Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 5001 ggr
Milli
0

Gå i form i trav?

Hur får man hästen att gå i form i traven? Hon går jätte fint i skritten, men i traven håller hon huvudet jätte högt. Det går knappt få samlad trav på henne. I galoppen går hon bra, inte i form men med huvudet lägre än i traven, det går även att få samlad galopp.

Kan man änvända sig av någon hjälptygel? Hur ska man träna upp henne?

Och vad är det för skillnad på att "gå på tygel" och "gå i form"?

Peppe
0

själva ridningen får nån annan svara på men jag tycker inte du ska ta hjälp av nån hjälptygel. gå på tygeln och gå i form är samma sak. hästen sätter under sig bakbenen, höjer ryggen och då kommer krökningen i nacken av sig självt. hästen ska alltså inte bara kröka på nacken

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Milli
0

#1 okej. Tack för svar iaf!

1111
0

Att gå i form handlar inte så mkt om hvudets placering till att börja med.

En nöjd häst, som är avslappnad och i balans väljer naturligt att gå i en bra form. Så vad man borde fråga sig är inte vad man ska göra för att få hästen till en bra form, utan vad det är som stör hästen nu ifrån att den är avslappnad och vill gå i en bra form?
Oftast så är det sadeln som inte sitter bra eller ryttaren som antinge inte kan balansera sig själv och som gör saker som stör hästen. = Är bara att börja fundera på vad du själv gör och be någon duktig på sadlar kolla din sadel och häst.

Hjälptyglar är bara genvägar och ger inga korrekta eller ärlig bra former som är nyttiga för hästen. Tyvärrr. Det finns inga genvägar.

Jag skulle definiera de olika begreppen så här:
På tygeln - man tittar på att hästen väljer att sträcka överlinjen fram till handen och söka sig Framåt-Nedåt.
I form - Ett mkt förvirande begrepp. Hästen går ju alltid i Någon form, en bra eller dålig eller hur bra är det frågan om. Sedan finns det nyanser på bra form, i olika situationer, med olika ryttare och olika hästar behöver lite olika former - det finns alltså inte bara ett enda läge man ska försöka rida i hela tiden. Och de flesta rider ju inte i en helt bra form ständigt, utan det handlar om att man balanserar runt och är nära att vara i en Bra form och att man till och från träffar och rider ett par steg i en toppen form, men annars rider mkt nära i en bra sann form…

kemikal
0

Jag har liknande bekymmer ibland med hästen jag rider, helt enkelt för att hon är pigg och helst vill springa fort. Så då börjar jag helt enkelt med att försöka få ner farten och få henne att koncentrera sig, med tempoändringar och övergångar mellan skritt och trav. Jag använder mycket volter och serpentiner också, för att det hela tiden ska hända något, och för att få henne att slappna av. En viktig grej med den hästen är också att ha väldigt mjuk hand och inte för korta tyglar, annars vill hon springa i väg.

Milli
0

#3 Okej!

Sadeln passar, har haft sadelutprovare. Har tänkt lite att hon kanske inte har tillräckligt med muskler för att bära upp ordentligt i traven. Fast då borde hon väl inte göra det i galoppen heller?

Hon vill inte gå samlat i traven utan vill springa på, och då höjer hon huvudet. Hon är ett varmblod, det kanske påverkar? Varmblod på travet brukar väl ha huvudet ganska högt upp? eller har jag helt fel?

Milli
0

#4 Har prövat med lite olika för att hon ska vara mer uppmärksam på mig i traven. Men i traven vill hon helst springa på och kolla på allt runt omkring…

Peppe
0

på travet måste dom ha huvudet högt, är inte så insatt men tror det är däför dom har det där extra bettet med remmar som går i ett kryss på nosryggen så dom kan ta upp huvet på hästen eller nåt?? som sagt, är inte insatt i trav alls

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

1111
0

#5 Att bara slappnar av och söka sig framåt-nedåt tar inte så pass mkt så att om du inte har en väldigt svag häst som totalt saknar muskler, så borde den absolut klara det. Gör den det i galopp klarar den det i trav.

Nu måste du stanna upp lite - att gå samlat betyder att hästen jobbar i en mkt Bra form och börjar vinkla in och lägga bak mer vikt. Det menar du väll ändå inte att du redan vill, utan vad du tänker på är väll att hon inte vill gå med korta steg?

Varmblod kan jobba lika bra som andra hästar på den här nivån helt utan problem även om de har lite svårare för sig och behöver mer stöd ifrån sin ryttare många gånger = du kan inte skylla dålig form på det ;)

Hur rider du själv? Har du bra kontroll på din kropp och din balans?

[slo]
0

#4 Det sista du skriver, att ingen kan rida sin häst i en bra form hela tiden… Kan du inte sluta generalisera och trycka ner alla andra nån gång?

