att se att där är siffor.

Yazmine
0

Jag vet att han inte har några sifror på halsen ,men jag undrar hur tatueringen på överläppen ser ut ??

lisette
0

aha.. :D det kan jag inte svara på. ;) har faktiskt aldrig hört talas om det.

Yazmine
0

Nä jag vet inte om jag vill att han ska ha dem där sifrorna på halsen,tycker inte att det är snygt.Och märkningen under läppen var ju bara hästar från usa och därifrån kommer han inte utan från Vena i småland =)

lisette
0

haha jamen titta, det var ju det vi sa! :D

regga du honom som korsning och strunta i frysmärkningen! tror dessutom det kan bli ganska kostsamt om du skulle fixat hos STC.

Yazmine
0

Men nu vet jag inte hur jag ska göra måste nog gå och sova på saken,fast jag blir nog inte klokare för det,men det låter ju bättre i allafall =)

Men korsning behöver jag säga vilken i så fall eller räker det att jag inte har hans stam ?

lisette
0

läs lite här så blir du kanske klokare? ;)

när jag skickade in bragos o oskars pass så fyllde jag inte i ngn stam.

lisette
0

det är det som heter grundpass du ska läsa om..