Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3464 ggr
Loa-bg
0

Inspänningstygel??

Hur sitter en inspänningstygel? och vad är den till för? Tror inte att jag sett ngn använda det… :/

[slo]
0

Hmm… Inspänningstyglar är väl ett samlingsnamn för alla hjälptyglar som spänner in hästen på ett eller annat sätt? I det militära är det iaf en läderrem med en bit gummi som man sätter från sadelgjordsstropparna till bettet, hur dumt det än låter…

Loa-bg
0

jag har två inspänningstyglar :S haha, så jag vet att det är nåt gummi på… haha

[slo]
0

Två? Ska du använda dom, eller är du bara nyfiken? :p Beskriv vad du menar, eller försök hitta en bild :)

Dom har iofs typ samma funktion, få hästen att dra ner / in nacken och skapa nån slags falsk form, enkelt förklarat.

Loa-bg
0

haha, det blev två för att jag köpte ett stort paket med beg. hästsaker på blocket, massa täcken, lindor osv. och så dessa inspänningstyglar.. har ingen bild, och nu har de bara legat i källaren… har kollat på bilder på google, men jag tycker inte dom liknar mina.. :/

så det kanske inte är inspänninstyglar. Har för mig att dom är som långa läder remsor, med nån gummibit emellan ocg nån spännsak.. haha, jisses, måste kolla upp detta haha xP

det verkar vara som ett martingal tycker jag… för den verkar ju inte "tvinga" ner hästen i form…

lisette
0

säg till bettan hon tar med dom imorgon så ska jag försöka luska ut vad det är!?

[slo]
0

Aha! Är det en krok i ena änden och ett vanligt spänne i andra? För i så fall är det nog sånna jag tror att det är, militärens inspänningstyglar ;)

Loa-bg
0

#6 hmmm.. ngt åt det hållet jaaa… men vaddå militärens inspänningstyglar..? haha :P

#5 jupp, efter mkt om men (haha) har jag hittat dom och slämngt över dom t mamma.. kul att du kallar henne Bettan haha :D

lisette
0

#7 då ska hon komma ihåg att visa dom med.. :D men hon är ju bettan, jag kan inte kalla henne mamma. det lbir lite fel!

linnrisedal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slo de du förklarar låter dom för mig som en springrem. de använder vi i travets värld för att förhindra att vissa hästar kör upp huvudet.

[slo]
0

Mjo, typ sån är det. Vart fäster travfolk den mer än bettet då?

gejsa
0

Är det sådana här inspänningstyglar du menar?

http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=k

Sådana har jag när jag longerar aldrig rider.

lisette
0

det är inspänningstyglar i läder som hon menar. förmodligen är de de som gejsa försöker länka till. de har artikelnr 2406 på börjes.

haken sätter du i bettringen, sedan spänner du fast läderremmen i din gjord. jag hade dock itne använt denna, utan en i gummi. denna är lite bökig att använda tycker jag. behöva ställa den för varje gång du byter varv osv..

lisette
0

loa- kollar på du artiklelnr 2416 på börjes så sätter man fast tyglen i ngn av de två ringarna som sitter på sidan av gjorden.

gejsa
0

#12# Vad då försöker länka till? Blir det inte en länk?

Tycker inte alls dom är bökiga. Dom är jättebra. Och jag ändrar inte när jag byter varv. Det behövs bara om hästen inte är mjuk nog och inte ställer sig själv.

Murre_Uddiz
0

#14 här står det nåt om att jag har för liten bildskärm elr nåtCool

gejsa
0

#15# Får du inte fram länken? Isf gå till Börjes i Tingsryd på internet och titta på artnr:2406 som lisette skrev. Så ser du dom.

Murre_Uddiz
0

Okäj :)

linnrisedal
0

#10 vi sätter våran i bukgjorden (sadeljorden) sen har vi en spärrgrimma med ringar på där vi knäpper fast den. allstså sätter vi den inte bettet alls. så vi har lixon 1 nosrem och under den en spärrgrimma, fast den sitter inte år så hårt. vi har den bara för att utnutja ringarna som sitter på den.

Loa-bg
0

#12 mamma förklarade, så jag fattar. Men varför använda en sån vid tömkörning? Man har ju tömmarna.. fast det är väl bara en hjälp?

lisette
0

#14 blev länk till börjes startsida. ställer sig en häst verkligen av sig själva? det tror jag faktiskt inte de gör.

#19 för att hästen ska gå i rätt form har jag fått förklarat för mig.

gejsa
0

#20# Jo, min instruktör tittade på mig när jag longerade en stund och det behövdes inte. sedan kan jag ju inte svara hur andra hästar gör och beter sig. Har inte sett hur mycket "på tygeln" din häst går normalt. Har ju så jä…a svårt att prata fackspråk vill hellre visa live. *ler*

lisette
0

nu har jag förvisso bara använt inspänningar på travaren jag hade när hon tömkördes. tränaren sa åt mig att ställa hästen med hjälp av inspänningarna. men det finns ju lika många sätt som det finns tränare verkar det som :D

gejsa
0

Jo, men då var väl travaren rätt så grön också. Jag menar den hade väl inte ridits så mycket i dressyr heller? Klart att man kan göra det då för att få dom att förstå hur det ska vara i början. Eller hur man nu ska förklara. Gillar inte att prata dressyr så här.

[slo]
0

#18 smart :) Tror travfolk och ridfolk har en hel del att lära av varann, även om inte alla vill erkänna det :p

lisette
0

#23 exakt, hon var ju bara tre år gammal. inte ridits många ggr innan jag fick henne… *saknar* men hon var grym faktiskt.

gejsa
0

Var har hon tagit vägen då?

lisette
0

ville köpa henne, men de ville inte sälja henne för det priset jag kunde tänka mig. ville inte ger mer än 5000 och de ville ha 20' pga hennes stam.

gejsa
0

Jaha, var det hon. Jag kommer ihåg när du skulle lämna tillbaka henne när du frågade priset här. Ok, då minns jag. Är lite gammal och minns inte jämt så bra längre förstår du. *fniss* Och äldre blir man ju mer dagarna går.

lisette
0

det är ju snart ett år sedan jag lämnade tillbaks henne, begär itne att du ska komma ihåg allt. även om du ofta har minne som en elefant! ;)

gejsa
0

Ha, ha men vi var inte så många medlemmar då heller. *fniss*

Pheobe
0

själv tycker jag att inspänningstyglar är ett problem. Hästen ska inte behöva det. Måste ta tag i felet och rätta det istället för att spänna in problemet. Bara MIN åsikt.