Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 9366 ggr
Nitro
1

Hur behandla mugg?

Jag har fått hem min shettis från fodervärd, och han har äcklig mugg på höger bak.
Jag har aldrig haft mugg på mina hästar, så därför har jag ingen aning om hur man smidigast får bort det.

Jag tycker det ser vidrigt ut, men det har i alla fall inte gått upp över benet.
Vad är era bästa tips?

Linnea
0

Tvätta med tvål och vatten, är det väldigt smutsigt tvätta med jodopax också. Sen får du sätta på nån salva, skillingaryd har jag använt många gånger och den funkar jättebra. Ta också bort alla lösa ruvor.

Skynda långsamt så går det fortare.

Cilla89a
0

När Japp var ridskolehäst så hade han så allvarlig mugg, så han var inne på djursjukhus för att sövas och rengöras, när vi sedan köpte honom 2 år senare hade han fortfarande en hel del mugg, och vi köpte dyra slavor, tvättade och höll på, hjälpte inte.

Det som funkade bäst var när vi lät det vara helt och hållet, inte höll på och pilla och grejja, smörja och tvätta 
Och det försvann :O Sedan kom det tillbaka lite någon sommar, slutade rykta benen, och då försvann det igen :O

Så mitt bästa tips är då alltså, låt det vara ;) Det var det enda som hjälpte mot Japps mugg.
Fast det är säkert ingen lösning på alla hästars mugg, men det var det enda som funkade för Japp iaf.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Linnea
0

#2 I de flesta fall utvecklas muggen till rasp och i vissa fall till lymfangit om man inte gör något alls.

Zahara
1

Jag har en häst med återkommande mugg.

Hälften idominsalva och hälften salyvasle. Båda finns på apoteket och är inte dyra. Självklart ska det ju tvättas innan man smörjer på, smörj på varannan dag och "pilla" inte så mycket. Ruvorna trillar av sig själv när man tvättar och smörjer. Jag brukar bara behöva behandla ca 1-2 veckor.

Detta är ett tipps jag fått av veterinären.

Lycka till

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket! Jag lät det vara lite för att se om det blev bättre när han kom i en icke lerig hage men det syntes ingen skillnad.
Nu tvättar jag det och försöker ta bort allt löst. Ska köpa lite salvor som #4 föreslog och hoppas att det försvinner. Stackars lilla gubben.

Cilla89a
0

#3 ja, fast det bästa är ju om hästen är muggfri eller hur? ;)
och det enda som funkade på Japp var att låta det vara helt och hållet, innan dess hade vi behandlat i över 2 år, och vi har garanterat provat allt! lät hans ben vara några veckor och vips, så var muggen borta. några år senare en sommar, när lite började komma tillbaka, började jag tvätta och behandla igen, och det gjorde saken snarare värre, tänkte att jag provar låta hans ben vara igen och efter en vecka var han muggfri..

och sedan dess låter jag hans ben vara så mycket som möjligt, ryktar aldrig benen, är dem smutsiga och leriga spolar jag av med vanligt vatten..

och han hade lymfangit ett antal gånger när muggen var som värst, och dessutom svullna ben för jämnan..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Dior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Föreslår att du bara tvättar med ljummet vatten. Och torka så torrt du kan efteråt. Som nån annan skrev, det som ska bort trillar av själv utan att du behöver gnugga. Jag använde aloe vera-gel på kvällen efter rengörning och inotyol på morgonen innan hon gick ut. Ingen tvätt på morgonen. Vid behov borstade jag av ev. spån o dyl. med handduk eller annat mjukt innan inotyolen kletades på.

Inotyol hittar du på apoteket. Har läkande effekt samtidigt som hinnan av den förhindrar att fukt kommer in. Men använd den inte mer än just den tiden hästen går i fukt, efterssom även luften hjälper läkningen.

Lycka till!

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Lindbygarden
0

fucidin är helt outstanding. Tvätta och torka torrt sen smörja med fucidin.

Nitro
0

Det var många bud!

Kommer fortsätta tvätta rent och smörja med lämplig salva.
Hur lång tid tar det att bli av med?

HannaT
0

Frågor du 10 olika människor får du 10 olika svar! För mig har det funkat bäst med att tvätta rent med grönsåpa och sedan hålla så torrt som möjligt.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Linnea
0

#9 Det beror helt på illa det är, vilken salva, hur bra läkekött hästen har mm. Olika salvor funkar olika bra på olika hästar så det går inte att säga men det bör ju inte ta mer än 3-4 veckor om han går i torr hage.

