Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2783 ggr
Cilla89a
0

Hästfolk

Haha, kolla vad jag hittade,
och kanske ligger det en del i sanning i det? Eller faktiskt en hel del måste erkännas:

du funderar allvarligt på att flytta ut i stallet, eftersom det är så mycket renare än huset.

din häst är det självklara valet då du känner att du behöver prata ut med någon.

du kan hitta dina stövlar i mörkret - på lukten.

du pratar med och om hästar som om de vore barn.

den enda bild du har av din partner är från den (ENDA) gången du lät partnern rida din häst.

du får sladd med bilen och försöker få bilen att gå i skänkelvikning upp från diket -och lyckas!

största delen av ditt sociala liv tillbringas tillsammans med andra hästmänniskor.

du vet mer om näringslära för hästar än för människor.

du kliver upp ur din varma, sköna säng 03:00 på morgonen för att ta in hästarna eftersom det regnar ute. Du torkar också av dem lite innan du går och lägger dig igen.

varje gång du är i stallet, tar det 3 timmar och du kan inte förstå vart tiden har tagit vägen.

de första räkningarna du betalar varje månad är hästrelaterade. Du behöver ju EGENTLIGEN inte någon telefon (om man inte behöver ringa veterinären… ooops! Nog bäst att betala DEN i alla fall).

du väljer hundras efter hur väl den går ihop med hästar.

du köper morötter i 25 kg säckar, men skulle inte äta en morot om du så fick betalt.

det ösregnar ute, du drar på dig gummistövlarna, vilka det är hål på, (som du vant lagar med el-tape) för att knoga genom den leeeriga hagen för att titta till hästen som lagt beslag på den enda torra fläcken inom en mils radie.

någon frågar efter en skruvmejsel och du halar fram en hovkrats.

du studerar fundersamt 10-poängaren som är ute och joggar och tänker "Hmm, så mycket bättre han/hon skulle gå om graden av samling vore något högre".

du släääpar dig ur sängen klockan 7 på vardagsmorgnarna (efter ett antal "snooz:ar"), men studsar upp, pigg som en lärka, 05:00 på lördagsmorgonen, eftersom du ska tävla.

du har hästens vaccinations-, avmasknings- och hovslagarschema i huvudet, men minns inte när du själv var till tandläkaren senast.

du kör förbi vägarbeten och tänker vilka bra hinder avbomningarna skulle vara.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

Haha, härlig!

Caspianowner
0

Varenda stavelse är som den sa det var jag bakom. Så sant vart enda ord. ha ha

lisette
0

du kliver upp ur din varma, sköna säng 03:00 på morgonen för att ta in hästarna eftersom det regnar ute.

snart är detta verklighet för mig, fast jag släpper ut dem!

Zadeira
0

Verkligen sant det där ;)

tantnett
0

Ha Ha! Men den silverfärgade vävtapen funkar bättre att lappa stövlarna med än eltapen. Flört

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Alex
0

Haha mycket bra!

"du vet mer om näringslära för hästar än för människor." Samt "du väljer hundras efter hur väl den går ihop med hästar." Stämmer mycket bra in på mig. Och ja, stallet är betydligt renare än lägenheten…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gronstedt
0

"du kör förbi vägarbeten och tänker vilka bra hinder avbomningarna skulle vara."

… och naturligtvis vad bra det skulle vara att klättra på alla dumpervägarna upp och ned längs högarna …

Linnea
0

Det allra mesta stämde in på mig.. ojoj. Så förutsägbar man är.

Skynda långsamt så går det fortare.

thilda-
0

hahaha fanns många som stämde in på mig.. men den bästa var trotts allt denna

"du släääpar dig ur sängen klockan 7 på vardagsmorgnarna (efter ett antal "snooz:ar"), men studsar upp, pigg som en lärka, 05:00 på lördagsmorgonen, eftersom du ska tävla." Flört

Selinas
0

"du köper morötter i 25 kg säckar, men skulle inte äta en morot om du så fick betalt."

mitt i prick xD

emeliekarlssoonn
0

Hahahaha. Klockrent xD

lennartsdotter
0

Hahahaha… Ja nog stämde en hel del…

Alltid när jag ser ett nedfallet träd försöker jag se om det är tillräkligt bra underlag för att hoppa över det. Och när jag är ute och går eller åker bil tittar jag alltid efter nya ridvägar… alltid… :)

Elshira
0

du kliver upp ur din varma, sköna säng 03:00 på morgonen för att ta in hästarna eftersom det regnar ute. Du torkar också av dem lite innan du går och lägger dig igen.

Ack så sant… På sommrarna brukar de få gå ute så länge vädret tillåter (på vintern är de bara ute på dagarna). Jag sover alltid med öppet fönster så märker jag att det börjar regna lite mera eller börjat blåsa något ofantligt så brukar jag ta på mig morgonrocken och den stooora dunjackan utanpå samt träskorna och rädda dem in i stallet xD

Hakuna matata!