Annars håller jag med dig, i det här fallet är det nog ryttaren som inte gör riktigt rätt. Leta upp någon tränare och rid för några gånger, så ska du se att det löser sig ;)

1111
0

#9 Har du någonsin sett någon som rider i konstant bra form och då menar jag inte nära bra utan hela tiden bra? - Inte ens de stora mästrarna gör det - så varför sätta så höga krav på att två levande varelser ska fungera perfekt 100% av tiden..? - Jag ser det faktiskt lite mer som en saning än ett påstående.

(Varför stör du dig mer på den generaliseringen än någon av dem andra jag gjort i ovan inlägg…? ;))

[slo]
0

Det beror väl på vad man strävar efter att få ut av ridpasset. Om det är att få hästen att gå i bättre form än passet innan, och man lyckas… Då anser jag att man har fått hästen att gå i bra form det ridpasset efter vad hästen är utbildad för.

Någon av dom andra…? Upptäckte ingen mer, förutom den med varmbloden kanske. Och dom har jag inga skyhöga tankar om själv direkt ;)

lisette
0

#7 dom har två bett i munnen. plus käken. det är käken som gör att de springer upp med huvudet.

målfoto på victory tilly. på hästen i ytterspår (femman) ser man käken ganska tydligt

Jill_Niss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har oxå ett varmblod som kan gå jättefint på tygeln i skritt, men som höjer huvudet i traven… Jag tror oxå att det kan bero på gammal vana ifrån travbanorna. Där dom har remmar som tvingar upp huvudet på hästen. Jag tränar mycket med att få honom att trava i kort trav, men han tar inte ner huvudet…

jen
0

vårat vbl går i fin form i skritt, men är ngt ostabil i traven som vi arbetar på. Ofta när det är så, kan det bero på att hästen ej har de muskler som krävs för att den ska bära sig i alla gångarter. Så är det för våran pålle. Han har haft helt fel muskler förut eftersom han ridits med snodd och inte fårr de "rätta" musklerna för att orka bära hela sig.

1111
0

#13 Du koncentrerar dig för mkt på vart huvudet är!

Vill du rida hästen i en korrekt form måste du sluta focusera så mkt på vart huvudet är och istället se till att hästen börjar jobba korrekt bak och komma upp genom baken-ryggen-halsen-huvudet och på så vis få rätt hållning i huvud-hals.

Vad som är viktigare än att din häst springer med huvudet högt buret är att din häste springer med sänkt rygg och för mkt vikt på frambenen!

m'Lady C
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Travhästen ahr som Lisette säger två bett i mun, varav det ena sitter fast i uppkäktygeln (som löper i ett kryss över nosryggen och över öronen bak till gjorden.) uppkäken hindrar hästen från att sänka huvudet coh förhindrar på så vis att hänsten börjar galloppera (men itne alltid) men de gånger de väl börjar gallopera så ser man att dom verkar klart missnöjda, tro det ja, med huvudet upptvingat i en för galloppen onaturlig huvudställning.

Alla kan rid ane häst på tygel, oavsett om man sågar ner honom på tygeln eller på anant sätt får honom att kröka sig i nacken. Men det är bara en synvilla, om am nabara koncentrerar sig på nakckrökningen så är man fel ute.

Samlingen ska komma bakifrån med bakbensarbete och ryggarbete, så kommer den KORREKTA böjen i nacken också.

En bild på mig o min travare, bägge två i bra balans. Men ajg är ingen mästerryttare och där hade jag itne ridit på över ett halvår…. fin balanserad halt för att vara oss två :)

k-lina
0

Min medryttar häst var lika dan.Han gick ner på tygeln i skritt och i galopp på volten.Men i trav så vägrade han,han blev jätte stel och upp med huvudet bara när jag försökte göra övningarn för att han skulle bli rundare.

Sen så kom det en sadelmakare till stallet som sa att hans sadel var aldeles för trång.Det var därför han inte riktigt kunde arbeta med ryggen,för att sadeln tog imot och då kunde han inte bygga muskler.

Så ni kansek ska kolla sadeln?Glad

jen
0

ja, sadeln är ju bra att kolla upp. Och skritta och trava mycket i skogen så hästen får bra muskler för att sedan kunna bära sig och slappna av mera, då kommer hästen ta ner huvudet automatiskt

Trim
0

Rid för en instruktör så ska du se att det löser sig.

lisette
0

#16 käken har de framförallt för att de ska orka. när biggen gick utan käken så hände det att han sackade efter när han blev trött.

Tarek
0

Ett knep som jag använder mycket är att göra många halv halter, då måste han "stanna upp" och sätter då atomatiskt benen under sej. Prova och rida på en volt, ställ hästen innåt och gör många små halvhalter… Du kan ju alltid prova. Min häst är inte inkörd så jag har aldrig haft problem med att han slänger upp huvet, tvärtom.. ibland tror man att kliar väldigt på bogen Flört