Blodpropp på häst?
hur visar sig en blodpropp på häst?
Har ett gammalt sto som "tappar" bakpartiet o verkar inte äns försöka balansera upp det utan det bara lutar. Vetten tror en nerv kommit i kläm efter ett fall men vet inte om jag tror det.
Ngn sa borrelia också..
sträckning? låsning? vrickning? öm? hovöm? ont i ryggen?
Kan finnas massa orsaker till att de tappar bakdelen.
jag skulle ta ut en ET och kolla igenom hästen eftersom inte vetten hitta nått
inte varm i hovarna eller ryggen, inte öm..böjde benen som hon skulle men går som hon vore full, tar snesteg.
Fått finadyn som ska tas 5 dagar nu. Gammalt halvblodssto som gått som fölmärr i alla dagar. Fyllt 23 år.
Än en gång:
ngn som haft en häst med blodpropp o hur det ter sig?

om jag inte kommer ihåg fel så ser man ungefär liknande symptom som hos människor, och ataxi kan definitivt vara ett.
tyvärr är det dock inte alla gånger man kan konstatera bakomliggande orsak från annat än obduktion..
medarbetare på djurskydd.ifokus
ataxi? vad är det?

tog ni blodprov?
hästar med borelia/erlischas(stavning?) dem kan ju få väldigt svårt att hålla balansen och "tappar" lätt bakbenen..
så min första tanke var direkt borelia/erlischas(stavning?)
speciellt nu, när färstingarna fortfarande är i farten.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vår hingst tappade balansen i bakdelen, blev bättre på en vecka, men släpade fortfarande ena bak lite. Vet tror stroke. Precis i början trodde vet nerv i kläm i nacken, men eftersom att de blev bättre på en vecka och sen inte bättre slopades den teorin.

#4 ataxi är när de får rörelseproblem eller störningar i rörelsemönstret, tappar balansen, vacklar och stapplar omkring etc.
medarbetare på djurskydd.ifokus
I senaste Häst och ryttare stod om polyneuropati, en nervsjukdom som börjar med att de "tappar" bakbenen. Värt att kolla?
Det var en stor artikel om detta i Barometern i sommras… hittade länken http://www.barometern.se/nyheter/TT_inrikes/nya-fall-av-mystisk-hastsjukdom(1382008).gm
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Inget blodbrov togs men tror ni inte vetten tänker på det!?! o uteslöt det eftersom hon satte in annan behandling!?!
#8-9 det verkar som att det är foder som hanterats som är orsaken t dessa hästars nervsjukdom o våra hästar går fortfarande på bete som jag glömt o skriva..
funderade på den där växten som var giftig..snåttran el ngt dyl hette den. gul sak.. hur yttrade sig den sjukan?

snåttran? =) stånds tänker du på va?
Jag skulle nog be om ett blodprov ändå, för borrelia kan mycket väl visas på det sättet. Var en häst i gamla stallet jag hade Sylgja i som blev sån, jag skulle ta in honom från hagen och han hade i stort sett noll balans. Då var det visserligen väldigt varmt, så vi funderade på vätskebrist, men vetten sa direkt att hon ville ta blodprov för att kolla upp borrelia. Har dock för mig att de tillslut kom fram till att det var någon nervskada/sjukdom som gjorde det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja just så hette det..;-)
Jo men nu avvaktar vi över helgen o ser hur det blir..sen ber vi dem t blodprov för o se vad det är..
Stånds:
Symptom: Hästen blir stel i bakdelen, vacklar omkring, pressar huvudet mot väggen eller marken och tappar aptiten. Tunnpälsade och känsliga hästar kan få brännskador bara av att rulla sig över den och även människor bör skydda händerna när de drar upp växten.
hm skulle ju även kunna vara detta…vet ärligt inte om det finns såna växter i den hagen som dem går i(100ha) men har det ju i min lilla täppa vilka jag dragit upp efterhand som dem kommer fram..
#14 Kika efter fästingar/fästingbett, det kan ju underlätta. För hittar du nåt sånt är ju risken stor att det är det. Annars kan det ju mycket väl vara någon förgiftning också. Gått och kollat igenom hagen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#15 läste du hur stor hagen är? ;)
nej kolla genom hagen är HELT uteslutet den är GRYMT stor som sagt… o fästingar har hon INTE. Hur ska man kunna känna att det är fästingbett?
Tyvärr har hon problem m sin päls o hud så hon har mkt ruvor o dyl efter det redan i sin päls..23 år är ju egentligen ingen ålder på en ko men HON är "rätt" sliten..
Glömde ju..hon var piggare i middags när jag var där, säkert för att finadynen verkar nu. Dålig i gårkvällfinadynen hade gått ur, fick finadyn, bättre säkert under natten men sämre i morse igen, ny finadyn och som sagt bra vid middag..
SEN är hennes ryggrad upphöjd innan korset..inte varm, inte öm men känns som hela benet där är upphöjt..ska se om jag kan ta kort på det..magrat av snabbt också. MEN äter m god aptit av hö, betfor och kraft..o dricker

#17 ingen ålder på en KO? ;P
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ömmar hon över "upphöjningen"? Är hon varm där? Det låter ju som det är över njurarna. Dricker hon ovanligt mycket?
Men om själva benet rubbats ur sitt läge verkar det som en mekanisk skada på ryggraden, vilket ju kan förklara bakbenen.
#18 ja ibland var hon som en ko..en riktigt tjurig koskrälle..
MEN nu trampar hon på dem evigt gröna ängarrna tillsammans med sin mor o alla andra Gyetorpshästar som passerat revy där..tror säkert även hennes uppfödare Fritz Bjerstedt är där och välkomnar ett av sina fina fölmärrar… kl13:40 i dag avlivades hon..
Veterinären som var ute i dag sa att hon fått en bäckenfraktur.. och hon gick verkligen illa och baken höll hon på att tappa hela tiden..
guuud så jag sörjer denna dumma stirriga tjuriga häst
..såå attans tomt det blev i stallet direkt..vet inte om jag äns vill sätta min fot där igen..mitt älskade Gyetorp…
. Hatar detta..att bestämma över en annan levande varelses levande eller dö.
usch…
vila i fred älskade Grabina..nu sover du tryggt bredvid mor din..
Nej men vad tragiskt! Beklagar verkligen… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 tack så mkt..känns överjävligt just nu..det var ju hon som skulle flytta hem till mig i höst..:-(
#3 Nej, inte Grabina
Hon får säkert ett varmt välkomnande av Fritz.
Många varma kramar till er

jättetråkigt åsa! =( men hon har ju ivf fått en sista härlig sommar…

vad tråkigt :( men hur kom veterimären fram till att det var en bäckenfraktur?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Usch så tragiskt!
jopp så är det nu bor hon med Fritz o alla hans andra pållar som vandrat vidare…
tja han kollade på henne hur hon rörde sig och så och hans expertutlåtande var att det var bäckenfraktur pga det sätt hon rörde sig.. visst man kunde kollat på röntgen för o vara 100% men hon led o var gammal så oavsett så skulle hon somna in för att inte lida mer..
Ryser när jag läser tycker det är så himla synd att hennes dagar skulle sluta så 

Ja jag håller med..
Känns så fel..var ju inte så här det skulle sluta…
Beklagar. Men hon fick en sista sommar med grönt gräs och frihet (för det kan man ju lugnt säga att 100 ha är!!!)
vad tråkigt att det slutade så här 
kram på dig <3
Tack allesammans!!! ja hon hade en sista sommar som var underbar:-)