"Humbug" - livräddare?
Efter att läst velepa1986's inlägg om homopati tänkte jag nästan göra trådkap men valde istället att skriva en egen liten "notis".
För alla er som kanske tror på en övre kraft eller något åt det hållet ;)
Jag hade ett fint avelssto som stod relativt högdräktig en vinterkväll men akut kolik. Hon svettades, rullade sig och flåsade lite lätt. Vi ringde självklart veterinären men kom då fram till att ingen på varken veterinärhögskolan eller hemma kunde göra något åt det utan att troligen mista fölungen mer än att ut och gå.
Självklart gick vi ut men hon blev inte märkbart bättre under den tiden och vi hade då varit i kontakt med en kille som sysslar med ört-medeciner samt healing.
För er som inte vet något om haling kan jag kortfattat säga att man dels kan göra det på platts men även på distans. Då med viss smärtlindring, lugnande efekt och hjälpande efekt på kroniska sjukdommar men även allmän hjälp vid de flesta åkommor. T.ex bättre läkning vid operationer och snabbare återhämtande efter canceroperationer/behandlingar.
Men är man väldigt duktig (då är det självklart inte bara healing som benämning) kan man då alltså mer eller mindre lämna sin egen kropp (typ yoga - otroligt avslappnad) och "komma i kroppslig form", dvs den andliga kroppen, ungefär som en ande (spöke).
Hur som helst så ringde vi honom och vi bestämde en tid då han skulle påbörja behandlingen av vårat sto. Det skulle ta ca 15-20 minuter (han ringde när han var klar) och under den tiden skulle vi stå med henne och se till hur hon mådde.
Klockan 23.00 var tiden bestämd och vi ställde dit henne ca 5 minuter innan med tjocka täcken för att hålla värmen och försöka få fart på magen. Prick klockan 23.00 ser vi hur vårat annars väldigt lugna (ja hon är ungefär som en avdankad ridskolehäst i hanteringen annars) sto får resning, ögonen blir stora och hon fnyser med näsan. Tittandes bredvid henne i någon minut - ungefär som att det stod något läskigt där. Och sedan ser man hur hon bara sjunker ihop och nästan somnar. Vi ser inga tecken på att hon verkar vilja rulla sig och efter behandlingen ställer hon sig och äter lite halvsovande precis som om inget hade hänt.
Kan för övrigt lägga till att jag fått en behandling av denna kille då jag hade otrolig ont i nacken och han sa bara åt mig att gå och lägga min en halvtimme så skulle han fixa det (lite som att det är en bagatell fixar det aldeles strax~). Sagt och gjort jag lägger mig i sängen och tänker hoppas att jag blir lite bättre i.af.
Och knappt 5 min efter att jag laggt mig känns det precis som att någon hade tagit tag försiktigt runt min nacke/huvud) och lixom bara fjäderlätt "lyft" (dragit efter som jag låg ner) upp mitt huvud. Kännslan var jätte läskig och jag trodde nästan min hals hade blivit en decimeter längre eller nåt xD
Men helt normal var jag och efter en kvart då han ringde igen var allt som bortblåst…
Nu vill jag inte höra några säga vad jag är för en idiot som akn tro på sånt här…
Utan jag vill höra vad ni själva har för erfarenheter av liknande saker? Tror ni på "hokuspokus" saker eller är ni bara allmänt nyfikna?
Alltså ingen klanka-ner-tråd… Men visst får man dela med sig av dåliga upplevelser. Och kan tillägga att absolut - det finns fuskare och skojare som tar betalt för absolut inget, de är bara fejk. Men själv har jag bara hittat "bra folk" =)
Hakuna matata!
Svarar i din tråd också
Naturligtvis tror jag på det. Jag har några bra exempel på att det fungerar på både människor och djur.
Min islänning hade jag haft i ca 14 dagar så blev hon sjuk. Hon fick febertoppar, alla benen svullnade, gräset rann ut genom näsan och det var så mycket med henne och veterinären hade varit hon kollat henne en hel del gånger och hon fick ett antal pencillinkurar Men inget hjälpte. Jag tog kontakt med en alternativare. Hon sa att isies skulle ha en del preparat och ett par dagar senare så var hästen en helt annan. Nu när jag var ute och gick med henne så fick jasg nästa springa för att hinna med henne så hon var mycket piggare än innan.
Nästa är en ko som hade en jätte svår kalvning så hon blev liggande. Hon kunde inte resa sig. Så vi fick några "sockerpiller" till henne och efter någon dag till så reste hon sig.
Det sista jag ska berätta om är min dotter. Hon stuckade hanleden och hade super ont. Vi var och röntgade den men det var inget fel på den sa de. Efter en vecka så kunde hon fortfarande inte röra fingrarna så vi åkte in och röntgade den igen och samma svar fick vi, det var inget fel på den.. Jag tog kontakt med en alternativare igen och fick en tid hos henns. Dagen efter vi hade varit där så kunde min dotter börja röra fingrarna och andra dagen efter var hon bra och kunde röra handleden också.
Ibland blir man förvånad över att det fungerar,
PS, Ett tips är att alltid ha bakjäst i frysen om hästarna får kolik. Smält jästen i lite socker och vatten och ge hästen det. Gör så med ett par tre paket så blir det fart på magen. DS