Nitro
0

Okej. Att ha benet lindat regniga dagar, är det bra eller dåligt? Håller vätan borta men stänger samtidigt in.

Animal-3
0

Har ett varmblod som får mugg ibland. Har varit i kontakt med veterinärer otaliga gånger men det som fungerat aldra bäst har varit att först så klart ha honom i en lerfri hage (riktigt svårt vissa årstider men,men.^^)
Sedan har jag smörjt ordentligt med idominsalva.
Låtit det vara max 2 dar. Sen brukar den mesta salvan vara borta och drar med sig mkt skorpor, plus att huden är mjuk och fin.
Då har jag spreyat med "först hjälpen spray" svart flaska som vi köper på börjes (vet inte vad märket heter finns förmodligen på fler ställen men du kan åt minstånde se i en börjes katalog vad det är för sprey jag menar^^ )
Så håller jag på efter ca 2 dar är jag på med idomin salva igen så går det runt tills det är borta vilket brukar gå ganska fort:)

Lycka till hoppas ni får bukt med eländet snart :)

sus-sharon
0

använde salicylsyresalva (bakom disk på apoteket) till våra shettisar och var av med muggen på dem inom en ganska kort tid.

salvan är rätt så dyr, men dryg och otroligt effektiv.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
0

#14 Salicylsyrevaselin är väldigt bra!

Elshira
0

Ja vilka salvor man smörjer på efteråt är väll upp till var och en.

Men tvätta med ljummet vatten och en mild tvål till att börja med. När det var som alvarligast tvättade jag även med ordentligt utspäd jodopax, glöm dock inte att skölja av det igen med ljummet vatten.

Smörj sedan in med en mjukgörande salva, helosan, idomin (bara där det är som skorvigast) eller aloevera är de jag tyckt fungerat bäst. Kan dock tänka mig att skillingaryds hästsalva fungerar bra med =)

Sedan kan du försöka att hålla hästen i en så torr hage som möjligt.

Men en inte allt för "blaskig" kräm utan den ska vara lite fetare men inte som idominen riktigt om man ska använda över större områden. Tänk dig själv om du har torra händer - då behövs en salva som håller det mjukt ordentligt utan att lämna en fet hinna allt för länge.

Mugg ska man alltid vara väldigt noggran med men trots allt vi gjorde fick vi tyvärr ta bort en häst pga av alvarlig mugg som blivit kronisk rasp. Det hade krävts en behandling där veterinären kom ut 2 ggr/dagen och ger en intravenös pencilinspruta under minst 3 veckors tid - och då fanns ändå relativt stora chanser att det skulle komma tillbaka nästa gång det blev lerigt ute~ Så tyvärr hade vi inte ens råd me detta trotts relativt hög försäkrings premie.

Hakuna matata!

Tusen
0

Går ponnyn på lösdrift eller i blöt hage kan det vara idé och raka av allt hår kring muggen. Salva som håller vätan borta kan också löna sig.Glad

Nitro
0

Jo han går på lösdrift. Tack och lov har vi sandjord så vi får inte speciellt leriga hagar, ett par centimeter djupt vid "matplatsen" i stort sett.

Marrsson
0

Ett tips är att söka på "mugg" här på ridsport.ifokus för vi har många trådar med riktigt mycket bra svar :) hihi Där har du kvällsläsningen fixad :)

Annars så säger jag själv som flera andra, Grumme grönsåpa :) + mjukgörande salva.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Smex
0

Håller med #10 och #19.

BILLIGT  och bra sätt är att tvätta med grön såpa. Finns att köpa på Ö&B för typ 12-13:- Tvätta med det varje dag, torka sen rent med en handduk. Låt torka och smörj på en salva, typ helosan.

Mycket billigt och väldigt effektiv. =)

CBA
0

Hibiskrub är riktigt bra och finns på apoteket. Det har jag använt på friesern och sen smörja med bröstvårtesalva för människor, finns oxå på apoteket.

Det räckte med en behandling så försvann det…anars är A och O att hålla mugg torrt och rent.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lorita
0

#20 så gjorde jag också, nu har jag rusad vinterhage

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Scandi
0

Blåspray har jag använt och det funkar super! Muggan försvann nästan direkt!

