Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 3231 ggr
Frida-S
0

lättridning?

Hej!
Jag har ridit i två år snart, och har fortfarnade inte förstått när jag ska stå upp i traven, alltså lättridningen?
Är det när hästens ben in mot mitten  är framme jag ska stå eller sitta ner?
tacksam för svar :)

AnnaLundin
0

När det inre frambenet är längst fram ska du sitta ner.

CBA
0

Jag brukar titta/känna att när hästens yttre framben sätts ner i marken sitter du ner :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Frida-S
0

Jag har fortfarande jätte stora problem med rätt sittben, inre benet är mot mitten va?
Men finns det ngt sätt att man får rätt sittben på en gång när man börjar trava? typ att man sitter dom två första travstegen eler något?

Akerberg
0

Jadu… har ridit i 14 år och har fortfarande problem med det där ;)  När benet mot mitten är i marken ska du stå upp, och när benet mot staketet är i marken ska du sitta ner, det värsta är att känna om det är rätt =S

dijete
0

Har ridit i elva år, har på något sätt fått in lättridningstakten.

lisette
0

#4 det är väl ändå tvärtom?

när inre benet är nere sitter man ner?

Moalinn
0

Jag har lärt mig olika,
när jag hade min sköthäst sa hon att jag satt
fel när jag satt då det yttre benet var i marken
sa hon att det var fel.
Men mina systrar säger att man ska sitta ner
på den inre benet. Så jag vet inte xP
Det är jätte jobbigt när man inte vet och alla säger olika.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Elshira
0

Förat att börja med är ju att på rakt spår kunna rida lätt, och då är det när hästen sätter ner ena benet så sitter du ner och du ställer dig upp när det benet lyfts igen och stå upp helt när det andra benet sätts ner.

Börjar man titta lite mer på sittben så ska man alltså sitta ner när hästens innre ben är i luften för att minska förslitningen (dvs sitta ner när hästens uttre ben är i marken).

Hakuna matata!

Thorsson
0

#6. Nej, det är när det yttre frambenet går bakåt ska man sitta ner. Det säger dom nu på gymnasiet ialla fall. :)

Zadeira
0

Jag har precis som nån här lärt mig olika beroende på vilken tränare.

Men som Elshira säger så borde det väl vara mindre slitage om man står när hästens inre ben är uppe i luften, eftersom det sliter mer på hästens inre ben i volterna osv.

Sen tycker jag personligen det känns bättre att sitta ner då inre frambenet är i marken, jag känner mig mer balanserad då.

Elshira
0

Jag red i.af för en dressyrdommare som ochså var min egen tränare. Hon är ganska så "känd" här omkring, men för mig är det jag skrev det absolut mest logiska i vilket fall som xD

Hakuna matata!

thilda-
0

följ hästens takt. man åker ju automatiskt upp och ner liksom

Alex
0

Att sitta ned när yttre benet är i marken är det jag har lärt mig. Och hört från precis alla jag ridit för.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

cordenia
0

Alla ridlärare jag har ridit för och det har blivit ett antal genom åren säger att man ska sitta ned när hästen har sitt ytterben i marken

Gronstedt
0

Det finns inget sätt att automatiskt komma rätt, tyvärr, det är bara att titta ned och sätta sig ned när yttre bogen är längst fram och sitta ned tills den är längst bak. På böjt spår tycker jag det känns väldigt fel när det är fel sittben, men det är olika på olika hästar. På en del känns det inte alls när det är fel.

Kawaiih
0

Du ska sitta på yttre framben…
Det finns ett sätt att komma automatiskt på rätt sittben… och det är att öva så att hjärnan automatiskt väljer rätt… Det har vi gjort en lektion och då kollar en person om den andra hamnar rätt och så växlar man ifrån skritt-trav väldigt ofta och till sist så väljer men det rätta automatiskt :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

JoyBysen
0

Jag brukar tänka att när det benet som är utåt mot väggen/staketet är framme så sitter jag ner och följer med det bak och upp sen åker benet fram igen och då sitter jag ner igen Glad kanske lite komplicerat, men det funkar iaf bra för mig.