Olja hovar
Är det bra för hästens hovar att man oljar dom emellanåt? Min kompis hade nämligen hört att det inte är bra för hästarnas hovar.
Vad ska man använda för olja? (Som finns hemma t.ex. rappsolja)
Jag tror det är bra att olja in dem om man gör det lagom mycket, skadligt tror jag inte det är.. Tänk bara på att skölja bort leran från hovarna innan du smörjer, för den drar åt sig fukten ur hoven.
Finns färdigt hovfett/-olja att köpa men det sägs vara sådär men det är väl olika för olika hästar. Annars kan man använda olivolja eller rapsolja. Men prova dig fram och se vilket som funkar på din hästs hovar. : )
Kan ha fel, med då får ni andra ifokusare rätta mig : )
Lycka till!
Hovolja som säljs i hästbutiker är oftast inte nyttig för hovarna, innehåller skadliga ämnen sägs det.
Jag använder vanlig rapsolja till min hästs fötter. Det finns de som säger att hovarna gärna ska vara fuktiga av vatten innan de oljas.

Hovarna ska helst vara fuktiga när man oljar dem, men man ska inte göra det för ofta för då blir hovarna "beroende" av oljan för att inte spricka.
Skynda långsamt så går det fortare.

Tack!
Så ni tror inte att det är någon fara om man oljar dom med typ olivolja när man ska tävla då?

Nej det är det inte.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tycker det är helt onödigt att hålla på att olja hovar. Olja är inte bra för hovar alls för det täpper igen så fukt varken kan ta sig in eller ut. Om man smörjer på olja på en hov som är fuktig om och om igen riskerer hoven att ruttna inifrån istället. Fimpa oljan och använd vatten istället.
Jag tror inte det skadar att göra det nån gång ibland vid t.ex. tävling : )
Nej det tror inte jag heller. Jag syftade mest till dem som gör det ofta, dvs till vardags.
Okej..
Vår gamla hovis tyckte att det var bra att massera in olja i kronranden. Skulle visst vara för för tillväxten. Han sa att man skulle göra det en gång om dagen.. Funderar på att testa. Nån som tror att det kan vara bra?
Förlåt om jag snor tråden lite.
#10: Det är massagen snarare än oljan som gör nytta! Det övkar blodcirkulationen i tillväxtzonen, och det främjar tillväxten. Som sagts ovan är det inte bra att olja själva hornet på hoven, det är rent skadligt. Men någon gång ibland för att få blanka, fina hovar att glänsa med gör ingen skada.
11: Okej. Tänker att det är lite som att massera och smörja nagelbanden hos människor. För att de inte ska torka ut och hjälpa tillväxten. :)