Jag går själv till en healare som kan det där =)
Det är väldigt skönt att bli healad, man får liksom en energiskjuts!
Har sett personer med riktiga problem få mindre känningar efter healing. Healing botar inte, men kan hjälpa…
Så ja, jag tror på healing. =)
Har aldrig gått på healing själv men skulle verkligen vilja gå.
En i gamla stallet är spirituell och har även barn som är känsliga för det. Har en kompis som gått till henne på healing och även balansering av chakran mm.
Tycker det är superspännande ^^

Jag tror på sånt här när jag själv får se det med egna ögon
#4 se det med egna ögon är bullshit, man ska uppleva det! :)
Jag använder mig av en variant av Reiki-healing som är delvis självlärd, delvis kopierad av en som helade mig en gång nrä jag var liten. Sedan dess har jag helat både folk och fä.
Handpåläggning, eller en bit ovanför kroppen funkar bra, men däremot så har jag inte lärt mig hur man gör det på avstånd. Jag behöver se och känna själv för att kunna hjälpa.
Men sen är ju healing något alldeles underbart, som funkar så olika för person till person. jag själv reagerar med ett oerhört lugn som mottagare, medan andra blir helt hypade. Jag har fått och gett healing av/till många olika personer och det är annorlunda nästan varje gång.
De starkaste helaingarna jag vart med om är de som involverar trumman, shamantrumman. Fick en behandling av en shaman förra sommaren för mitt ryggont. Var på en kurs och kunde knappt sitta på golvet så han tog och klämde på mig en stund/masserad och drog sedan tog han trumman och trummade över min rygg. Tjoff sa det och det kändes som om man drog loss en stor bit sten eller något ur ryggen på mig. jag kunde röra mig, sitta normalt osv. Men sen som med allt healingarbete när det gäller MIG så blev jag sämre ett par timmar senare innan det blev bättre igen.
Så healing, javisst, men då ska det vara någon jag vet kan jobba med energierna på ett bra sätt som fungerar med min kropp.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Jag håller själv på med Reiki både med handpåläggning och på distans ^^
Hakuna matata!
Har själv talat, mentat, ed hästar vid ett par tillfällen. Inget jag kan styra över och inga långa eller intressanta samtal, men länge och effektfullt nog för att jag inte ska kunna avfärda att det är möjligt att sådant kan fungera.
När det kommer till ''värre'' saker är jag mer sleptisk, och så fort det är pengar inblandade blir jag ännu mer skeptisk.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#6 Oki, sett - upplevt, tror inte på gud, andar, spöken, övernaturligt lr ngt tills jaghar bevisen frasmför mig ;)

#7 när det är pengar inblandat då tror jag inte på det längre.
sen bör ALLA vara medveten om att om hästen INTE blir BRA då är det djurägarens ansvar, det finns många hästar som fått lida i onödan.
Hur ska den som inte har gåvan kunna veta att det är seriöst?
#7 Självklart kan man inte veta 100% om det fungerar eller inte, dock har jag själv upplevt att de som håller på med healing och liknande så gott som alltid kan i.af något (alla är ju inte lika duktiga). Men sådana som siar/spår om framtiden osv - dessa har inte ens jag bra erfarenheter av…
Men om man säger såhär - får du själv en behandling med helaing/reiki så kommer du med största sanolikhet att märka skillnad, t.ex jag bli väldigt varm under en behandling (pga alla energier) samt att även om jag blundar så kan man känna vart händerna är då det nästan kittlas lite eller vad man ska säga på det stället. Det är personligt men som i detta fallet med hästen var det så uppenbart (har gett behandling tillsammans med veterinär vård av t.ex fånghästar med och då kan man väll egentligen inte veta men)
Sedan kan det väll vara värt att nämna igen att skador inte läks ut med healing utan är mer som en extra hjälp. Kolik är ju ett stopp i magen och oftast är det lite gaser som "hamnat på sniskan" och healing brukar sätta fart på magen (när jag själv får behandling brukar det bubbla på för fullt ibland xD).
Och hade inte hästen blivit bra direkt efter behandlingen hade jag ju naturligt vis tagit ut veterinären, men efter som det var kvällstid tyckte vi det var värt ett försök i.af då det inte är helt billigt att ta ut distriktaren mitt i natten. Kan väll dock säga att vi normalt brukar behandla de flesta kolikhästar med kramplösande~ av veterinären.
Det är alltså ett komplement till annan behandling och förstärker/hjälper till den redan befintliga behandlingen/läkningen =)
Hakuna matata!