Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 10140 ggr
f97lintro
0

Barbackagjord på Hööks

Någon som vet något om denna:

http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=330203

Gillar att rida barbacka, men får inte göra det utan någon vuxen så funderar på en barbackagjord.

Någon som har den?

Vad tycker du om den?

En sak till som jag funderar på är att om man sitter bakom själva gjoden och stiglärdena sitter i gjorden, kommer inte skänkeln väldigt långt fram då?

f97lintro
0

Ingen??

jackiejohn
1

jag har den och ja tycker den är bra jag gillar den,

Ja du…de har ja inte tänkt på för mig och min häst är de ingen skillnad ja skänklar på samma ställe…Obestämd

f97lintro
0

#2 Okej, tack! Hur är kvalitén på den?

jackiejohn
0

3# Det är bra kvalité tycker ja ja smörjer den med jämna mellanrum den är nog ca…3-4år gammal och är jätte fin och fräch.

cupcakes
0

Jag gillar inte barbackagjord med stigbyglar eftersom den belastar all tyngd på ett ställe - sadeln har större yta och fördelar då belastningen. Min kompis rider med en liknande/likadan gjord som du länkade till och jag tycker det ser ut som att hon sitter som i en fåtölj eller nåt men det kan väl bero på för korta stigläder och så.. Men jag är absolut ingen expert så lyssna på fler än mitt svar innan du bestämmer dig (a)

Kvalitén däremot på min kompis gjort har iallafall varit väldigt bra, och hon har haft den ganska länge, det är väl allt jag kan säga :)

imsuchadiva
0

Jag skulle ALDRIG kunna köpa en barbackagjord.
För det första tycker jag inte att man rider barbacka etftersom du har stigbyglar. För det andra så kan man ju inte lägga någon tyngd i stigbyglarna då den bara belastar hästen på en liten punkt, och inte som en sadel som fördelar  ut belastningen på en större yta.
Och med tanken på at stigbyglarna sitter för långt fram så blir det säkert stolsitts.

Dessutom kan du ju lika väl ta en longeringsgjord eller en sele och fästa stigbyglarna i. Det blir ju samma sak.

Var på turridningen och gång, och då hade de en barbacka gjord på en häst som hade nybörjare på tyggen. Stackars häst säger jag bara!

Alex
0

Jag tycker såna är värdelösa, inte för att man belastar på sån liten yta, det gör man ju barbacka också… Men just av den anledningen att skänklarna hamnar långt fram. Jag får i alla fall värdelös sits i såna. Då föredrar jag helt klart "barbackasadeln", som en fårskinnspad med stigbyglar, som då hamnar på rätt ställe.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jackiejohn
0

Jag gillar den men de är för ja har så dålig balans Skäms Men ja lägger ingen tyngd i stigbyglarna dirket utan ja har dom mer som ett stöd om ja tappar balansen, ja vilar tåspetsen i stigbygeln ifall (svårt att förklara…)

f97lintro
0

8# tack för alla svar:) ska kolla på longergjord.

lisette
0

vad är det du vill åt egentligen?

varför inte bara en vojlock och en täckesgjord?

imsuchadiva
0

#8Men om du tappar balansen så lägger du ju vikt i stigbyglarna för att återfå den+?

Milli
0

har en sån och skulle inte rekomendera någon annan att köpa den.
Du kommer i stolsits och om du då länger stiglädrena för att få en bättre sits så skaver spännena på stiglädrena något enormt på låren, iaf för mig.

Sen är det väldigt svårt att få den att sitta bra, vill gärna snurra runt.

perlino
0

Jag har ingen sådan och kommer inte heller att köpa någon. Om jag ska rida med stigbyglar kan jag lika väl använda sadel, dessutom fördelar inte barbackagjorden trycket, då den är såpass smal i jämförelse med en sadel.

jackiejohn
0

11# Ja om ja tappar balansen ja tappar inte balansen hela tiden vettu nån gång ibland senast tappa ja balansen 1gång på hela ridturen så ja klarar mig snart utan då rättar ja bara upp mig med hjälp av stigbygelarna och det tar hon inte skada av =)

f97lintro
0

Har någon en bild? när någon rider med barbackagjorden?

f97lintro
0

Skrev detta mail till Hööks:

"Hej! Är ev. intresserad av barbacka gjorden och underar några saker: 1. Passar den D-ponny? (110/120 cm på sadelgjord) 2. Kan man "provsitta" med stigläder och stigbyglar i butiken? 4. En sak till som jag funderar på är att om man sitter bakom själva gjoden och stiglärdena sitter i gjorden, kommer inte skänkeln väldigt långt fram då?

