Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 534 ggr
CelsiusT
0

Hjälp - hur ska jag göra?

Det är såhär att jag har fått ett erbjudande om en häst på prov som jag gärna vill ha. Jag får ha den i det stall jag hyr in mig i och allt är färdigt. MEN!! Så när jag pratade med hon med hästen ikväll så sa hon att jag måste hämta den imorn (vilket jag inte fattat tidigare). Jag ringde då mina stallägare och dom sa att det inte passade för den hagen var inte klar som dom tänkt att mina två skulle få gå i. Hur ska jag göra? Jag måte hämta hästen imorn, men jag kan inte komma med den förren tidigast fredag, troligtvis inte förrän på söndag.

Jag fick just i skrivande stund en liten plan, men är den verkligen så bra tro, får höra vad ni har att säga?! Jag ska fre-sön passa 3 hästar som bor granne med min pappa (så jag kommer troligtvis bo hos pappa), jag är nära vän med dom som har dom hästarna och jag vet att dom har flera stora fina hagar. Undrar om jag ska fråga att få låna dom hagarna och ta dit båda mina hästar (den nya + den jag har sen innan), bara över helgen och sen flytta tillbaka dom dit jag brukar ha dom. Nu vet jag ju inte om det går för den stallägaren, men om det går, tror ni att det är dumt för hästarnas skull? Far dom illa av att flyttas runt? Det är inte så jättelångt imellan, men endå.

Om det inte passar den stallägaren så kan jag komma på iaf ett annat ställe som jag skulle kunna göra samma "nödlösning" och ställa dom på (om det passar honom, men han brukar gå med på det mesta).

Så vad tror ni? Är detta dumt? Hur hade ni gjort? Vad tycker ni jag ska göra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

imsuchadiva
0

lite nyfiken..
Varför säger hon att du måste ta hästen redan imorgon?

Jag skulle inte hålla på o flytta runt en ny häst så som du tänkt.

Lorita
0

När jag köpte mina två första hästar åkte dom först från Ängelholm sen sov dom i Sollefteå för att fortsätta till Östersund där jag bodde

Vad jag ville säga hästar tål stopp, titta bara på alla tävlingshästar som sover borta och tävlar på hög nivå eller alla travhästar som åker runt på olika travbarnor.

Det enda är att jag som tillfällig hage skulle vara tveksam för risken att dra in smitta för ingenting.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Primee
0

Samma sak hände mig när jag skulle få ta mig an en till häst. De skulle stå i olika stall, ca 1- 2 km ifrån varandra. Men stallet den nya skulle flytta till var inte redo för honom när jag var tvungen att ta hem honom. Så jag fick ta honom till det stallet jag har min häst sedan tidigare o så fick de stå tillsammans i en liten hage dag o natt i 5 dagar - då blev stallet för den nye redo.

Säger som #2, risken för smitta är det man får ta isf.. Välbefinnandet för hästarna skulle jag tro det är lugnt med

CelsiusT
0

Ja det är ju varmblod båda två, den nya hästen är ju van att resa runt och tävla, så det borde ju inte vara några problem tycker jag. När jag varit iväg och tävlat med tidigare hästar har det ju aldrig varit några problem, så det är ju sant. Då är det nog värre med min lilla dam här hemma, hon är inte så van att flytta runt, men jag tror nog hon klarar det och det kan ju vara nyttigt för henne att "öva" på det efterom hon kommer få gör det i framtiden när vi ska tävla.

Jag har fått tag i dom med det stallet där jag ska passa hästar och det gick bra att låna en hage där över helgen. Så det är så det får bli. Även om jag inte tycker det är det ultimata så är det en väl fungerande lösning iaf.

#1 Det skulle komma en ny häst till stallet imorn så hon hade inte plats för den längre och dom hade bara öppna hagar utan skydd så kunde/ville inte ha honom ute heller.

Medarbetare på westernridning.ifokus