Vävning
Vi har fått en ny häst i stallet och de påstår att han väven både i hagen och i boxen.. Hur är det med sådant, "smittar" det av sig på andra hästar? Jag trodde att de gjorde så för att de är understimulerade och inte trivs..
Ingen vill gå med honom för att de är rädda att deras hästar ska ta efter. Han kom förra veckan och går själv i en hage, självklart ser han de andra hästarna.

Andra hästar kan ta efter den hästens beteénde. Har den vävt länge kan det vara svårt att få den att sluta. Beteéndet brukar som du skrev uppkomma för att de är understimulerade och inte trivs. Miljöombyte , leksaker i boxen, att hästen rids och motioneras ordentligt. Varierande träning med longering tömkörning och att den inte står inne för länge kan göra det bättre men det är inte säkert att det försvinner.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Okej.. hon som har tagti den på foder nu vet ingenting om att han har hållt på så tidigare… Vad ska man göra?

nu fattar inte jag längre…du sa ju i #0 att de påstådde att han vävde både inne och ute
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
peppe - ja?
Fodra denna häst först i stallet. Låt den aldrig vara utan mat. Fodrar man en sådan sist står den och väver ännu mera. Låt den gå med mat i hagen så den är sysselsatt och rid och träna den så ofta det går. Det smittar inte så länge de andra hästarna inte är uttråkade.
För min del hjälpte det att ställa ponnyn i spilta. Hon kände sej då trängd och vävde inte inne. Låt den inte vara själv i hagen då blir den mer uttråkad. En häst som står i hage sidan om kan lika gärna väva som en som står i samma hage
pheobe - okej… men efetrsom att de inter har sagt något om det så kanske det inte har uppkommit tidigare.. det kasnke försvinner med hagkompisar? jag har själv aldrig sett honom väva, men de andra säger att han gör det.
#6 är det en nyinköpt häst? det kanske de förra ägarna håller tyst om. Är det så skulle jag låta köpet gå tillbaka. Framknäna håller aldrig på en sådan häst. Skulle man röntga den kommer man säkerligen se förrändringar i knäna.
Kanske trivs den inte på nya stället. Får för lite mat eller är allmänt uttråkad. Man får prova sej fram

Har skrivit det förut tror jag men orkar inte leta i gamla trådar. Min Gobban vävde ju när han kom till mig. Då var han understimulerad och aldrig riden. Bara stog i hagen och tittade, Tror inte ens att han hade någon hagkompis. När han kom till mig vävde han både i hagen och i boxen. Var livrädd för att bli ensam kvar i stallet och hagen. Så fort han blev orolig så vävde han. Han var ju nästan 15 år när han kom till mig. Fyller 22 år nästa år. Jag började ju givetvis att aktivera honom och rida, gå ut och gå osv osv. Efter något år vävde han bara då och då. Nu väver han aldrig. Men han får vara ute minst 12 timmar varje dag, regelbundna mattider och vi rider ofta. När vi inte rider så har han ju mina unghästar att fostra och leka med.
Obs, det smittar inte. Däremot om dom står mycket inne i boxen och någon väver kan jag tänka mig att den andra följer efter grannhästen. Men det är ju pga dom tycker det är tråkigt att bara stå inne i boxen. Spelade ingen roll om han fick mycket hö att äta. Han var orolig för att bli ensam och tog jag ut alla utom honom så sprang han bara över höet och sprang runt inne i boxen eller i hagen. Då fanns inte höet för honom.

Tycker för övrigt att det är larvigt av dom andra att inte låta hästen gå med i hagen. Det smittar inte och är inte ett dugg farligt för dom andra. Det är som du säger pga understimlans och det kan även komma av att hästen inte trivs.
Pheobe - Den här tjejen fick ta hästen på foder från n¨ågon släkting som hade skilt sig eller hur det nu var…
Gejsa - Tycker också att det är larvigt.. Fast om de tropr att det "smittar" så kan man förstå att de inte violl, men jag har svårt att tro att det gör det.. Han ska ridas för första gången imorrn sen han kom.. Får se hur han reagerar :)..
Vet inte hur hans foderstat ser ut.. har för mig att jag räknade ut att han hade 7 kg hö/dag och lite kraft, men jag tittade inte så noga.. kan det ha med vävning att göra?

