Maten flyger ur krubban!!!
Hej!
behöver råd från er! Yrla har hittills fått ca 2 kg lusern hackad strå varje dag. Detta har jag försökt blanda med hennes övriga kraftfoder, bl.a kornkross och betfor. Men jag har upptäckt att hon puttar ut en massa ur krubban, längs sidorna, för att komma åt det godaste - vilket slöseri, i halmen gör ju maten ingen nytta!
Köpte i veckan lusernpellets istället, som jag blötte upp och blandade väl med kraftfodret. men igår kväll såg jag att hon gjorde exakt samma sak, även om inte riiktigt lika mycket åkte ur krubban.
har ni något tips på hur man förhindrar hästen från att puta ut mat ur krubban?
OT-fråga - är 1 kg lusern hackad strå = 1 kg lusernpellets?
Mvh Tessan

använda en krubba med kant
en hink på golvet med drällkant.
funderar på det själv till min dräll-pelle son också har ur sin mat

stenar i krubban funkar med.. typ kullerstenar eller så. får dom dessutom att äta långsammare.
1 kg lusernhakk = inte en kilo pellets i alla fall, inte är jag helt säker men jag har för mig att lusernpellets är mer koncentrerat. borde stå på förpakningen hur mycket du behöver.
Ang att hästen prutar runt och sprider maten för att komma till det godaste.. jag har upplevd själv att lusern hakk/pellets är nåt hästarna inte alltid tycker så bra om. Dom jag kjänner som gjett lusern har löst det med att blöta fodret och ha i melasse.. :)
Annars tycker jag foderhink med anti-spill kant lyder bra!
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Så gör två av mina hästar med när det är strå. Men jag strör höet under krubban så allt hamnar på höet. När dom ätit klart i krubban går dom till höet där mer strå finns som dom äter upp direkt. Iaf gör mina så.
Min gubbe slafsar ner på väggen ovanför och runt krubban. Får skura där ofta. Men han puttar inte ut maten iaf.
Hade en häst på foder som slabbade tusen! på något sätt så sög hanut allt vatten ur betforen o sen målade han boxväggarna med slabbvattnet sen, o på nätternas tod han o slickade i sig det från väggarna……
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 kul häst! haha
Vi har en häst på stallet som har ont i ryggen och nacken så han vill inte stå och äta ur krubban så vi häller allt över höt och så har vi en platta under höt så att det inte hamnar under halmen. Ibland lägger vi bara kraftfodret på plattan.
Har nu bytt från hackad strå till lusernpellets och icke att det fungerar bättre… grr.
Kanske är det dumt att krångla med det, när det uppenbarligen inte är särskilt aptitligt för hästen, men jag har hört så mycket gott om lusern så det är synd att behöva sluta med det. Funderar annars på att köpa hackad strå igen och ge i separat hink som alltid står i boxen, så får Yrla äta när och om hon vill, utan att behöva putta ut lusern för att komma åt annat ur krubban…
Har sett att det finns krubba m,ed antispill-kant, men den jag har sett (på granngården9 var mindre än den hon har nu och eftersom lusern fyller sitt utrymme, så är den krubban i minsta laget.. *funderar*
Annars har jag funderat på om man skulle kunna skära/klippa till ett plastlock som passar en hink, och testa - men samma princip som ovan… fast lockets kanter måste ju vara väldigt mjuka i sådana fall, och det är kanske inte så lätt att få till…

du kan ju dela upp maten på flera mål om dagen…dom ska ju inte äta hur mycket kraftfoder som helst på en gång och får hon så mycket att det inte får plats i krubban kanske man ska ta sig en funderare…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#11: Hästen får kraftfoder morgon och kväll, och det är inte särskilt mycket - kornkross, lusern och betfor i princip men som när jag gav hackad strå, hade en dagsgiva på två kg så blir det en del i mängd..! när jag är i stallet, vill jag gärna blanda om kraften i krubban, och då är det bra om det finns bra med kant kvar. - Särskilt om Yrla själv ska "blanda" =)
Krubban som hade antispill-kant var väl hälften så stor som de krubbor som hästarna har i stallet.. men jag överdriver säkert när jag ifrågasätter storleken, då krubbor brukar vara rätt rejält tilltagna i storlek och rymma mer än vad man tror!

ok
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Japp, så mängden kraftfoder försöker jag hålla på en lagom, låg nivå efter Yrlas behov.. bl.a därför som lusern känns bra, då det räknas som grovfoder.

tessa. prova att lägga ner stenar/hennes saltsten i krubban. då kan hon inte rumstrera om så mkt i krubban.

#14# Tycker att du ska köpa dig en hink och hänga upp på väggen och lägga bara kraft strå i det så äter hon när hon ätit upp det i krubban.
Lisette och Gejsa: har också funderat på det ni föreslår och de låter båda vettiga! Ska nog lägga i sten i krubban tills lusernpelletsen är slut, så köper jag åter igen hackad strå och har i en separat hink - hon äter ju när hon blir hungrig.. =)
#17 Bättre att slå sönder en saltsten i lagom stora bitar och slänga ner i krubban, ser man till så hästen alltid får i sig lite salt varje dygn också :)

Salt ska man inte tvinga sina hästar att äta. Det ska hänga på väggen så slickar dom när dom behöver det.
På tal om det där om 1kg hackad och 1kg pellets är lika mycket… Självklart är det lika mycket, men pellets tar upp mycket mindre plats eftersom det är packat. Det är ju som den "klassiska" *vilket väger mest, 1kg bly eller 1kg bomull* ;) Visserligen kan det vara olika värden på pellets och hack, men det har inte med formen att göra. Kolla på påsen :)

Sjävklart slo att 1 kg bommul och 1 kg bly väger lika mycket. Men det här var ju liter. Och jag antar att det ryms mer och väger mer om man tar 1 liter pellets mot 1 liter strå. För strå tar ju så mycket plats.

Ha, ha nu har jag läst allt. Det var inte här som det stod i Liter måste varit en annan tråd. Sorry!

Blanda maten… ? :P
Jag använder mig av kastramspinne för hästar som kastar ut maten, tycker det fungerar bra. http://www.jaba.eu/index.asp
aj då länken funkade inte som jag ville. gå till stallinredning och sedan vidare till utfodring, för den som inte vet vad kastramspinne är

En krubba med kastskydd kanske vore en idè. Finns billiga sådana på börjes =)
Tigrou: Så fiffigt och så enkelt.. =)
NinaToy: att blanda maten fungerar inte, det är då hon kastar ur maten som värst..
Tyvärr råkade jag slänga pelletsförpackningen i all hast, då jag köpte den så jag vet tyvärr inget om anvisningarna men stallkompisen som ger lusernpellets av annat märke (krafft) läste på sin säck att man ska ge max 2 kg lusernpellets per dag jämfört med lusern hackad strå som har 4 kg som maxrekommendation. Därför måste ju pellets vara mer "koncentrerad", känns logiskt iaf.. och visst har du rätt slo i det du skriver, det är jag som uttrycker mig dåligt.. =)
Yrla äter morgongivan på eftermiddagen då jag tar in henne, så hon pelletsvägrar ju inte.. =) men för stunden lutar det å¨t att jag hänger upp en stork hink med lusern hackad strå som hon kan äta ur när hon vill, så får han övrigt foder i krubban "som vanligt". krubba med spillkant kan säkert fungera men jag misstänker att hon då inte äter det hon borde (läs matte vill) då, och maten blir liggandes..