Denna kommentar har tagits bort.
AusaBausa
0

hade varit kul att se hur mga "stämmer /stämmer inte" det är på oss hästmänniskor…

Lorita
0

#12 när jag var lite så åkte vi alltid på semester med bil till Italien, hela resan satt jag och drömde mig borta att jag galopperade fram på en häst längs vägen, jag var nog väldigt tyst och snällt barn på resorna Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

tantnett
0

Fast jag skulle vilja ha med ett tillägg: Du tycker det är mycket roligare att köpa ett häst täcke än kläder till dig själv.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

HannaT
0

Den här listan som Havrepappan har skrivit är också helt underbar:

Du vet att du är tillsammans med en hästtjej när…

- Du plockar ur din nytvättade tvätt ur tvättmaskinen och inser att din nya fina skjorta ser ut som ett hårigt gosedjur eftersom hon har tvättat sina schabrak i maskinen alldeles innan.

- Du hoppar in i hennes bil en varm sommardag och tvingas omedelbart kasta dig ut ur densamma lika fort igen, eftersom hästlukten är så stickande att det inte går att andas i bilen. När du påpekar detta för hästmänniskan så stoppar hon in huvudet i bilen och säger "Jag känner då ingen lukt".

- Du får en tydlig knuff i sidan om du skulle råka stå i vägen någonstans. Att be någon flytta på sig med ett vänligt verbalt påpekande är uteslutet, utan hon markerar kraftfullt fysiskt på vilken plats hon förväntar sig att du befinner dig på.

- Din garderob förändras från att innehålla ljusa, snygga kläder till att mer och mer påminna om scoutledare Frasses våta dröm. Dessutom börjar du spara på gamla tröjor och byxor med motiveringen att "de är bra att ha i stallet".

- Du inser att du oftare ser din partner i höga läderstövlar och med en piska i handen, än i en fin klänning. Detta helt utan att ni ägnar er åt någon trevlig perverterad lek i sovrummet efter mörkrets inbrott.

- Begreppet "ridtrosor" förs in i ditt ordförråd. En bra "ridtrosa" får inte skava, inte vara för tunn, inte vara för liten eller synas genom ridbyxorna. Eftersom alla veckans dagar innehåller ridning så är sexiga underkläder ett minne blott.

- Du hittar din ridtjej vid hyllan med majs i affären ivrigt letande efter den billigaste burken. Tänk att det kan skilja hela två kronor mellan olika märken! När du påpekar att den billigaste burken smakar träpellets så möts du av en oförstående blick och kommentaren "man måste spara pengar". Exakt samma oförstående blick får du utanför hästaffären när hon kommer ut med en full påse med hästsaker fast hon egentligen bara skulle handla en grimma. Fast nu är kommentaren istället "det ser mycket ut, men det gick bara på tre tusen och det är faktiskt bara saker jag behöver".

- Det klagas ljudligt om att det är långt att åka till jobbet eftersom det tar femton minuter, men hon åker glatt en och en halv timme enkel väg bara för att se en kompis tävla i en lokal LB någonstans mitt ute i ingenstans.

- Du får träna upp din förmåga att inte vara svartsjuk, eftersom hon är borta 3-4 timmar varje kväll, och är dessutom helt omöjlig att nå på mobilen. Att störa i stallet är som att svära medan Runar ber middagsbön allra minst.

- Alla ekonomiska kalkyler runt hästen är rena glädjekalkylerna. Att köra bil och transport till en tävling kostar 10 kronor per mil (för annars har hon inte råd att tävla). Att sedan bilen drar en och en halv liter per mil med transporten bakom, och bara bensinen kostar 13 spänn per liter är inget som du behöver bekymra dig om.

- Huset där ni bor sakta men säkert fylls av olika, mer eller mindre suspekta, föremål som skall föreställa priser från olika hästtävlingar.

- Du inte kan gå på vänster sida om henne när ni är ute och går utan att hon får ett spel och måste byta sida. På höger sida leder man både häst och man.

- Hennes telefonbok i mobilen innehåller de mest suspekta namn. Nej det är inte gamla pojkvänner eller kodade älskare, utan helt enkelt namnet på olika hästar i stallet. Hästmänniskor kallar varandra vid hästnamn, punkt slut.

- Dina kollegor på jobbet börjar sniffa i luften och diskret titta under sina skor om de har råkat trampa i något olämpligt på vägen till jobbet. Hyperallergiska Siv i växeln börjar nysa hysteriskt varje gång du går förbi. I själva verket har du bara tagit din hästtjejs bil till jobbet.