Allt kan ju ha ett samband. För dålig foderstat gör ju hästar oroliga, kan bli heta osv osv. Det tog lång tid för mig att hitta den rätta foderstaten åt Gobban. Han var ju het och orolig. Trodde att han skulle bli ännu hetare av mera foder. Han får ju höga värden även när han står. Men är bra mycket lugnare nu. Men det viktigaste är ju mycket hö så dom har att tugga, regelbundna mat- in- och utsläpptider. Sedan aktivering såsom ridning eller bara så hästen får träna huvudet lite varje dag. 7 kg låter lite ifall det är en stor häst. Är det ett fullblod/varmblod/halvblod eller vad?
Det är ett varmblod påstår det, men jag tycker att det ser ut som ett ungerskt halvblod, men det kan ju vara en korsning. Han är hög, ca 165, och grov. De hade tydligen köpt nånting till honom att ha i boxen, men vet ej vad..

Men då behöver han ju minst 13 kg hö om han är så stor. Jag ger ju min Gobban 12 kg och 1kg lusern och groov 1 kg. Ta reda på det så får jag höra vad det är. Som dom ska hänga upp alltså. Jag hängde inte upp något utan gjorde som jag skrev. Det gick sakta men säkert över. Och då ska man tänka på att han vävt i många år eftersom han var 15 år. Det knäpper i hans framben troligvis av detta nu. Men än så länge pallar han iaf med ridningen utan problem. Har peppar,peppar inte varit halt eller tjock i knäna någonsin så länge jag har haft honom.
Okej… Måste fråga dig som vet lite om foder :).. Jag hade en foderhäst för ett par år sen. Hans ägare ville att jag skulle ge honom 12 kg/dag. Alla klagade jämt på mig, speciellt stallägaren (även fast jag betalade för det extra höet). Han var 14 år, halvblodsvalack, 167 cm hög, grov. Tycker du att det låter mycket?
Höanalysen såg ut såhär:
TS: 84%
Protein: 54 g/kg ts
Smb. protein: 16 g/kg
Energi till häst: 7.8 mj/kg
Aska: 78.1 g/kg ts
Ca: 2.6 g/kg ts
P: 1.9 g/kgts

Det var väl lagom. Höet var en kvot på 6,92. Nästan 7 alltså. En häst som står och inte gör så mycket behöver minst 6 i kvot.
Om du gav 12 kg av det höet så fick han ju 93,6 i mj och 648 i smrp. Lite högt i mj men var hästen normal i ridningen så var det nog alldeles lagom. I stort sett räckte det med att ge bara hö. Gav du något mer. VAr hästen het?
HAn gick 6 dagar i veckan med den högivan och Krafft groov, Steeljoint, E-vitaminer och B-vitaminer.. kommer dock inte ihåg hur mycket groov vi gav honom.. Han han lugn, men pigg.. inte het..

Men då var det ju perfekt för honom. Nu tog jag inte och kollade mineraler och sånt utan en snabbräkning på mj och smrp bara. *ler*
Så bra :D.. Han såg ut att må bra i alla fall.. Han fick ett jättefint hull och satte massor av muskler.. nu lär han ha tappat allt det igen :(..

Ja, med rätt foderstat så kan sätter man ju muskler och vid rätt ridning också förstås. *ler*
Vårt ena sto (det äldre) vävde/väver.. Hon gick ute hela dagarna när hon bodde hos oss samt hade fri tillgång på hö.. Så fort hon blev stressad eller störd över ngt.. såsom vänta på hovslagaren eller kraftfoder etc så vävde hon… Det enda man kunde göra var att se till att hon var ute så mkt som möjligt!
I stort sov de inne bara.. In vid 21-22 ut vid 05:30
Ska kunna påverka andra hästar…