Smex
0

#23 det har jag inte hört talas om men det kanske man ska testa? Hästen min har fått svår mugg på både bak nu efter denna varma sommar. Så man kanske ska spray på =P

Nitro
1

#23 Blåspray? Det lät enkelt! :D

Linnea
0

#23 Kanske samma som lila sårspray? Den är bra iaf.

Alex
0

Undvik fukt så långt som möjligt, och då menar jag även att tvätta med vatten. Behövs det ändå så se till att torka torrt med en handduk efteråt. Annars finns det väl som sagt lika många tips som hästmänniskor i stort sett, och framför allt tror jag att olika behandlingar fungerar olika bra på olika hästar/mugg.

Men för att ge ett tips på något annat, som ingen gett tidigare, så kan jag rekommendera en viss sorts muggtvål (minns tyvärr inte vad den heter, men frågar du efter muggtvål i någon ridsportsaffär bör de väl veta vad det är om de har den). Det är alltså ingen flytande tvål, utan en fast, fyrkantig. Så helt enkelt blöter man, gnuggar med tvålen över muggen, sköljer igen, torkar rent och smörjer på t.ex helosansalva.

Ett koncept som har använts på flera hästar med rejält mycket mugg, och det har märkts stor skillnad inom bara några dagar.

Annars är ju lactacydtvål eller jodopax ganska vanliga medel mot mugg också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Scandi
0

#24,25,26 menade såntl lila sårspry tror min heter bluespray eller ngt sådant. Förra sommaren hade jag en häst hemma osm hade jätte mkt mugg och det funkade super!

Nitro
0

#28 Jo jag vet vad blåspray är, men hade aldrig kommit på att använda det! Kan pröva!

Alex
0

Jag har svårt att se att blåspray kan behandla muggen på något vis, dock är det väl mer troligt att det stänger ute bakterier och fukt. Så så sätt är det nog inget fel att ha på det. Dock känns det väl som att man lika gärna kan tvätta rent det innan man har på blåspray?

Rent och torrt bör det ju vara innan i alla fall…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nitro
0

Jo såklart jag tvättar det. Det ser redan bättre ut, mycket av de där ruvorna är borta. Men det ser nästan lite kletigt och varigt ut. Äckligt är det i alla fall.

Linnea
0

När du tvättat det får det gärna torka innan du sätter på salva..

Scandi
0

jag tror inte det är bra att tvätta hela tiden.. inte varenda dag iaf.. endast blåspray hjälpte. men det funkar kanske inte på alla.

CelsiusT
0

#13 Det där med "första hjälpen sprey", är det olika sprey till hund och till häst? eller är det samma innehåll?? Jag har en sån sprey till hund och katt, tänkte om jag kunde använda det på hästens mugg??

Medarbetare på westernridning.ifokus

AusaBausa
0

en gammal häst vi hade i stallet fick faktiskt grötomslag och det gjorde bästa susen..kladdigt men bra;-)

sen skulle jag behandlat Grabina(som vi nu tog väck i månd) mot mugg..vetten sa till mig att:

smörj in med helosan först, låt verka i 30 min..tvätta det sen m tvål(typ lactacydtvål)o få väck ruvorna, torka av och smörj med salva som jag fick utskriven av veterinären. tyvärr sitter jag på jobbet o kan inte kolla  vad den heter..ska se hemma sen..

att låta det vara hjälpte inte på Grabina blev bara värre o värre..

AusaBausa
0

salvan jag fick utskriven av vetten heter: Betnovat med chinoform kräm.

Kimpa
0

Hade min häst på Strömsholms djursjukhus då han hade utvecklat muggen till lymfangit. ( han åkte in för en annan orsak).
Men då tog de tag även i muggen/ lymfangin, och receptet på hur de skulle skötas var att raka hela benen, tvätta med hibiscrub var tredje dag,samt torka ordentligt torrt. Sedan smörjde jag in alla muggfläckar med Fucidin ( receptbelagt) och lindade benen för att förhindra att fukt och smuts kom åt.

Det viktigaste tror jag är att det är rent och torrt som många skriver.
En underlig sak däremot…När jag frågade på sjukhuset om jag skulle smörja med Helosan, sa de att det däremot kunde förrvärra muggen då det innehöll något som inte var bra för muggen.
Vet att jag för 18 år sedan själv höll på med helosan för mugg…

Kan tillägga att muggen inte återkommit efter Fucidin behandlingen.