Hälsningar Linn"

Fick detta svar av Hööks:

"Hej!

Ja barbackagjorden brukar vanligtvis passa D-ponny. Om butiken har en passande sadelbock så går det bra att provsitta. Det finns risk för sk. "stolsits" men då det ät tänkt att den endast används som ett extra stöd och som man lägger all sin tyngd i så brukar det inte vålla några problem.

Med Vänlig Hälsning

Anne / Kundtjänst Hööks Hästsport AB 501 77 Borås Tel: 020-69 10 00 Fax: 033-205119 Web: www.hooks.se"

Elshira
0

Som det står i deras tidning så är den bra om man har en sommarfet häst som inte kommer i sadeln… Men sittsen blir inte bra och jag skulle snarare leta efter en typ "ponny puta" fast i stor storlek, ungefär som #7 sade.

Hakuna matata!

f97lintro
0

Måste vara för länge sen som det står i katalogen…, inte dom senaste åren iaf…

[Jessica90]
0

När jag köpte min första häst hade vi ingen sadel. Så innan jag hittade en riktig sadel red jag med barbacka gjord i några veckor. EFtersom att jag precis fått min häst ville jag inte rid ahelt barbacka. Tycker det funkade helt okej. Men den är inte skön att rida "i". Man kommer ju i stolsits. SÅ nu när jag känner min häst väl rider jag hellre helt barbacka eller med riktig sadel.

f97lintro
0

Okej, tack. Har du någon bild, #19 eller #2?

Gingo
0

Jag och min kompis ska köpa en sån när vi ska rida in våran sköthästar vi vill inte ha sadel på dom från början. Det kan ju inte vara farligt om man inte har nån tyngd i stigbyglarna?

imsuchadiva
0

#21 då kan ni ju lika väl skippa "barbacka gjorden" och köra barbacka på riktigt.

isabelle_
0

Jag vet mycket om Hööks produkter och bakrunden bakom dom. Främst är barbacka gjorden till för ryttare som inte gillar att rida helt barbacka. Den passar väldigt bra på hästar med ryggproblem. Den är utmärkt, och skön att använda.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en väninna till mig som rider en av hästarna i stallet som rids antingen helt barbacka eller med barbackagjorden från Hööks. och även om hon har "rätt" längd på stigläderna så får hon stolsits.

Man slår lätt i/eller skaver venusberget mot gjorden. Vilket är väldigt obehagligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

Här är en mycket osmickrande bild på mig (tröjan kasat upp och visar trosorna iom att byxorna kasat ner… :S) och jag kutar med axlarna. samma häst, samma gjord.

Jag kan säga att jag föredrar att rida utan gjorden för då sitter man bättre, mycket bättre samt att man slipper slå i och skava antingen insidan av låren eller venusberget.

WhoCares-01
0

nä usch en sån skulle jag aldrig i mitt liv köpa eller ens använda.(!) belastar hästen på fel sätt, man får dålig sits som kan leda till skador både på ryttare och häst, inget stöd… onödigt att lägga pengar på nåt så fåningt. ska man rida barbacka ska det vara HELT barbacka.!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

LinaN
0

Jupp helt barbacka så sitter man bra mktr bättre! :D

WhoCares-01
0

a visst gör man =)

// Alexandra

[japptravare]
0

Jag själv (detta är mitt tycke så ta inte åt er) ser ingen mening med att rida barbacka om man ändå ska ha stigbyglar ^^ Lika bra att ha sadel på då

isabelle_
0

#29 Men för hästar som behöver te.x kiropraktor, då är det bra att skippa sadeln och ta på barbackagjord.

Man kan tydligen köpa Teddypad och sätta på, ovanpå..

WhoCares-01
0

#30 men om hästenbhöver hjälp med ryggen av kiropraktik så har den ju en skada. är det allvarligt ska hästens ryg vila helt och är det inte så så ska man ju inte belasta ryggen mer än nödvändigt, barbackagjorden belastar helt fel och bara på samma ställe hela tiden.

// Alexandra

Alex
0

#21 Det skulle jag helt klart undvika. Rider man in en häst ska det vara rätt från början, och får man då dålig sits och därmed sämre balans, vilket även ger hästen sämre balans, så blir det inte värst bra…

Då rekommenderar jag en s.k. Barbackasadel istället (finns i flera varianter än denna). Då blir i alla fall din sits betydligt bättre.

#30 På vilket sätt är det bättre att rida barbacka på en häst med ryggont? Får hästen ont pga att sadeln sitter fel och klämmer på ett visst ställe så ja, då kan det funka att rida barbacka. Men är det av någon annan anledning bör man inte göra det, för trycket fördelas inte lika mycket som med sadel och det blir betydligt mer tyngd på det ställe man sitter.

