Tips på att tunna ur svans?
JAg behöver tunna ur Harrys svans litet, för den är så tjock att jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få den bra. Precis som med hans tjocka hovskägg (se egen tråd om detta) så har han tjock svans som också har känningar för fuktexem i svansen med.
Han är nästan ständigt fuktig inne vid svansbenet så att säga. tips?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tunna ut svansen som man gör när man rycker manen?

om du inte tycker om att rycka så kanske du kan klippa eller använda ryktkniv?
Men det går att ryka bort svansen men jag tror att hästar känner mer av det än sin man.
Men jag lider med dig. Vill ju ha mycket man och svans när man har kallblod =S

du kan ju klippa någon variant liknande det som många dressyrryttare gör på sina hästar, runt/på sidorna av svansroten! Kanske får modifieras lite iom att din häst har väldigt mycket svans, men samma princip kanske går att använda..? en fundering bara!

Ett hett tips om du vill tunna ur hela svansen är att använda en effileringssax. Den klipper men resultaten ser inte klippt ut. Använder jag alltid till mina ridhästmanar som ska vara friserade.

Om det är roten som är problemet borde det vara där du måste tunna ur. Klipp med effileringssaxen några svängar en gång i veckan, då borde det bli naturligt urtunnat så småningom. Men vad hemskt att behöva tunna ur! Förstår ju varför, men tjocka svansar som är så fiiiina! 
Det är ju det, jag vill inte tunna ur men hans hälsa går ju före en tjock svans. Om man borrar in fingrarna ända in till svans-benet så är det alltid fuktigt, oavsett om det regnat eller är strålande solsken. Svansen är så tjock så hälften vore nog.
Men ska fundera litet på hur man ska göra. För jag vill ju inte förlora kallblodsstuket på svansen. Så jag vill ju inte klippa sidorna av svansen för då försvinner solfjädern och den är sååå fin ^^
Det finns ju tunnar-sax så du kan tunna ur lite vid roten?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Funderar på att tunna ur från baksidan så att säga… i värsta fall får man klippa av allt och låta det växa ut igen… nu behöver han ju inte svansen mot flugorna längre. i absolut värsta fall alltså.
Åh nej..klipp inte allt. Försök ta lite tagel i taget istället på olika ställen vid svansroten. å det inte direkt syns men känns. Om du förstår vad jag menar.
Tja efter som att det är vid själva svansroten som problemet sitter hjälper det ju inte att tunna ut svansen lite vanligt.
Det allra bästa och allra snyggaste vore väll egentligen att rycka svansen precis som man kan göra med en lång man. Det resultatet kommer ju att hålla längst och få en så jämn utväxt som möjligt.
Alternativet är väll en utrunnings sax (som jag brukan använda när jag trimmar det mesta) och att du klipper så långt in mot svansroten du kan men det växer ju ut ganska så snart igen och kan nog ge en ganska lustig effekt.
Ogillar han det inte allt för mycket tycker jag att du ska rycka svansen, ta lite i taget varje dag vid rykten så att det inte blir så jobbigt för både dig och honom. Sedan kan du ju bara ta lite allt efter som någon gång i månaden kanske?
Men att klippa av allt tycker jag defenitivt inte du ska göra, svansen kommer inte hinna växa ut tillräckligt för att fungera som ett bra flugskydd tills nästa år. Tänk bara på hur en årings svans brukar se ut minus en till2 dm!
Hakuna matata!
Mycket borstande med piggborste brukar också tunna ur svansarna efter en tid.
#4 vad är en effileringssax?? Låter ju super behöver jag till mina pållars tjocka manar.. De ser ut som busiga ponnies efter klippning, ryckning hatar både de och jag..

#12 det är ju en sådan sax som frisören använder.. =)
#13 Med andra ord en utrunnings sax… ;P
Hakuna matata!
Hmmm… vart hittar man en sån då? Måste man gå till frissan o köpa en?
#15 kan höra emd syrran om hon har en begagnad eller om hon kna ta in en till dig? hon är ju färdig frissa nu :D
#15 Det finns att köpa för t.ex hundar i alla fall, så kika i nån djuraffär du.
Är troligtvis ganska mycket billigare än att köpa en riktig frisörsax…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Coop och Maxi har och dom är inte så dyra.

Köpte min på hundavdelningen på Granngården, så effileringssaxar kan man hitta lite var stans.
En liten bild om det hjälper ^^
#20 Kan tillägga där att det finns saxar med taggar enbart på ena sidan också.
Tradera kan vara ett bra ställe att kika efter sånt på annars… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tack för alla tips!
Dum fråga men är det bara att klippa uppe vid roten då eller taggar man bara topparna?
#22 Nej då klipper du uppe vid roten om du vill tunna ur. Ett tips är att inte klippa i det översta lagret, utan lyft på de översta stråna och klipp det under. Då tunnas det ur, men du riskerar inte att få några strån som sen ställer sig upp högst upp och syns när de börjar växa ut igen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport