Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2079 ggr
Micky
0

Hovslagare

Behöver en ny hovslagare då min nuvarande inte tycker om min nya häst… Jag vet att man kan söka men vill gärna ha en som någon rekomenderat. Så jag bor en bit norr om Lund någon som vet en bra hovslagare där någonstans?

Zadeira
0

Tyvärr kan jag inte rekomendera hovisen vi har på jobb då jag personligen tycker han är ganska dålig. Han är jättebra med hästarna och skor jättebra, är trevlig också, men är extremt dålig på tider, att meddela förändringar osv vilket leder till att det alltid är problem de dagar han kommer (eller uteblir för den delen.)

Gula sidorna eller Svenska hovslagarföreningen är mitt tips om ingen kan hjälpa dig här.

Lorita
0

#1 ingår inte det i hovslagarutbidningen, jag tycker alltid att det är problem när det gäller hovslagare och tider

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Kan du inte kolla med din nuvarande hovslagare (om han/hon är bra för övrigt) om h*n kan rekommendera någon? Det måste ju vara det enklaste.

Och angående att hovslagare är sena så har väl jag haft en himla tur, eller så är den värmländska utbildningen annorlunda… Flört För jag har aldrig haft en hovslagare som varit sen (eller ja, nån gång har det väl hänt, men inte ofta) utan de har oftare varit lite tidiga. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

#3 jag är glad om dom kommer samma dag, och absolut om man betäller verkning en vecka före utställing och sen kommer hovslagaren tre veckor efter och då har man ringt som en dåre, för att få dom verkade.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

#4 Men oj! Det lät ju extremt… De få gånger min hovslagare kommit försent har det handlat om max en halvtimme. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zadeira
0

#2, visst borde det ingå i utbildningen att lära sig komma i tid till kunder! I vårt fall får hästarna stå inne de dagar han ska komma eftersom ingen är där när han är där, och om han inte kommer på utsatt dag kan de få stå inne två-tre dagar för att han inte behagar meddela att han inte hinner med alla.

Kimpa
0

#4 det hade jag aldrig tolererat!!! Då hade han fått bekosta min uteblivande lön för den dag jag skulle fått verkat men inte blev av!

Min hovis är nästan alltid punktlig, och skulle han bli lite sen, kanske 20-30 minuter ringer han alltid innan och säger det så man vet.

Micky
0

#3 Jag gillar inte min nuvarande då jag tycker han har blivit sämre med hästarna på senaste tiden, mycket sämre värst med min nya. Han är bra på tider och skor bra men…

HannaT
0

#4 Det låter ju vansinnigt! Jag bor ju också i Göteborgtrakterna men har aldrig stött på en sådan hovslagare. Kalles nuvarande hovslagaren kommer nästan alltid samma dag, och max två dagar från det att man ringer.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Alex
0

#8 Fast är han bra skomässigt och allt kan han ju känna till andra som är lika bra? Och som förhoppningsvis har bättre hand om hästarna… Hovslagare rekommenderar sällan andra som är sämre än dem själva, eller skor på ett annat sätt. Så det kanske kan vara värt att kolla i alla fall?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Micky
0

#10 Du tror inte han kan bli "förolämpad" om vi frågar honom om en annan hovslagare

Alex
0

#11 Ni måste väl ändå säga att ni inte vill ha honom längre? Och då lär han ju räkna ut själv att ni kommer använda nån annan… Flört Sen är väl det bästa att tala om anledningen till att ni byter, han fungerar inte ihop med hästen/ni tycker inte han har så god hand med den som förr.

Så vet han varför och vad han ska försöka bättra på om han inte vill förlora fler kunder. Så nej, jag tror inte han blir mer förolämpad om ni frågar det. Snarare tvärtom, det visar ju ändå på att ni ser honom som kompetent, för annars skulle ni ju aldrig be honom om råd, eller hur?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Micky
0

#12 okej antar det :)