Och har hästen såna problem att det krävs en kiropraktor för att få rätt det, ja då ska man verkligen inte rida alls, och definitivt inte barbacka, eftersom man får sämre balans, och det gör antagligen mer skada än nytta.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gronstedt
0

Det beror ju på hur hästens rygg är beskaffad. Hypotesen att det är bra för hästens rygg att rida barbacka tror jag har uppkommit därför att väldigt många hästar går med olämpliga sadlar. Det är väldigt vanligt att sadlar klämmer trapezius på sidorna om hästens manke, inte minst för att sadlar väldigt ofta läggs för långt fram eller åker fram. Det bidrar till att hästen har svårt att komma i form - sadeln tar helt enkelt emot - och att den har svårt att bygga upp dessa muskler. Om man rider barbacka så sitter man inte där framme.

Hästens långa ryggmuskler måste vara så kraftiga att de kan bära ryttarens tyngd utan att skelettet belastas direkt, annars bör man defintivt inte rida barabacka, utan använda en sadel som fördelar tyngden och bygga upp ryggmusklerna med korta arbetspass.

Om hästen behöver kiropraktisk behandling bör man nog hålla sig på marken och tömköra i stället.

Zabbio
0

Tyngden amnar på en mycket liten yta, det gör den inte om man rider barbacka - och sitter rätt.

Dessutom när man rider barbacka liger inte ens vikt konstant och trycker utan man följer med hästen och flyttar sig; skillnaden kan  ämföras lätt med att få massage i en timme eller att ha någon att trycka helt stilla på en punkt på ryggen en timme. Naturligtvis inte samma sak, men för att ge ett hum om skillnaden.

Dessutom sätter gjorden ryttaren i stolsits och den tyngds som inte ligger på själva gjorden hamnar rakt under ryttarens sittben som trycker ner.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gingo
0

# 32 jag hade faktist inte tänkt på det där med sitsen när jag först såg den. finns det inga under tusen lappen? det skulle ta år att spara till den

Alex
0

#35 Det finns en annan variant här t.ex. Kolla annonser efter begagnade annars. Eller sök på Barbackasadel så kan du nog hitta några olika alternativ.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gingo
0

# 36 den såg bra ut :) ska kolla runt lite

Givana
0

Jag har den och har använt den flitigt på mitt föredetta sto! Perfekt om man vill ge sig ut i skogen eller träna utan att känna sig orolig och bara njuta….

Jag rekar den varmt

Zabbio
0

#36 Jag hade inte vågat använda den med stigbyglar.. dels tyngden och tvivelaktig tryckfördelning, dels den överhängande risken att den helt sonika glider runt om man tappar balansen och trampar snett. Och det vet jag hur det kan gå..hellre barbacka i så fall.

Men utan stigbyglar känns det som en rolig lösning :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MangoMelon
0

Jag har en nästan likadan barbackagjord som den ifrån Hööks. Den köpte vi i samråd med våran kiropraktor när min äldre häst hade problem med ryggen. Vi skulle låta bli att rida med sadel i några månader och eftersom min häst var och är mycket bockglad föreslog kiropraktorn en sån :) Den uppfyllde sin uppgift, men det var inte skönt att rida med den. Även om man har rätt längd på lädren så hamnar man i stolsits, och som många sagt så fördelar den inte trycket lika som en sadel. Men som sagt, vi använde den för att man inte skulle åka av varje gång hästen bockade ;)
Jag tyckte den var obekväm att rida med eftersom spännena till stiglädrena kommer åt att nypa på insidan av låren.. Om man har en fårskinnspad eller vojlock under går det lite bättre, men jag föredrar nog att rida helt utan sadel eller med sadel isf.

Har även använt den de första gångerna jag skulle vänja min unghäst att bli riden barbacka. Gav lite mer säkerhetskänsla än att sitta helt utan nåt på ryggen.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Moalinn
0

Min syster har en sådan, hon gillar den.
Jag kan tycka att den är bra, men det som är när man ska trava, det känns jätte konstigt och det blir helt fel.
jag får alltså inte stödet, och jag får inte det som jag har när jag rider barbacka heller. Men i skritt går det bra med den som jag tycker :)

Här är en liten bild ;D

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

f97lintro
0

#41 Har du en bild med ryttare på? :)

Moalinn
0

Tyvärr inte "/

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MangoMelon
0

Jag har en bild uppsuttet med barbackagjorden, men jag kan bara inte för allt i världen hitta den! >.<

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

f97lintro
0

#44 Okej, synd. Men om du hittar den får du gärna lägga upp den:)