- Du upptäcker till din fasa att hittar till fler stall och tävlingsplatser runt om i Sverige än till krogar och uteställen.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Marrsson
0

#18 De va bland de roligaste jag läst i Hästväg!! hahahha Min sambo kan nog skriva under på den listan :) hahahaha

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Alex
0

#16 Hihi det har jag också gjort när jag var yngre och vi bilade ner till Frankrike/Italien och så. Och när jag sen fick se några som var ute och red bland vingårdarna i södra Tyskland/norra Frankrike så vart det väl inte direkt mindre… Flört

#18 Hahaha den var bra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

imsuchadiva
0

Ingen stämmer in på mig ^^

Elshira
0

Tja och när man som jag börjar säga "How" när man ska stanna eller vill att någon ska vänta xD Kan säga jag fårr en del konstiga blickar av mina kompisar…

Men kan även hålla med om att det HELT OMÖJLIGT att hålla någon i handem på vänster sida t.ex haha

Hakuna matata!

fridak
0

det går utmärkt att smacka på folk om man vill att de ska flytta sig;)

Elshira
0

Det hade jag tom glömt! Stod med min fd. pojkvän i en biografkö och han såg inte att de andra hade gått frammåt och då smackade jag för skritt haha xD

Hakuna matata!

SHV-Pysen
0

haha, nu blir man nästan rädd….

AusaBausa
0

hahaha den var superkul #18!

Birke
0

Stämmer inte alls. Har ett liv förutom hästar ;)

AusaBausa
0

du funderar allvarligt på att flytta ut i stallet, eftersom det är så mycket renare än huset. stämmer inte

din häst är det självklara valet då du känner att du behöver prata ut med någon. stämmer ibland;-)

du kan hitta dina stövlar i mörkret - på lukten. stämmer inte

du pratar med och om hästar som om de vore barn. stämmer inte

den enda bild du har av din partner är från den (ENDA) gången du lät partnern rida din häst. stämmer inte

du får sladd med bilen och försöker få bilen att gå i skänkelvikning upp från diket -och lyckas! stämmer inte

största delen av ditt sociala liv tillbringas tillsammans med andra hästmänniskor. stämmer delvis

du vet mer om näringslära för hästar än för människor. Stämmer inte

du kliver upp ur din varma, sköna säng 03:00 på morgonen för att ta in hästarna eftersom det regnar ute. Du torkar också av dem lite innan du går och lägger dig igen. stämmer inte

varje gång du är i stallet, tar det 3 timmar och du kan inte förstå vart tiden har tagit vägen. stämde förr

de första räkningarna du betalar varje månad är hästrelaterade. Du behöver ju EGENTLIGEN inte någon telefon (om man inte behöver ringa veterinären… ooops! Nog bäst att betala DEN i alla fall). stämmer inte

du väljer hundras efter hur väl den går ihop med hästar. Hade stämt om jag hade velat ha hund

du köper morötter i 25 kg säckar, men skulle inte äta en morot om du så fick betalt. stämmer

det ösregnar ute, du drar på dig gummistövlarna, vilka det är hål på, (som du vant lagar med el-tape) för att knoga genom den leeeriga hagen för att titta till hästen som lagt beslag på den enda torra fläcken inom en mils radie. stämmer

någon frågar efter en skruvmejsel och du halar fram en hovkrats. stämmer itne

du studerar fundersamt 10-poängaren som är ute och joggar och tänker "Hmm, så mycket bättre han/hon skulle gå om graden av samling vore något högre". stämmer inte

du släääpar dig ur sängen klockan 7 på vardagsmorgnarna (efter ett antal "snooz:ar"), men studsar upp, pigg som en lärka, 05:00 på lördagsmorgonen, eftersom du ska tävla. stämmer inte

du har hästens vaccinations-, avmasknings- och hovslagarschema i huvudet, men minns inte när du själv var till tandläkaren senast. stämmer inte

du kör förbi vägarbeten och tänker vilka bra hinder avbomningarna skulle vara. stämmer ;-)

Zabbio
0

Men det funkar att putta på folk när de ska flytta sig, oftast räcker det till och med med en lätt, försynt putt, man behöver inte ens gå till steget skarpare :P

Smackningar funkar också, på alla djur och människor xD

Sitter också och galopperar längs vägen när jag åker bil..Crow är jättesnabb och hoppar jättehögt när jag åker bil på motorvägen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jen
0

gu vilka roliga!!

haha

marinelady
0

det ösregnar ute, du drar på dig gummistövlarna, vilka det är hål på, (som du vant lagar med el-tape) för att knoga genom den leeeriga hagen för att titta till hästen som lagt beslag på den enda torra fläcken inom en mils radie.

EN klassiker, det tog 1 dag av häst"ägande" så var man på det här stadiet…

Salo
0

Inte mycket som stämmer in på mig. Tur att man inte är som alla andra hästmänniskor. :)

Peppe
0

Även jag har en galopperande häst i vägkanten när jag åker bil =D haha

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lennartsdotter
0

#33 Det är ju helt omöjligt att låta bli ;)

perlino
0

Rolig läsning :)